0
از0 نظر

باغ موزه دفاع مقدس کرمان

    2708
    نمایش

    باغ موزه دفاع مقدس کرمان به عنوان یکی از بزرگترین باغ موزه‌های دفاع مقدس کشور است که ساختمان آن با الهام از معماری ایرانی و سنتی کرمان، طراحی و به جلوه‌گاهی از هنر، ایثار و مقاومت تبدیل شده است. این موزه را یکی از استادان دانشگاه علم و صنعت تهران طراحی کرده و با هزینه ای حدود 11 میلیارد ریال ساخته شده است. زمین موزه، 23 هزار مترمربع وسعت دارد و در مركز شهر، کنار مصلای بزرگ كرمان ساخته شده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات باغ موزه دفاع مقدس کرمان

    باغ موزه دفاع مقدس کرمان به عنوان یکی از بزرگترین باغ موزه‌های دفاع مقدس کشور است که ساختمان آن با الهام از معماری ایرانی و سنتی کرمان و با توجه به اقلیم و سازه‌های سنتی از قبیل بادگیرهای کرمان و با استفاده از مصالح اقلیمی طراحی و ساخته شده است. موزه دفاع مقدس کرمان در واقع خاطرات جنگ و دوران دفاع مقدس و دلاورمردی‌ها و رشادت‌های لشکر41 ثارالله را در دوران دفاع مقدس و نیز خاطرات دفاع و روزهای جنگ و انقلاب را برای نسل های آینده در خود نگه می‌دارد.

    تاریخچه باغ موزه دفاع مقدس کرمان

    بهانه اجرای این طرح فرهنگی، برگزاری کنگره سرداران و 8 هزار شهید استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان بود که با تدبیر سردار حاج قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین لشکر 41 ثارالله و با هدف انتقال فرهنگ ایثار، جهاد، شهادت و نیز اثبات حقانیت ملت مسلمان ایران در جنگ 8 ساله ایران و عراق در سال 1377 با 11 ماه کار مداوم ساخته شد و مصادف با سالروز فتح خرمشهر (روز ملی مقاومت) به بهره‌برداری رسید. این موزه را یکی از استادان دانشگاه علم و صنعت تهران طراحی کرده که در زمینی به مساحت 23 هزار مترمربع و با صرف هزینه‌ای بالغ بر 11 میلیارد ریال ساخته شده است.

    ویژگی‌ها باغ موزه دفاع مقدس کرمان

    در آغاز ورود به موزه دفاع مقدس، پارک شهدا به چشم می‌خورد که در دو سمت این پارک 8 شهید گمنام آرمیده‌اند. در وسط پارک آب نما و در دو طرف آن تندیس‌های 17 سردار شهید استان بر روی سنگ حکاکی شده که در نگاه نخست، تصویری از گل لاله در چشم بیننده مجسم می‌کنند. بر فراز سردر محوطه نمایشگاه دو نماد عاشورا و کوثر وجود دارد که سردر عاشورا از جنس پوکه و نمادی از شبکه‌های ضریح مطهر امام حسین (ع) است و قدری جلوتر پرچم «یا ثارالله» دیده می‌شود که بر فراز آن پنجه‌ای وجود دارد و کلمه الله اکبر در وسط آن نقش بسته است. بر فراز این گنجینه یک گل لاله در حال شکفتن قرار دارد که 4 گلبرگ اطراف آن دیده می‌شود و سر در ورودی موزه 8 ستون به واسطه 8 سال دفاع مقدس به چشم می‌خورد.

    سیمای عمومی باغ موزه دفاع مقدس کرمان

    چند تالار در باغ موزه دفاع مقدس کرمان قرار دارند که عبارتند از:

    تالار عبرت: در تالار عبرت دفاع مردم سلحشور ایران با جنگ‌های 200 ساله قبل از انقلاب مقایسه شده و ناکامی‌های آن دوران با استفاده از اسناد و نقشه‌ها در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته است. در این تالار عهدنامه‌های مختلفی که در دوران‌های گذشته به واسطه آن سرزمین بزرگ ایران را تقسیم کرده‌اند، از جمله قطعنامه ترکمنچای، گلستان و نیز متن قطعنامه 1975 الجزایر به نمایش گذاشته شده است. تالار بصیرت: در این تالار اسناد قبل از آغاز جنگ و حمله‌های پراکنده دشمن، شلیک خمپاره، تصرف برخی از پاسگاه‌های مرزی و چند وسیله مربوط به جنگ در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد.

    تالار نور: در این تالار اسناد مربوط به شروع جنگ، دستور صدام حسین مبنی بر تصرف شهرهای مختلف ایران و کمک کشورهای غربی و کشورهای عرب به صدام به منظور تضعیف جمهوری اسلامی و خیال خام به زانو درآوردن ایران به چشم می خورد.

    تالار شقایق: در این تالار وحشی‌گری‌های صدام در قالب حمله‌های شیمیایی، حمله به مراکز عمومی، مدارس، بیمارستان‌ها و شکنجه آزادگان در دوران دفاع مقدس و بعد از آن آثار مربوط به آزادگان که در دوران اسارت به دست خودشان ساخته شده، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

    تالار پیروزی: در این تالار که ششمین تالار موزه است، مدارک مربوط به پیروزی‌ها و پایداری مردم ایران، نامه‌های مبادله شده میان رئیس جمهور وقت ایران و صدام حسین، تصاویر مربوط به فتح‌های بزرگ از جمله فتح خرمشهر و مدال‌های دریافتی فرماندهان دفاع مقدس و غیره به نمایش درآمده است.

    تالار شهدا: در تالار شهدا تصاویر تعدادی از سرداران شهید از سراسر ایران و پیراهن شهیدان از جمله پیراهن سردار علی ماهانی که باقیمانده پیکر پاکش پس از 14 سال پیدا شد، به نمایش گذاشته شده است.

    تالار آزادی: در این تالار ماکت پویا و متحرک عملیات «والفجر 8» جای دارد. این ماکت با استفاده از نور، تصویر و صدا به صورت الکترونیکی و مکانیکی عملیات والفجر 8 و عبور رزمندگان را به مدت50 دقیقه اجرا می‌کند. در این ماکت 45 هزار متر سیم به کار رفته و حرکت تانــک‌ها، نفربرها، سقوط هواپیما، بمباران هواپیماها، ریختن منورهای خوشه‌ای، شلیک تانک‌ها شبیه عملیات والفجر 8 طراحی و در مقیاس 11 هزار ساخته شده است، به شکلی که بیننده خود را در یک منطقه عملیاتی احساس می‌کند.

    شرایط استفاده باغ موزه دفاع مقدس کرمان

    باتوجه به وضعیت آب و هوایی کرمان، بهترین زمان سفر برای بازدید از این جاذبه اوایل بهار و اوایل پاییز است.

    وسایل مورد نیاز باغ موزه دفاع مقدس کرمان

    برای بازدید از این جاذبه، کفش پیاده روی بپوشید و دوربین عکاسی همراه داشته باشید.

    سایر اطلاعات باغ موزه دفاع مقدس کرمان

    فضای روباز موزه دفاع مقدس کرمان: فضای روباز به سه قسمت شامل نمایش سلاح‌های جنگی سنگین و سبک که 80 درصد آنها غنیمتی است، سنگرهای خودی و سنگرهای دشمن تقسیم می‌شود. فضای بیرون، منطقه عملیاتی کربلای 5 را در منطقه شلمچه به نمایش می‌گذارد و شبیه به قسمتی از منطقه عملیاتی کربلای 5 طراحی و ساخته شده است. سنگرهای خودی با صدای بسیار زیبای افکت‌های ویژه عملیاتی زیر پوشش قرار گرفته است، به شکلی که شخص احساس می‌کند در منطقه عملیاتی قرار دارد و 70 درصد صداها (افکت‌ها) مربوط به همان عملیات کربلای 5 است که از بی‌سیم‌ها رد و بدل شده و در داخل هر سنگر صدای مخصوص آن سنگر شنیده می‌شود. برای مثال در سنگر اورژانس صدای آمبولانس و صحبت‌های پرستار و پزشک و ناله مجروحان جنگی، در سنگر تبلیغات صدای اذان، کلاس‌های مختلف حدیث و قرآن، در سنگر اجتماعات، سخنرانی و در سنگر فرماندهی بحث توجیه نقشه عملیاتی کربلای 5 با همان صداها طراحی و در معرض بازدید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

    در بخشی از این فضا هم آب گرفتگی که نیروهای دشمن در منطقه شلمچه به منظور جلوگیری از نفوذ رزمندگان ایجاد کرده بودند با 30 هزار متر مکعب آب در برکه، طراحی شده تا شبیه منطقه عملیاتی بازسازی و شبیه سازی شود که چندین قایق نیز برای بازدید عملیاتی علاقه مندان و دیدار از منطقه فرضی دشمن در این برکه قرار گرفته است. آخرین قسمت موزه دفاع مقدس کرمان فضای روباز گلزار شهداست که 8 هزار سنگ قبر شهدای استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان در آنجا به شکل تزیینی و نمادین ساخته شده است. در این بخش برای شهدای هر شهرستان به تفکیک سنگ قبرهایی جداگانه طراحی شده است.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به ابتدای بلوار شهید عباسپور (پارادیس) بروید.

    تاکسی

    تاکسی‌های شهری می‌توانند شما را برای بازدید از این جاذبه راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    نمازخانه
    تلفن عمومی
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    نزدیکترین اماکن مهم
    ایستگاه اتوبوس
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.