0
از0 نظر

آبشار زردلیمه اردل

    1633
    نمایش

    آبشار زرد لیمه، تنها یکی از چند جاذبه گردشگری طبیعی و آبشاهای تماشایی استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود. این آبشار جزء آبشارهای پرابهت و زیبای کشور است که برای بازدید از آن باید به انتهای دره زرد لیمه در منطقه دیناران شهرستان اردل سر بزنید. این آبشار دارای عرض تاج 65 متر و ارتفاع 40 متر است که از این جهت یکی از عریض ترین آبشارهای کشور به شمار می‌رود. منظره اطراف آبشار زرد لیمه می‌تواند به عنوان سوژه مناسبی برای عکاسی انتخاب شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات آبشار زردلیمه اردل

    آبشار زردلیمه اردل در کنار طبیعت جنگل‌های بلوط زاگرس، مراتع سرسبز و آثار باستانی دیدنی قرار گرفته و در شمار زیباترین مناطق گردشگری ناشناخته ایران قرار می‌گیرد. این آبشار در دره‌ای طویل و در منطقه دیناران قرار گرفته و از سرچشمه‌های رودخانه کارون به شمار می‌رود که سد بهشت آباد در نزدیکی شهر اردل و برابر آب همین دره و رودخانه در حال ساخت است.

    ویژگی‌ها آبشار زردلیمه اردل

    از ویژگی‌های خاص و مورد توجه این منطقه می‌توان به پوشش گیاهی متنوع و متعدد آن اشاره کرد. نوع پوشش گیاهی منطقه عمدتا جنگلی و از نوع بلوط و بادام و نوع پوشش مرتعی علاوه بر گندم و جو دیم بومیان، گون و سایر گیاهان مرتعی قابل مشاهده است.

    در کنار زیبایی‌‌های اطراف آبشار زردلیمه، وجود عواملی مانند سختی دسترسی و کمبود آب در مسیر خصوصا در سال‌هایی که بارندگی به حد کافی نباشد، از دشواری‌ های بازدید از این جاذبه است.

    شرایط استفاده آبشار زردلیمه اردل

    بهتر است بدانید، طی کردن مسیر دسترسی به آبشار زرد لیمه بدون راهنما و فردی آشنا به مسیر، ممکن است خطرناک باشد. اتفاقاتی مثل گم کردن مسیر و سقوط از صخره را باید پیش‌بینی کرد.

    برای دسترسی به آبشار زردلیمه از شهرکرد به سمت دیناران حرکت کنید. پس از عبور از روستاهای کاج، کریم آباد، رستم آباد، دو راهی عباس‌آباد- دشتک را به سمت عباس آباد در پیش بگیرید. پس از عبور از روستاهای عباس آباد، گرد پینه، روپینه، چشمه سلیمان، لاخشک، به روستای لشتر گروئی می‌رسید که در آنجا کوه میلی در سمت راست خودنمایی می‌کند. در ادامه مسیر به گردنه ریسور می رسید. پس از عبور از این منطقه به یک سه راهی میرسید. مسیر فرعی دوم سمت راست را انتخاب کنید. این مسیر به یک رودخانه کوچک و یک تعاونی روستایی که پایان مسیر ماشین رو است منتهی می‌گردد. با عبور از عرض رودخانه و ادامه مسیر پاکوب بعد از 2 ساعت کوهپیمایی به آبشار زرد لیمه خواهید رسید.

    وسایل مورد نیاز آبشار زردلیمه اردل

    ناگفته نماند مسیر رفت به 8 ساعت پیاده‌روی و شب‌مانی نیازدارد. همچنین، وجود چادر و کیسه خواب مناسب از ملزومات این سفر است. در روز دوم نیز تقریبا همان 8 ساعت پیاده‌روی را در پیش رو خواهید داشت و مسیر برگشت همان مسیر مال‌رو و یا پاکوب رفت است.

    زمان مناسب بازدید آبشار زردلیمه اردل

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان چهارمحال و بختیاری، فصل بهار و تابستان زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه است.

    سایر اطلاعات آبشار زردلیمه اردل

    در قسمتی از مسیر، امکان دسترسی و آنتن‌دهی تلفن همراه، قطع خواهد شد.

    پیشنهاد ویژه آبشار زردلیمه اردل

    به شما پیشنهاد می‌کنیم در صورت بازدید از آبشار زردلیمه اردل، سری هم به دیدنی‌های اطراف آن مانند پل خداآفرین، جاده دزپارت و کتیبه باستانی بزنید.

    سیمای عمومی آبشار زردلیمه اردل

    با بازدید از آبشار زردلیمه شاهد طبیعتی بکر و منحصر به فرد خواهید بود. آب زلال و خروشان آبشار، پوشش گیاهی سرسبز و متنوع و همچنین جنگل‌هایی با درختان بلوط، صنوبر و بادام وحشی؛ همگی زیبایی این جاذبه را چند برابر می‌کنند.

    علاوه بر جنگل‌های سرسبز، کوهستان‌های مرتفع و رودخانه زیبای منطقه، یک اثر تاریخی باستانی معروف به «پلکان اشکانی» در این طبیعت زیبا خودنمایی می‌کند که بسیار تماشایی است.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    برای رفتن به این آبشار زیبا و بی نظیر بایستی از رستم آباد در منطقه اردل در استان چهار محال و بختیاری به طرف دینارون رفته و پس از پشت سر گزاشتن روستای لشتر ادامه جاده ای خاکی سر گردنه رسیده و در سمت چپ خاکی دیگری هست وارد آن شده تا به ساختمان شرکت تعاونی عشایری ( این ساختمان اکنون متروکه می باشد ) میرسیم ماشین تا این محل میتواند برود و ادامه مسیر پاکوب است که پس از طی ۵ الی ۶ ساعت کوه پیمایی سخت و بدون آب به آبشار میرسیم . مسیر دوم : دسترسی به آبشار زرد لیمه میتواند از روستای گزستان باشد که برای رفتن به روستای گزستان باید پس از عبور از رستم آباد اوامه مسیر داده تا منطقه صمصامی و سپس عبور از گردنه چری و وارد شدن به منطقه بازفت اولین تابلو سمت چپ شما را به طرف روستای گزستان هدایت میکند . پس از رسیدن به گزستان ادامه مسیر در امتداد رودخانه بازفت است تا محلی به نام پل خدا آفرین و راه ( دژپارت که قدمتی ۶۰۰۰ ساله دارد و پله کانی سنگ تراش شده در دل دیواره کوه در دوره ایلامی ها که راه را برای عبور هموار کرده است ) و در ادامه به محل زنده به گور رسیده که آرام از رودخانه جدا شده و سپس به منطقه بادام شیرین میرسیم و پس از طی مسیری کوهستانی دو باره رودخانه بازفت پدیدار میشود و شیبی نسبتا تند در پیش رو ظاهر گشته و آبشار هم در دور دست نمایان میگردد پس از طی مسیر به کنار رودخانه رسیده که بایستی با تیرول رودخانه را قطع کرده و به آبشار برسیم .
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.