0
از0 نظر

امامزاده غریب حسن ارومیه

    1929
    نمایش

    امزاده غريب حسن (امامزاده قريب حسن) به عنوان يکي از اماکن متبرکه شهرستان اروميه در کنار روستاهاي برهانلو و قورشالو واقع شده است. اين امام‌زاده از نوادگان امام زين‌العابدين(ع) بشمار مي‌آيند.گنبد امام زاده غریب حسن از نوع پیازی بوده که دارای روکشی آلومینومی است آبکاری طلا روی آن انجام گرفته است. ارتفاع گنبد ۱۱/۸۰ متر میباشد که دارای ۱۲ نورگیر میباشد که دور تا دور گنبد قرار گرفته اند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات امامزاده غریب حسن ارومیه

    امامزاده غریب حسن یکی از بنهای متبرکه شهر ارومیه است که در کنار روستاهای برهانلو و قورشالو واقع شده است.

    غریب حسن از از نوادگان امام زین‌العابدین(ع) به شمار می‌آید.

    تاریخچه امامزاده غریب حسن ارومیه

    این امام‌زاده با توجه به روایات وارده و استعلام صورت گرفته از سوی هیئت امنا، از نوادگان امام زین‌العابدین(ع) بشمار می‌آیند. متن استعلام صادر شده از سوی دفتر استعلام سادات که بر روی ضریح نصب گردیده است نکته‌ای که در محتوای این استعلامیه دیده می‌شود بکارگیری واژه « قریب » به جای «غریب » می‌باشد. امّا در محاورات مردم منطقه اصطلاح امامزاده « غریب حسن » به جای « قریب حسن » کاربرد داشته و بر این باورند که ایشان در این منطقه تنها و غریب افتاده و به شهادت رسیده است. 

    سیمای عمومی امامزاده غریب حسن ارومیه

    ساختمان امامزاده که نقشه آن به صورت مستطیل شکل و در ابعاد ۲۶*۲۶ متر است و از چهار قسمت تشکیل شده است: اتاق اصلی(که ضریح در آن قرار گرفته) – میانسرا – موتورخانه و اتاق کنترل.

    گنبد امام زاده غریب حسن از نوع پیازی بوده که دارای روکشی آلومینومی است آبکاری طلا روی آن انجام گرفته است. ارتفاع گنبد ۱۱/۸۰ متر میباشد که دارای ۱۲ نورگیر میباشد که دور تا دور گنبد قرار گرفته اند. مناره های امامزاده قریب حسن در ضلع شمالی ساختمان قرار دارند که ارتفاع آنها ۲۱ متر بوده که پایه های آنها در اتاقهای کناری میانسرا قرار دارند.

    زمان مناسب بازدید امامزاده غریب حسن ارومیه

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه فصل بهار و تابستان مي باشد.

    شرایط استفاده امامزاده غریب حسن ارومیه

    فاصله روستاهای برهانلو و قورشالو از مسیر دسترسی به آن - جاده ارومیه به اشنویه - 2/5کیلومتر و از شهر ارومیه 6 کیلومتر است.

    سایر اطلاعات امامزاده غریب حسن ارومیه

    سقف بنا بوسیله شیروانی مسقف و طاق زیرآن با آجر پخته و گچ ساخته شده بود. آرامگاه دارای ضریح نبوده و تنها حصار چوبی دور قبر را احاطه کرده بود. صندوقچه‌ای نیز در کنار درب ورودی تعبیه شده بود تا زائران نذورات نقدی خود را درون آن اندازد.

    در سال 1370ش ضریح فلزی با رویه نقره ای رنگ به ابعاد 1/5در 2 متر که با مبلغي در حدود یک ميليون تومان در اصفهان ساخته شده بود نصب می گردد. در سال 1382 ضریح کنونی با هزینه 28 میلیون تومان در اصفهان ساخته و بجای ضریح پیشین نصب می گردد.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.