3
از11 نظر

آرامگاه عطار نیشابوری

    380
    نمایش

    آرامگاه فریدالدین عطار نیشابوری، شاعر و عارف بزرگ، تنها یکی از چند جاذبه تاریخی و ارزشمند استان خراسان رضوی است که در جنوب شرقي شهرستان نيشابور و نزديک به آرامگاه کمال الملک قرار دارد. قدمت بنای این آرامگاه به دوران تیموریان برمی‌گردد و توسط شخصی به نام «امير عليشير نوايي» بر روي قبر عطار ساخته شده است. همچنین، نام این جاذبه در تاریخ 18 آذر 1354 با شماره 1173 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات آرامگاه عطار نیشابوری

    بقعه آرامگاه عطار آجری و ساده و فرسوده بود تا اینکه در سال ۱۳۱۴ انجمن آثار ملی در روند بازسازی اقدام به کاشیکاری و مرمت تزئینات آرامگاه نمود و محوطه ای زیبا در کنار بقعه سازماندهی کرد، تا این فضای سبز بتواند حال و هوایی در شان او و کمال المک نقاش مشهور ایرانی بیافریند.

    آرامگاه کمال الملک که توسط استاد هوشنگ سیحون طراحی شده در فاصله کمی از این بنا در همین محوطه قراردارد. طراحی این بنا در هماهنگی با آرامگاه عطار نیشابوری نقش مهمی در تاکید بر ارزش های فرهنگ ایرانی در این مکان داشته است.

    تاریخچه آرامگاه عطار نیشابوری

    آرامگاه عطار نیشابوری ابتدا بنایی مختصر و محقر بود و در اواخر دوران تیموریان رو به ویرانی گذاشته بود تا اینکه امیر علیشیر نوایی وزیر نیکوکار سلطان حسین بایقرا در سده نهم هجری عمارتی دلگشا بر آرامگاه عطار بنا کرد. در اواخر دوران محمد علیشاه قاجار نیرالدوله والی خراسان که عازم مشهد بود دستور داد بقعه‌ای بر مزار عطار بنا کنند. این دستور به دلیل نابسامانی اوضاع و بازگشت نیرالدوله به تهران ناتمام ماند و ظاهراً همان بنای قبلی بر آرامگاه عطار باقی ماند.

    ویژگی‌ها آرامگاه عطار نیشابوری

    از ویژگی های این جاذبه می توان به ثبت آن در فهرست آثار ملی ایران، در تاریخ 18 آذر 1354 با شماره 1173 اشاره کرد.

    سیمای عمومی آرامگاه عطار نیشابوری

    بنای کنونی آرامگاه عطار نیشابوری دارای هشت ضلع و گنبدی کاشی کاری شده و چهار در ورودی است. در نمای بیرونی آن چهار غرفه کاشی کاری شده تعبیه شده است و در وسط بقعه، قبر عطار و یک ستون هشت ترکی به ارتفاع ۳ متر وجود دارد.کاشیکاری های گنبد عطار مزین به گل و بوته و نقوش هندسی و کتیبه کوفی و معلقی به رنگهای سبز ، زرد ، لاجوردی و سفید می باشد. بر بدنه خارجی این بنا چهار ایوان ورودی ایجاد شده است.

    فضای داخلی آرامگاه نیز هست ضلعی است. سنگ مزار عطار از نوع افراشته سیاه رنگی است که بر روی آن اشعاری به خط ثلث نوشته شده است. رویه دیوارها در داخل گچ اندود و چند بیت شعر که بر روی گچ نوشته شده زیر گنبد را زینت داده‌اند.

    پیشنهاد ویژه آرامگاه عطار نیشابوری

    آرامگاه کمال الملک در نزدیکی آرامگاه خیام واقع شده است. پیشنهاد می شود در صورت بازدید از آرامگاه خیابم، کمال الملک را نیز ببینید.

    شرایط استفاده آرامگاه عطار نیشابوری

    آرامگاه عطار نیشابوری واقع در محله باستانی شادیاخ نیشابور در خیابان عرفان کنونی در نیشابور هر ساله پذیرای علاقمندان به ادب، معماری و فرهنگ ایرانی است.

    سایر اطلاعات آرامگاه عطار نیشابوری

    فریدالدین عطار نیشابوری شاعر و عارف ایرانی در حدود سال ۵۴۰ هجری متولد و در سال ۶۱۸ درگذشت. عطار چنانکه از نامش پیدا است، در نیشابور دکان عطاری داشت. او که داروسازی و عرفان را از شیخ مجدالدّین بغدادی فرا گرفته‌بود، به کار عطّاری و درمان بیماران می‌پرداخت. از آثار زبانزد وی می‌توان تذکرة الاولیا و منطق الطیر را نام برد. همچنین، او در حمله مغول به نیشابور کشته شد.

    نکات مثبت آرامگاه عطار نیشابوری

    با وجودی که در طول زمان تغییر و تحول زیادی در آرامگاه عطار رخ داده، این بنا اصالت خود را به لحاظ سبک معماری حفظ کرده و به صورت یک اثر زیبای معماری ایرانی ـ اسلامی بر جای مانده است.

    زمان مناسب بازدید آرامگاه عطار نیشابوری

    با توجه به تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد این منطقه، فصل بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای سفر به خراسان رضوی و بازدید از جاذبه های این استان خواهد بود.

    چه جوری برم ؟

    تاکسی

    تاکسی های شهری می توانند شما را برای بازدید از این جاذبه راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    نمازخانه
    تلفن عمومی
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    امکانات ویژه معلولان
    رمپ ورودی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    آرامگاه عطار نيشابوري مشهد آرامگاه عطار آرامگاه نيشابوري آرامگاه مشهد عطار آرامگاه آرامگاه نيشابوري عطار مشهد نيشابوري آرامگاه نيشابوري عطار نيشابوري مشهد مشهد آرامگاه مشهد عطار مشهد نيشابوري آرامگاه عطار نيشابوري آرامگاه عطار مشهد آرامگاه نيشابوري عطار آرامگاه نيشابوري مشهد آرامگاه مشهد عطار آرامگاه مشهد نيشابوري عطار آرامگاه نيشابوري عطار آرامگاه مشهد عطار نيشابوري مشهد عطار نيشابوري آرامگاه عطار مشهد آرامگاه عطار مشهد نيشابوري نيشابوري آرامگاه عطار نيشابوري آرامگاه مشهد نيشابوري عطار آرامگاه نيشابوري عطار مشهد نيشابوري مشهد آرامگاه نيشابوري مشهد عطار مشهد آرامگاه عطار مشهد آرامگاه نيشابوري مشهد عطار آرامگاه مشهد عطار نيشابوري مشهد نيشابوري آرامگاه مشهد نيشابوري عطار آرامگاه عطار نيشابوري مشهد آرامگاه نيشابوري مشهد عطار آرامگاه مشهد عطار نيشابوري آرامگاه نيشابوري عطار مشهد آرامگاه نيشابوري مشهد عطار آرامگاه عطار مشهد نيشابوري عطار آرامگاه نيشابوري مشهد عطار آرامگاه مشهد نيشابوري عطار نيشابوري مشهد آرامگاه عطار نيشابوري آرامگاه مشهد نيشابوري آرامگاه عطار مشهد نيشابوري عطار آرامگاه مشهد نيشابوري مشهد آرامگاه عطار نيشابوري مشهد عطار آرامگاه مشهد آرامگاه عطار نيشابوري مشهد عطار آرامگاه نيشابوري مشهد نيشابوري آرامگاه عطار مشهد عطار نيشابوري آرامگاه مشهد نيشابوري عطار آرامگاه