0
از0 نظر

آرامگاه شاه نعمت الله ولی

    1478
    نمایش

    آرامگاه شاه نعمت الله ولی در ۴۲ کیلومتری جنوب کرمان در شهر ماهان قرار گرفته و از جاذبه های دیدنی کرمان برای طرفداران عرفان و صوفیان است. مقبره این عارف نامی، شاهکاری از هنر معماری شش قرن اخیر با تلفیقی از فضای معماری و باغ سازی عارفانه است. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۳۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. این بنا که امروزه ۳۲ هزار مترمربع مساحت دارد، ابتدا به شکل یک تک بنا با گنبدی بلند بود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات آرامگاه شاه نعمت الله ولی

    این بنا که امروزه ۳۲ هزار مترمربع مساحت دارد، ابتدا به شکل یک تک بنا با گنبدی بلند بود که در دوره‌های بعدی بناهای دیگری در کنار آن ساخته شده‌است.

    شاه نعمت الله ولی، شاعر و عارف قرن نهم هجری است که در ابتدا در شهرهای سمرقند، هرات و یزد زندگی می کرد. او بیست و پنج سال از عمر خود را در ماهان به سر برد و پس از فوتش نیز در همانجا به خاک سپرده شد. زیارتگاه او در اراضی وقفی در ناحیه ای دور از روستا قرار گرفته و شامل سه حیاط در راستای محور قبله است که به تدریج طراحی شده است.

    تاریخچه آرامگاه شاه نعمت الله ولی

    آرامگاه شاه نعمت الله ولی در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۳۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بناهای متعدد تشکیل دهنده این مجموعه شامل ورودی، صحن، حسینیه، رواق، حرم، مرقد، گنبد، چله خانه شیخ، آرامگاه شاه خلیل و مقابر متعدد دیگری هستند که قدیمی ترین آنها گنبد خانه ای است که صندوقه شاه نعمت الله ولی در آن قرار دارد و مربوط به دوره تیموریان بوده و اغلب دیگر بناهای آن متعلق به دوره صفویه با افزوده هایی از روزگار قاجار است.

    ویژگی‌ها آرامگاه شاه نعمت الله ولی

    آرامگاه شاه نعمت الله ولی شامل سه حیاط و ساختمان های اطراف آن است که بر روی یک محور مرکزی احداث شده اند. هر یک از این حیاط ها دارای یک حوض و تعدادی درخت است. حیاط جلو با دروازه ای که بر بالای آن گنبدی تعبیه شده، از دو حیاط دیگر زیباتر است و حوض آن، که دارای طرح صلیبی است، در مرکز واقع شده است.

    در اطراف حوض درختان سرو و کاج کاشته و شاخه های پایین آن را زده اند. بوته های گل سرخ به درختان تیره و آب استخر، که درختان بر آن سایه افکنده اند، حالت با نشاط تری می دهد. استخر این باغ با استخر سایر باغ های ایران تفاوت بسیاری دارد؛ به این ترتیب که یک حوض هشت گوش در وسط استخر، که طرح چلیپایی دارد، تعبیه کرده اند. این حوض هشت گوش کوچک در سطح مرتفع تری قرار گرفته است و در برابر نسیم عکس العمل متفاوتی از خود نشان می دهد و هنگامی که فواره های آن را به کار می اندازند، آب به شکل مخروطی درمی آید.

    سیمای عمومی آرامگاه شاه نعمت الله ولی

    نخستین کسی که فرمان داد گنبد و بارگاهی رفیع و مجلل بر مرقد شاه ولی بنا کنند، سلطان احمد شاه بهمنی پادشاه دکن هندوستان بود که از مریدان و هواخواهان خاص او بشمار می رفت. درب های ورودی آستانه که پنج جفت هستند که احتمالا در هندوستان ساخته شده و به ماهان آورده شده اند. در ساخت این درها با نقوش هندسی خاتم کاری شده، قطعاتی از عاج فیل به کار رفته است.

    در کتیبه ورودی بقعه که دارای ارزش های هنری فراوانی است ضمن اشاره به پی ریزی بنای اصلی آستانه توسط پادشاه دکن هندوستان سال احداث بنا ۸۴۰ هجری قمری ذکر شده است. مقبره که در ابتدا به صورت یک تک بنا در میان باغی وسیع قرار داشته دارای تزئینات نماسازی و کاشی کاری در نمای خارجی بوده است. هم اکنون نیز قسمتی از این نما سازی با کاشیکاری معرق و زیبا با نقش اسلیمی و رنگ های لاجورد، فیروزه ای، سفید و طلایی در سر در غربی مقبره مشهود است.

    دو مناره بلند به ارتفاع ۳۸ متر و نیم، رواق شاه عباسی و دارالحفاظ، سردر محمد شاهی، صحن وکیلی، صحن اتابکی و صحن میرداماد از جمله قسمتهای مختلف آستانه شاه نعمت الله ولی هستند. حوض چند ضلعی وسط این صحن که معمولا با گلدان های شمعدانی زینت یافته از صفای خاصی بهره می برد. بقعه شاه نعمت الله نیز دارای طاق گنبدی و مزین به نقاشی های روی گچ است.

    روی سنگ مرمری که آخرین پوشش قبر است آیه تطهیر و اطراف آن نام ۱۲ امام نوشته شده است. رواق شاه عباسی نیز در سال ۹۹۸ هجری قمری در عهد شاه عباس ساخته شده و بر سر در این رواق نام مقدس ۱۲ امام روی فولاد و بصورت برجسته حکاکی شده است. صحن میرداماد که به صحن شاه عباسی نیز معروف است در زمان سلطنت ناصرالدین شاه تعمیر و بازسازی شد.

    صحن حسینیه یکی دیگر از صحن های آستانه شاه نعمت الله ولی است که با مناره هایی هر یک به طول ۴۲ متر در ضلع غربی آن در زمان محمد شاه قاجار بنا شده است. صحن اتابکی آخرین صحنی است که احداث شده و حوض بزرگ مستطیل شکلی با چهار باغچه در اطراف، در وسط آن قرار دارد.

    زمان مناسب بازدید آرامگاه شاه نعمت الله ولی

    زمان مناسب بازدید آرامگاه شاه نعمت الله ولی

    زمان مناسب بازدید آرامگاه شاه نعمت الله ولی

    سایر اطلاعات آرامگاه شاه نعمت الله ولی

    یکی از اشیای با ارزش آستانه پته ای (شال سوزن دوزی شده) است که توسط ۹ تا ۱۲ زن در مدت سه سال برای روانداز مقبره شاه ولی دوخته شده است. طول این روانداز پته ۴۰۵ و عرض آن ۲۶۵ سانتیمتر است.تعدادی کشکول مزین به خط و نقش، تعدادی تبرزین حکاکی شده به همراه شمشیر مرصع با جلد چرمی، سپرهای متعدد از پوست کرگدن و فولاد، کتاب های خطی و چاپ سنگی و چاپی کم نظیر، تعدادی پته، ترمه و شال، ظروف چینی و بلور از جمله اشیای ارزشمندی هستند که در موزه آستانه شاه نعمت الله ولی نگهداری می شوند.

    نکات مثبت آرامگاه شاه نعمت الله ولی

    باغ سرسبز و مصفای آرامگاه شاه نعمت الله ولی بی تردید یکی از نقاط دیدنی و گردشگری استان کرمان به شمار می آید.

    زمان مناسب بازدید آرامگاه شاه نعمت الله ولی

    زمان مناسب بازدید آرامگاه شاه نعمت الله ولی

    زمان مناسب بازدید آرامگاه شاه نعمت الله ولی

    زمان مناسب بازدید آرامگاه شاه نعمت الله ولی

    زمان مناسب بازدید آرامگاه شاه نعمت الله ولی

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به میدان امام خمینی، خیابان ولیعصر بروید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    تلفن عمومی
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    نزدیکترین اماکن مهم
    ایستگاه اتوبوس
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.