بوم‌گردی در کنار طولانی‌ترین غارنمکی جهان

بزرگترين غار نمکي جهان ۱۲ کيلومتر با روستاي کاني در قشم فاصله دارد. نزديکترين منطقه مسکوني به اين غار که قرار است در فهرست جهاني يونسکو نيز ثبت شود. روستايي که يکي دو سال است به فکر افتاده تا از ظرفيت خود براي پذيرايي از گردشگران اين سايت تاريخي و طبيعي قشم استفاده کند. به همين دليل ۳ خانه از خانه‌هاي بومي اين روستا به دنبال گرفتن مجوز بوم‌گردي هستند.

مجوزهايي که به آنها داده مي‌شود، باعث خواهد شد تا پذيرايي و اقامت مسافران در اين خانه‌ها طبق ضوابط انجام شود و قانونمند باشد.

اين روستا در غرب جزيره و يک ساعت و نيم با شهر قشم فاصله دارد و معمولا گردشگران کمي به آنجا مراجعه مي‌کنند درصورتي که غرب جزيره داراي طولاني‌ترين غار نمکي جهان است اما گردشگران اين جزيره به خاطر مسافت زياد به ديدن اين غار نمي‌روند و به همين دليل روستاي کاني نيز کمتر در بين گردشگران شناخته شده است.

دوري شهر قشم تا غار نمکدان را نه تنها گردشگران بلکه مسئولان نيز حس مي‌کنند و به همين دليل کمتر به آنجا سر مي‌زنند اما تنها يک اقدام باعث شد تا امسال گردشگران به سمت غار نمکدان و روستاي کاني بروند.

عيد امسال بود که يک بنر براي هدايت گردشگران به روستاي کاني نصب شد و همين موضوع موجب رونق گردشگري روستا شد.

جاده کاني آسفالته نيست به همين دليل کساني که مي‌خواهند غار را ببينند آن را دور مي‌زنند و وارد روستا نمي‌شوند اما اين بنر راه ورود گردشگران را باز شده، نشان داد.

عبدالرضا دشتي‌زاده، رييس توسعه گردشگري سازمان منطقه آزاد قشم به همراه يکي از کارشناسان و فعالان حوزه بوم گردي به اين روستا رفت تا از روند کار آنها مطلع شده و صدور مجوز براي آنها را مورد بررسي قرار دهد.

اين گروه به خانه شافعي نيز رفتند تا ببينند اين خانواده چقدر آمادگي پذيرايي از مهمان و اقامت را دارد.

در اين خانه، مکتوب شافعي عضو شوراي اسلامي و امام جمعه روستاي کاني به همراه متقاضيان ديگر در اين روستا نيز حضور داشتند. خانواده شافعي در روستاي کاني يکي از نقاط بومي روستاست که براي گرفتن مجوز تقاضا داده است.

متقاضيان مجوز بوم گردي در اين خانه گفتند که غار نمکدان امسال ۶ هزار بازديدکننده داشته است. خانواده‌هاي متقاضي اين روستا در دوره‌هاي آموزش بوم گردي شرکت کرده بودند و در عيد امسال از حدود ۴۰۰ نفر با غذا پذيرايي کرده و حدود نيمي از آنها در خانه‌هاي مردم روستا اقامت کرده بودند.

مردم روستا براي گردشگران غذاهاي محلي و ميگو و انواع ماهي با هر طبخي که مورد نظر گردشگران بود را آماده کرده بودند. مکتوب شافعي امام جمعه کاني در بازديد مسئولان گردشگري از روستا گفت: اينجا مردم خونگرمي دارد و زماني که مهمان به روستا بيايد مورد استقبال قرار مي‌گيرد حتي بسياري از مسافران ما، بعد از اينکه به شهرشان برگشتند دوباره با ما تماس گرفته و از ميزباني ما تشکر کردند.

اشکان بروج، کارشناس گردشگري و بوم گردي زماني که از خانه‌هاي روستا بازديد کرد خطاب به متقاضيان بوم گردي گفت: وقتي گردشگر به خانه آنها مي‌رود دلش مي‌خواهد بداند چه جاذبه‌هاي ديگري غير از غار نمکدان در نزديکي اين روستا وجود دارد تا آنها را هم ببيند. يک پيشنهاد اين است که تصاويري از جاذبه‌هاي گردشگري روستا و اطراف آن را به در و ديوار خانه بزنيد تا گردشگران راغب شوند که به آن مکان‌ها هم بروند به عنوان مثال اگر اينجا يک گونه حيواني و يا ساحل بکر دارد تصاويرش را به گردشگران نشان دهيد و از المان‌هاي بومي روستا براي تزئين اتاق اقامت آنها استفاده کنيد.

خانه آقاي احمدي نيز يکي از اقامتگاه‌هايي است که منتظر دريافت مجوز بوم گردي است. او صنايع دستي و وسايل قديمي خانه‌اش را در تاقچه‌ها گذاشته و براي هر کدام يک معرفي کوتاه نوشته است.

اين کار او مورد تحسين قرار گرفت اما اشکان بروج به او و بقيه اهالي روستا اعلام کرد: بهتر است صنايع دستي هم به گردشگران معرفي و به نمايش گذاشته شود تا آنها امکان خريد داشته باشند. مثل خانواده شافعي که بانوان هنر سوزن دوزي و وسايل کار را روي ميزي براي نمايش قرار داده بودند. آنها هنوز نمي‌دانند که چقدر مي توانند از حوزه صنايع دستي درآمد کسب کنند اين درحالي است که خانم شافعي مداوم به کار سوزن دوزي روي پارچه هاي شلواري و لباس مشغول است.

آنها روغن کوسه‌ها را در شيشه‌هاي شربت ريخته و به مسافران به قيمت ده هزار تومان مي‌فروشند اين روغن براي درد مسکن است. بابت اقامت در اتاق‌هاي خانه نيز حدود ۱۵ هزار تومان و بابت غذا چيزي در حدود ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان نرخ گذاشته اند.

گارد ويژه حفاظت از غار نمکدان

اين روستا نه تنها مردم مهمان نواز براي پذيرايي بومي از گردشگران غار نمکي را دارد بلکه داراي گارد ويژه و راهنماي گردشگري نيز هست.

خالد خسروي‌نيا راهنماي گردشگري ۲۵ ساله روستاست که به همراه دو نفر ديگر راهنمايي گردشگران را بر عهده مي‌گيرند. او به زبان عربي و انگليسي هم اشراف دارد و توانسته همراه گردشگران خارجي و گروه غارنوردان حرفه اي که چندي پيش از اروپا براي ديدن غار نمکي آمده بودند، شود.

او گفت که گردشگران به بخش گنبد و قنديل‌ها نمي‌روند چون امکان تخريب آن وجود دارد. با اين حال هميشه افرادي از ژئوپارک قشم در نزديکي دهانه‌هاي غار نمکي حضور دارند تا گردشگران گوني گوني قنديل با خودشان نبرند. با اين وجود مقايسه سه سال پيش با الان نشان مي‌دهد که مقداري قنديل از غار کنده شده است. به هر حال گارد حفاظتي ده سال است که شيفت به شيفت از غار محافظت مي کنند.

خسروي‌نيا گفت که به همراه گارد حفاظتي غار، راهنمايان گردشگري و مردم روستاي کاني هم از غار نمکي محافظت مي کنند.

به همين دليل اجازه ورود هر گردشگري را به هر کجاي غار نمي‌دهند مگر غارنوردان حرفه‌اي که براي انجام کارهاي تحقيقاتي به داخل مي روند. برخي از غارنوردان حرفه‌اي هم دچار مشکل مي‌شوند مانند سال گذشته که آب در غار طغيان کرده بود و برخي از آنها در غار گير کرده بودند.

خانواده‌هاي متقاضي بوم گردي در روستاي کاني مي‌توانند با کمي تغييرات مجوز فعاليت خود را بگيرند. آنها بر خلاف مردم شهر آب مورد نيازشان را مي‌خرند. هر چهار متر مکعب ۶۰ هزار تومان. اين ميزان تنها براي استفاده خودشان کافي است اما براي پذيرايي از مهمان بايد چند برابر بيشتر آب داشته باشند.

همچنين روستاي کاني خانه بهداشت ندارد و نزديک ترين خانه بهداشتي که گرفتن فشار خون و قند تنها امکاناتش است ده کيلومتر با اين روستا فاصله دارد. ضمن اينکه مردم روستا براي پر کردن هر کپسول گاز ۱۱ هزار تومان هزينه مي دهند.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.