3
از6 نظر

باغ و عمارت رحیم آباد بیرجند

    18657
    نمایش

    مجموعه باغ و عمارت رحيم آباد، تنها یکی از چندین جاذبه تاریخی و ارزشمند استان خراسان جنوبی به شمار می رود که همه ساله مورد توجه بسیاری از گردشگران و بازدیدکنندگان قرار می گیرد. قدمت این عمارت به اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی مربوط می شود که در شهر بيرجند و در روستايي با همين نام قرار دارد. همچنین، باغ رحيم آباد داراي دو در ورودي است و امکان دسترسي به داخل از هر دوی آن ها وجود دارد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات باغ و عمارت رحیم آباد بیرجند

    مجموعه تاریخی رحیم آباد از جاذبه های گردشگری و تاریخی بیرجند است که شامل بخش های متعددی چون حصار، برج‌های نگهبانی، باغ، عمارت اصلی، حوضخانه، عمارت کلاه فرنگی، اصطبل و فضاهای خدماتی می شود.

    زمان مناسب بازدید باغ و عمارت رحیم آباد بیرجند

    با توجه به وضعیت آب و هوایی خراسان جنوبی، فصل های پاییز و زمستان زمان مناسب تری برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    ویژگی‌ها باغ و عمارت رحیم آباد بیرجند

    باغ و عمارت رحیم آباد بیرجند گنجینه ای ارزشمند از تزئینات وابسته به معماری را در خود جای داده است و به شماره 2707 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

    سیمای عمومی باغ و عمارت رحیم آباد بیرجند

    باغ و عمارت رحیم آباد بیرجند در شمال باغ و در دو طبقه ساخته شده و طبقه همکف آن با تعدادی اتاق و راهرو به عنوان فضاهای خدماتی و انبار استفاده می شده و هیچ گونه تزیینی ندارد.

    در طبقه اول عمارت، تالار آینه با تزیینات گچبری شامل نقش سردیس حیوانات، گل و گیاه و اسلیمی های مختلف دیده می‌شود. با توجه به وجود تالار آیینه و همچنین اتاق بزرگ دیگری در سمت شرقیس ساختمان که دارای تزئینات گچی برجسته ای است، می توان دریافت که این بخش مخصوص پذیرایی از میهمانان و محلی برای زندگی حاکم و خانواده اش بوده است. حوضخانه و بناهای وابسته به آن در شرق و یک حمام و تعدادی اتاق که به عنوان سکونت و انبار استفاده می شده است در ضلع جنوبی مجموعه قرار دارد. ساختمان که دارای تزئینات گچی برجسته ای می باشد می توان دریافت که این بخش مخصوص پذیرایی از میهمانان و محلی برای زندگی حاکم و خانواده اش بوده است.

    سایر اطلاعات باغ و عمارت رحیم آباد بیرجند

    در سه گوشه حصار گلین باغ، بقایای برج ها مشهود است و تنها برج شمال شرقی بنا با ساخت عمارت به کلی از میان رفته است. محور اصلی باغ در حدفاصل دو عمارت و در خط تقارن طولی آن است. این محور با دو حوض، یک استخر و درختانی در دو سوی مسیر از سایر نقاط متمایز شده که خود جلوه ایی است از الگوی باغ ایرانی.

    تاریخچه باغ و عمارت رحیم آباد بیرجند

    قدمت این بنا به دوران قاجاریه مربوط می شود.

    چه جوری برم ؟

    تاکسی

    تاکسی های شهری می توانند شما را برای بازدید از این جاذبه راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    تلفن عمومی
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.