3
از7 نظر

آبشار چهارده بیرجند

    2238
    نمایش

    آبشارهاي چهارده بيرجند، تنها یکی از چندین جاذبه طبيعی و آبشارهای دیدنی استان خراسان جنوبي است که در مسير کوهنوردي قله باقران و جنوب شهرستان بيرجند خودنمایی می کند. این جاذبه، شامل حدود هشتاد آبشار کوچک و بزرگ دیدنی است و مسيري مناسب و پرطرفدار برای آبشار نوردي و سنگنوردي دارد، در نتیجه مورد توجه بسیاری از طبیعت گردان و کوهنوردان قرار می گیرد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات آبشار چهارده بیرجند

    آبشارهاي چهارده در مسير کوهنوردي قله باقران در جنوب شهرستان بيرجند واقع شده است. و از حدود هشتاد آبشار کوچک و بزرگ متفاوت تشکيل شده است که مسيري مناسب جهت آبشار نوردي و سنگنوردي به حساب مي آيد. وجود اين همه آب در کنار کوير گوارايي و خنکي آن، نظر هر بيننده اي را جلب مي کند. نخستین و مرتفع ترین این آبشار ها هفت متر ارتفاع دارد.

    ویژگی‌ها آبشار چهارده بیرجند

    یکی از جاذبه‌های گردشگری در ایران دیدن روستا‌های کوچک و دور افتاده است که مردمان پاک و ساده‌دلی در آن زندگی می کنند. مردمانی که هر کدام به روش خودشان مهمان‌نوازی را در حق مسافران تمام می کنند. در سفری به خراسان روستای 14 یکی از پیشنهادات جالبا تس. دلیل نامگذاری این روستا 14 آبشار کوچک است که در اطراف روستا قرار دارد. مجموعه آبشار‌هایی هستند که در روستای 14 واقع در ارتفاعات باقران در شمال بیرجند قرار دارند. نخستین و مرتفع‌‌ترین این آبشار‌‌ها ۷ متر ارتفاع دارد.

    زمان مناسب بازدید آبشار چهارده بیرجند

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان خراسان جنوبی، فصل بهار و پاییز می تواند زمان مناسب تری برای بازدید از این جاذبه باشد.

    سیمای عمومی آبشار چهارده بیرجند

    باقران، نام قله و رشته کوهی است که از غرب به شرق کشیده شده و همچون دیواره ای مستحکم شهرستان بیرجند را احاطه کرده است. این رشته کوه از چشمه سارها و قلعه های زیادی تشکیل شده و تاریخی کهن دارد. نام دیگر این قله، النگ آتش است.

    شرایط استفاده آبشار چهارده بیرجند

    برای رسیدن به آبشار‌های چهارده کافی است راهی بیرجند شوی. در عرض چند دقیقه می توانی با عبور از خیابان غفاری و گذر از دانشگاه آزاد و بیدخت خودت را به دره چهارده برسانی. نخستین منظره خود روستای چهارده است که با خانه‌های سنگی و کوچه‌های باریک تو را به تماشا فرا می خواند. در طول مسیر تا رسیدن به آبشار، چند چشمه یا به عبارتی قنات کوچک وجود دارد که تو را تشویق می کند آبی به سر و صورت بزنی و رخوت مسیر خاکی را از تن به در و خود را برای دیدن زیبایی‌های طبیعت خدا آماده کنی. یکی از این مناظر زیبا استخر‌های کوچکی هستند که از ترکیب آب و نور و درخت و سرسبزی نمودی از زیبایی خدادادی را به تو هدیه می کنند. داخل استخر می توان ترکه‌های بادام کوهی را دید که آنها را برای بافتن سبد در آب گذاشته‌اند تا برای مهمان شدن سبد‌‌ها در خانه ها ملایم شوند. آب مظهر طراوت و سبزی و شادابی است. مسیر از لابه‌لای درختان انار، مزارع گندم، درختان بادام کوهی و درختان دیگر عبور می کند و با گذر از مزارع و رودخانه‌‌ها انسان را به تماشای آب و آبشار می رساند. سومین آبشار کمی بلند‌تر از آبشار دوم است و حوضچه آن خیلی گودتر به طوری که می شود در آن شنا کرد. دره همواره ساکت است و آرامش بخش، فقط صدای پرنده و صدای آب، گوش را نوازش می دهد. دیگر آبشار‌‌ها در دل صخره‌‌ها هستند و برای دیدن آنها نیاز به ابزار فنی هست.

    سایر اطلاعات آبشار چهارده بیرجند

    در نزديکي روستاي چهارده پايين نيز آبشار کوچکي در کنار يک امامزاده قديمي به نام سلطان شيخ حسين واقع گشته که محل تجمع و استراحت خانواده ها است و براي دسترسي به آبشارهاي اصلي چارده نياز به دو ساعت کوهنوردي و گذشتن از موانع سخت است.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    سخت ( صعود با استفاده از طناب )
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.