0
از0 نظر

ارگ راین کرمان

    1452
    نمایش

    ارگ راین کرمان با مساحتی بیش از 22 مترمربع، دومین بنای خشتی بزرگ جهان بعد از ارگ بم به شمار می رود. بنای خشتی ارگ راین کرمان مدرك گویایی است كه گفته می شود قدمت و سابقه این دیار را به دوره ساسانیان می رساند. قلعه راین در تاریخ ۱ فروردین ۱۳۴۵ با شمارهٔ ثبت ۱۲۸۶۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. ارگ راین، عناصر مختلفی دارد و به سبک معماری ساسانی ساخته شده‌ و هرساله میزبان گردشگران ایرانی و خارجی است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات ارگ راین کرمان

    ارگ راین کرمان با مساحت بيش از 20 هزار متر مربع كه پس از ارگ بم دومين بنای خشتی جهان از لحاظ وسعت است که پس از تخريب ارگ بم بر اثر زلزله اين شهر بيش از گذشته مورد توجه گردشگران خارجی و داخلی قرار گرفته است. اين بناي زيباي خشتي كه در جنوب شرقی شهر راين و بر فراز تپه ای قرار گرفته، تا حدود زيادی به ارگ بم شباهت ظاهری دارد. تاريخ ارگ راین کرمان نسبتا ناشناخته است و تنها با كاوش های دقيق باستان شناسی كه تاكنون در آن انجام شده است می توان به قدمت دقيق آن دست يافت. قدمت اين ارگ زيبا، تخريب ارگ بم و معرفی بيشتر آن در سالهاي اخير باعث شده است ارگ راين بيش از گذشته مورد توجه گردشگران قرار گيرد و با معرفی بيشتر آن می توان راين را به عنوان يكی از قطب های جالب توجه گردشگری كشور تبديل كرد.

    تاریخچه ارگ راین کرمان

    قلعه راین یکی از مهم‌ ترین آثار تاریخی کهن راین است و بر موجودیت راین قبل از اسلام مهر تأیید می زند. اين بنای خشتی مدرك گويايی است كه گفته می شود قدمت و سابقه اين ديار را به دوره ساسانيان می رساند. در تاریخ کرمان، از قلعه راین در قرن اول هجری قمری نام برده شده‌ است. قلعه‌ هایی با قدمت و سابقه بیشتر در این محل وجود داشته که بر اثر حوادث طبیعی از بین رفته‌ اند. ارگ راین یک از دژهای فرمانروایی میرزا حسین خان(راینی) بوده که در زمان نادر شاه افشار و پسر او محمد علی خان در زمان زندیه بوده‌ است. این ارگ پس از سرنگونی زندیه به دست آغا محمدخان قاجار جای زندگی نوادگان میرزا حسین خان نامی به میرحسینی بوده که هنوز گروهی از آنان در این شهر و بیشترشان در شهر کرمان هستند. فرمانروایی پدر و پسر در این ولایت نشان از رخنه و محبوبیت آنان در این سرزمین دارد. تا آنجا که این ارگ در بسیاری از منابع با نام ارگ میرزا حسین خان نامیده شده‌ است.

    ویژگی‌ها ارگ راین کرمان

    این منطقه در گذشته یکی از مراکز ساخت صنایع دفاعی مانند شمشیر و تفنگ نیز بوده است. همچنین ارگ تاریخی راین، زمانی شهری بزرگ و آباد با دژ محکم بوده است، که در آن محل زندگی مشاغل مختلف اجتماعی در این ارگ از هم جدا هستند؛ به طوری که می‌توان به محله زندگی پیشه‌وران، تجار، کشاورزان، نزدیکان حکومتی و موبدان اشاره کرد، که هرکدام نشان دهنده وجود طبقات اجتماعی مختلف در جامعه شهری آن زمان بوده است.

    در قسمت ارگ حکومتی خانه اعیان و خوش نشینان واقع شده است، از نحوه ساخت و معماری و مصالح به کار رفته بین این قسمت با قسمت عامه نشین تفاوت محسوسی وجود دارد. ارگ راین شامل مکتبخانه، بارانداز، سرباز خانه، ساختمان قرنطینه و مسجد یا انبار بوده است و از چند سو برج‌های دیده بانی براطراف و اکناف این قلعه تسلط داشته‌اند به گونه‌ای که از این قلعه به ارگی تسخیر ناپذیر یاد می‌کنند.

    یکی از قسمت های دیدنی این ارگ قسمت نگهبانی است که نزدیک در ورودی قرار گرفته و از بالا با یک سوراخ مربع شکل به پایین دید دارد و در زمان قدیم نگهبانان ورود و خروج افراد را از نقطه، کنترل و محافظت می‌کردند. در هنگام جنگ نیز از این قسمت بر سر دشمن آب جوشان یا آتش ریخته می‌شد.این ارگ زیبا در گذشته محل داد و ستد کاروان‌های تجاری بوده که از این مسیر بین جنوب و شمال استان و دیگر قسمت‌ها تردد می‌کرده‌اند، البته ارگ راین در کنار خود قلعه‌های دیگری داشته است که طی گذشت سالیان دراز برخی از قلعه‌های اطراف آن از بین رفته‌اند.

    سیمای عمومی ارگ راین کرمان

    پلان بنای زیبای خشتی ارگ راین کرمان تقریبا مربع شکل است و چندین برج در اطراف آن ساخته شده است. حصاری که در اطراف این ارگ کشیده شده است بیش از 10 متر ارتفاع دارد و تنها ورودی ارگ از قسمت شرقی آن است که با سر دری بزرگ به محوطه داخلی راه دارد.

    سایر اطلاعات ارگ راین کرمان

    راين، يكي از مناطقی است كه در 100 كيلومتری جنوب شهر كرمان و بر دامنه كوه هزار قرار گرفته است و در گذشته به عنوان يكي از مراكز ساخت شمشير و چاقو و سپس تفنگ هم بوده است كه هنوز چاقوسازی، كم و بيش در اين شهر رواج دارد.

    وجود آبشاری زيبا در نزديكي شهر، كوه زيبای هزار به ارتفاع 4501 متر، باغ های فراوان ميوه، معادن مرمر سبز، صورتی، سولفات سدیم و چشمه های آب معدني غير خوراكي، توانسته اين منطقه را به عنوان يك منطقه جذاب گردشگری معرفي كند.

    وجود ارگ راين در اين منطقه، از لحاظ تاريخی نيز به شهر جلوهاي خاص داده است. شهر تاریخی راین در فاصله ۱۰۰ کیلومتری جنوب کرمان و بر دامنه کوه هزار (چهارمین رشته کوه مرتفع ایران) واقع شده و از معدود شهرهای خوش آب و هوای استان کرمان محسوب می‌شود. راین زمستان‌ های سرد و تابستان‌ های خنک و دلپذیر دارد.

    شرایط استفاده ارگ راین کرمان

    باتوجه به وضعیت آب و هوایی کرمان، بهترین زمان سفر برای بازدید از این جاذبه فصل های بهار و پاییز است.

    وسایل مورد نیاز ارگ راین کرمان

    هنگام بازدید از این منطقه، کفش مخصوص پیاده روی، عینک ضدآفتاب، کرم ضدآفتاب، کلاه، قمقمه آب، خوراکی های لازم و کیسه زباله همراه داشته باشید.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به شهر راین،‌ انتهای خیابان درب بهشت راین-کرمان بروید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل استراحت
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.