0
از0 نظر

آرامگاه خواجه ربیع

    776
    نمایش

    آرامگاه خواجه ربيع، تنها یکی از چندین جاذبه تاریخی و ارزشمند استان خراسان رضوی به شمار می رود که در دوران صفويه به توصيه شيخ بهايي توسط شاه عباس صفوي ساخته شده است. بنای بقعه خواجه ربيع که نام آن در فهرست آثار ملی ایران نیز جای گرفته، بنايي باشکوه و تماشایی است که در باغي وسيع، کناره کشف رود و حاشيه شمالي شهر مشهد قرار دارد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات آرامگاه خواجه ربیع

    نام خواجه ربیع در تاریخ ربیع بن خثیم است. او از طایفه بنی‌اسد و ساکن کوفه، از زمره زهّاد هشتگانه صدر اسلام و تابعین (کسانی که صحابه پیامبر را درک کرده‌اند) و همچنین از یاران و سرداران علی بوده است. وی از اصحاب پیغمیر اسلام و نیز از سرداران سپاه ۱۱ علی بوده است. وی ضمن ارادت به علی ظاهراً از خویشان معاویة بن ابوسفیان هم بوده است، بنابراین در سال‌های پایانی خلافت علی و بروز اختلاف میان او و معاویه، به قصد انزواء و دوری از نزاع طرفین عراق را به قصد ایران و خراسان ترک کرده است.

    او در سال‌های پایانی عمر ساکن شهر نوغان (مرکز ولایت توس در آن زمان) شده و بالاخره در سال ۶۳ ه‍. ق یا به روایتی دیگر در سال ۶۱ درگذشته و در یک فرسنگی شمال نوغان دفن گردیده است. مشهور است که رضا هنگام سفر به خراسان در سال‌های ۲۰۰ تا ۲۰۳ ه‍. ق قبر خواجه را زیارت کرده است.

    تاریخچه آرامگاه خواجه ربیع

    شاه عباس صفوی در اوایل سده یازده قمری با توصیه و مشورت شیخ بهایی دستور احداث مقبره‌ای باشکوه برای خواجه را صادر کرد. اساس بنای فعلی مقبره خواجه ربیع همان است که در سال‌های ۱۰۲۶ تا ۱۰۳۱ ه ق به امر شاه عباس و با سرپرستی یکی از سادات رضوی مشهد به نام «میرزا افلغ» احداث شده است. آرامگاه خواجه ربیع یکی از ابنیه زیبا، دیدنی و متبرک است که به همین علل همه وقت مورد توجه و مراجعه اهالی مشهد و زائران و مسافرانی است که به مشهد مشرف می‌شوند.

    با توجه به زمان درگذشت خواجه، وی از زمره قدیمی‌ترین رجال مدفون در پیرامون شهر کنونی مشهد است. مدفن او طی چهارده قرن گذشته همواره محلی محترم و زیارتگاه عموم مسلمانان بوده است. روستایی که باغ آرامگاه خواجه در آن واقع شده «حسین‌آباد خواجه ربیع» نام دارد و از جمله موقوفات مزار خواجه می‌باشد. اداره باغ و مزار خواجه ربیع در قرن اخیر بر عهده آستان قدس رضوی است، در حالی که پیش از آن متولی خاص داشته است.

    در وقف‌نامه قابل تأملی که از مدرسه پریزاد مشهد با تاریخ ۸۲۳ ه‍. ق باقی است، بانی آن مدرسه (پریزاد خانم) از اعقاب خواجه ربیع معرفی کرده است. باغ خواجه ربیع یکی از قبرستان‌های مهم شهر مشهد نیز می‌باشد. جد قاجارها (فتحعلی خان) نیز که در سال ۱۱۳۹ ه ق توسط نادرقلی افشار در همان باغ کشته شده در زیر گنبد مقبره خواجه مدفون است.

    ویژگی‌ها آرامگاه خواجه ربیع

    بقعه خواجه ربیع از نظر هنری نیز جایگاه والایی دارد زیرا کاربرد کاشی‌های الوان در نمای خارجی، نقاشی‌های طلایی رنگ بر رویة دیوارة داخلی و نیز دو کتیبه به خط علیرضا عباسی - خوشنویس بزرگ عهد صفوی - جلوه خاصی به آن بخشیده است.

    این دو کتیبه زیبا با تاریخ‌های ۱۰۲۶ و ۱۰۳۱ ه‍. ق در داخل گنبد و ساقه خارجی آن سال‌های احداث و تزیین بنا را می‌نمایاند. کاشی کاری بنا از نوع یک رنگ و معرق و زیر رنگی است که نقش‌های زیبای هنری و گیاهی و کتیبه‌ها را شکل داده‌اند.

    سیمای عمومی آرامگاه خواجه ربیع

    آرامگاه خواجه ربیع دارای گنبدی به ارتفاع ۱۸ متر بر روی بنایی چهار ایوانی است. گنبد بنا دو پوششه و پوشیده از کاشی‌های زیبای فیروزه‌ای و درون بنا هم مزین به نقاشی‌های طلایی رنگ است. طرح آرامگاه در نمای بیرونی هشت ضلعی و در درون چهار ایوانی است. از انتهای ایوانهای اضلاع بزرگ راهروهایی به درون باز شدند. بر فراز بنا گنبد فیروزه‌ای رنگ قرار گرفته که ارتفاع گنبد تا کف ۱۸ متر است.

    از میان دیوار و پشت ایوان‌های چهارگانهٔ اصلی، چهار ورودی وجود دارد که به شاه‌نشین‌ها راه دارند و ورودی اصلی از یک ایوان بلند تشکیل گردیده است که در دو طاق‌نما در پایین و بالا ایجاد شده و در میان طاق‌نماها، درِ ورودی و پنجرهٔ مستطیل‌ شکلی جاسازی گشته است. همچنین، نمای خارجی بنا نیز، از تزئینات جالب و چشمگیری برخوردار بوده که عمدهٔ تزئینات آن به صورت معقلی انجام شده و تزئینات کاشی‌کاری در زیز ایوان نیز، به مجموعهٔ بنا جلوهٔ خاصی بخشیده است.

    سایر اطلاعات آرامگاه خواجه ربیع

    شاه عباس صفوی در اوایل سده یازده قمری با توصیه و مشورت شیخ بهایی دستور احداث مقبره ای باشکوه برای خواجه را صادر کرد. اساس بنای فعلی مقبره خواجه ربیع همان است که در سال های 1026 تا 1031 ه.ق به امر شاه عباس و با سرپرستی یکی از سادات رضوی مشهد به نام "میرزا افلغ" احداث شده است. آرامگاه خواجه ربیع یکی از ابنیه زیبا، دیدنی و متبرک است که به همین علل همه وقت مورد توجه و مراجعه اهالی مشهد و زائران و مسافرانی است که به مشهد مشرف می شوند. با توجه به زمان درگذشت خواجه، وی از زمره قدیمی ترین رجال مدفون در پیرامون شهر کنونی مشهد است. مدفن او طی چهارده قرن گذشته همواره محلی محترم و زیارتگاه عموم مسلمانان بوده است.

    نکات مثبت آرامگاه خواجه ربیع

    آرامگاه خواجه ربیع در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۴۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    زمان مناسب بازدید آرامگاه خواجه ربیع

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان خراسان رضوی، فصل های بهار و تابستان، زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه هستند.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    آرامگاه خواجه ربيع مشهد آرامگاه خواجه آرامگاه ربيع آرامگاه مشهد خواجه آرامگاه آرامگاه ربيع خواجه مشهد ربيع آرامگاه ربيع خواجه ربيع مشهد مشهد آرامگاه مشهد خواجه مشهد ربيع آرامگاه خواجه ربيع آرامگاه خواجه مشهد آرامگاه ربيع خواجه آرامگاه ربيع مشهد آرامگاه مشهد خواجه آرامگاه مشهد ربيع خواجه آرامگاه ربيع خواجه آرامگاه مشهد خواجه ربيع مشهد خواجه ربيع آرامگاه خواجه مشهد آرامگاه خواجه مشهد ربيع ربيع آرامگاه خواجه ربيع آرامگاه مشهد ربيع خواجه آرامگاه ربيع خواجه مشهد ربيع مشهد آرامگاه ربيع مشهد خواجه مشهد آرامگاه خواجه مشهد آرامگاه ربيع مشهد خواجه آرامگاه مشهد خواجه ربيع مشهد ربيع آرامگاه مشهد ربيع خواجه آرامگاه خواجه ربيع مشهد آرامگاه ربيع مشهد خواجه آرامگاه مشهد خواجه ربيع آرامگاه ربيع خواجه مشهد آرامگاه ربيع مشهد خواجه آرامگاه خواجه مشهد ربيع خواجه آرامگاه ربيع مشهد خواجه آرامگاه مشهد ربيع خواجه ربيع مشهد آرامگاه خواجه ربيع آرامگاه مشهد ربيع آرامگاه خواجه مشهد ربيع خواجه آرامگاه مشهد ربيع مشهد آرامگاه خواجه ربيع مشهد خواجه آرامگاه مشهد آرامگاه خواجه ربيع مشهد خواجه آرامگاه ربيع مشهد ربيع آرامگاه خواجه مشهد خواجه ربيع آرامگاه مشهد ربيع خواجه آرامگاه