3.5
از11 نظر

آرامگاه باباطاهر عریان همدان

    1290
    نمایش

    آرامگاه باباطاهر عريان، تنها یکی از چندین جاذبه گردشگری تاریخی استان همدان به شمار می رود که بر فراز تپه اي در شمال غربي شهر همدان واقع شده و خودنمایی می کند. این جاذبه که قدمت بنای آن به دوران معاصر مربوط می شود، در تاریخ 21 اردیبهشت 1376 با شماره 1870 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و همه ساله مورد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان قرار می گیرد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات آرامگاه باباطاهر عریان همدان

    آرامگاه باباطاهر در مرکز میدانی مستطیل شکل، زیبا، سرسبز، با گنبدی فیروزه ای منشوری شکل، بر قاعده ای هشت ضلعی بر بالای تپه ای کم ارتفاع قرار گرفته است.

    تاریخچه آرامگاه باباطاهر عریان همدان

    بنای آرامگاه باباطاهر عریان همدان از شاهکار های ممتاز و بدیع معماری عصر جدید است که طرح اصلی آن تلفیقی از معماری های قرن هفتم و هشتم هجری و عصر حاضر می باشد. این بنا در طول قرون مختلف شاهد تخریب و بازسازی های متعدد بوده است. در قرن ششم هجری یک برج هشت ضلعی آجری بر روی قبر بابا طاهر ساخته شد که بعدها بر اثر مرور زمان ویران شد.

    در زمان پهلوی اول از طرف شهرداری همدان بنای جدیدی به جای بنای قدیمی ساخته شد که مصالح آن بیشتر آجر بود و در جریان همین بازسازی، لوح کاشی مربوط به قرن هفتم هجری، که هم اکنون در موزه ایران باستان نگهداری می شود، به دست آمد. بر روی این کاشی فیروزه ای رنگ، آیات قرآن مجید به خط کوفی برجسته نوشته شده است. احداث بنای جدید در سال ۱۳۴۴ شمسی با همت انجمن آثار ملی و شهرداری همدان و توسط مهندس محسن فروغی انجام شده است.

    ویژگی‌ها آرامگاه باباطاهر عریان همدان

    از ویژگی های این جاذبه می توان به این نکته اشاره کرد که آرامگاه باباطاهر عریان در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۸۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    سیمای عمومی آرامگاه باباطاهر عریان همدان

    سقف آرامگاه باباطاهر همدان کاشی کاری معرق است. همچنین برج آرامگاه باباطاهر عریان همدان بر قاعده ای هشت ضلعی واقع شده که ارتفاع آن از سطح فوقانی تپه ‪ 30/25 متر و از کف خیابان 35/20 می باشد.‬ ستون های هشت گانه برج ، قطعه سنگ مزار ، کف و پله های آرامگاه از سنگ گرانیت حجاری شده است و بنای اصلی نیز به ابعاد10 × 10 متر با مجموعه ای از منشورها پوشیده شده و دارای مدخل های ورودی و منفذهای نور است.

    نما و فرش بنای آرامگاه باباطاهر همدان از سنگ است و در داخل آن کتیبه هایی از کاشی وجود دارد . در محوطه داخلی آرامگاه ‪ ۲۴دو بیتی از سروده های باباطاهر بر روی ‪ ۲۴ قطعه سنگ مرمرین نوشته و نصب شده است. دو لوحه برنجی نیز در محوطه داخلی نصب شده که یکی از آن ها اسامی هیات موسس انجمن آثار ملی ساختمان آرامگاه و دیگری نام برخی از شخصیت هایی است که در کنار بابا طاهر دفن شده اند.

    مساحت کل زیر بنای آرامگاه و باغ آن حدود 8965 متر مربع برآورد شده است. ترانه های شور انگیز بابا طاهر با لهجه دل پذیر لری سروده شده و ترجمان روح و قلب حساس و پر سوز این عارف گرانمایه است و اهل ذوق و حال را با جذبه خاصی تحت تاثیر و سحر خود قرار می دهد.‬‬

    زمان مناسب بازدید آرامگاه باباطاهر عریان همدان

    با توجه به وضعیت آب و هوایی همدان، فصل های بهار و تابستان، مناسب ترین زمان برای بازدید از این جاذبه است.

    سایر اطلاعات آرامگاه باباطاهر عریان همدان

    بهتر است بدانید، بزرگان و ادیبان دیگری هم در این محل آرمیدند. بزرگانی چون محمد ابن عبدالعزیز از ادیبان قرن ۳ هجری، ابولفتح اسعد از فقیهان قرن ۶، میرزا علی نقی کوثر از دانشمندان قرن ۱۳ و مفتون همدانی از شاعران قرن ۱۴.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    اگر با خودرو شخصی سفر کردید به راحتی و تنها با دانستن آدرس می توانید از این جاذبه دیدن کنید.

    تاکسی

    تاکسی های شهری همدان می توانند شما را به این جاذبه تاریخی برسانند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.