3.5
از2 نظر

باغ گلشن طبس

    5329
    نمایش

    باغ گلشن طبس، تنها یکی از چندین جاذبه تاريخي و ارزشمند استان يزد به شمار می رود که از دیدنی ترین باغ های جهان است و قدمت آن به دوره های زندیه و قاجاریه مربوط می شود. همچنین، نام این باغ وسیع و سرسبز با شماره 1310 در تاریخ 20 دی 1355 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. همه ساله این باغ مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات باغ گلشن طبس

    باغ گلشن طبس، از جاذبه های مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است که طراحی آن بر اساس نمونه چهارباغ و برگرفته از آیات قرآن در مورد بهشت است که دو نهر جاری در آن یکدیگر را قطع می‌کنند. درختانی با 400 سال عمر، یک عمارت تاریخی دو طبقه، نخلستانی با ۲۰۰۰ نفر خرما به ابعاد ۲۶۶ متر در ۲۶۰ متر، همگی از زیبایی های این باغ هستند.

    باغ گلشن دارای دو خیابان اصلی متقاطع بوده و در مرکز آن حوضی با سه فواره قرار دارد که محوطه باغ را به چهار مربع بزرگ تقسیم می‎کند و هر کدام از این مربع‎ ها با گذرگاه‎ های کوچکی به چهار کرت تقسیم شده، که در داخل آن ها انواع درختان چون درخت انار و نارنج کاشته شده است.

    تاریخچه باغ گلشن طبس

    این باغ در انتهای شرقی خیابان گلشن طبس و توسط میرحسن خان، سومین حاکم طبس، از سلسله خوانینی که به وسیله نادرشاه به حکومت طبس منصوب شدند، احداث شد.

    در وقفنامه ای که در سال ۱۲۱۸ هجری قمری تهیه شد، میرحسن خان، این باغ و املاک زیادی را وقف اولاد و امور خیریه نموده و میرزاخانلرخان اعتصام الملک که در تاریخ ۱۲۹۴ هجری قمری از طبس بازدید کرده موضوع ساختن باغ به وسیله میرحسن خان را بیان می کند.

    ویژگی‌ها باغ گلشن طبس

    از ویژگی های این جاذبه می توان به ثبت آن با شماره 1310 در تاریخ 20 دی 1355 در فهرست آثار ملی ایران اشاره کرد.

    سیمای عمومی باغ گلشن طبس

    ساختمان سردر باغ گلشن از دید معماری، از بناهای نسبتا معمولی و شاخص شهر است که طبقه همکف، اول زیرزمینی کوچک دارد. در طبقه اول، تالار بزرگ و ۲ ایوانی رو به میدان ورودی و در محور باغ قرار دارد که منظره باغ و منظره شهر از این ایوان ها بسیار دیدنی زیباست.

    این عمارت ۲ طرفه که در سردر باغ قرار دارد، تنها ساختمان باغ است و ساختمان سر در باغ گلشن طبس در زلزله ویرانگر شهریور ۱۳۵۷ به کلی از بین رفت اما هم اکنون، در همان محل ساختمانی با همان نقشه بنا شده که مراحل انتهایی آماده سازی آن طی و به زودی به عنوان بنایی با جلوه معماری سنتی و کاربری فرهنگی به بهره برداری خواهد رسید.

    باغ گلشن طبس که از باغ های نادر در ایران است، بر روی امتداد جریان آب چشمه‎ های سرد و گرم که به جانب طبس می ‎آید شکل گرفته و آب از انتهای مجموعه وارد باغ شده و پس از آبیاری کرت ها و حرکت در جوی ها و فواره‎ ها از زیر هشتی ساختمان سردر می‎گذرد و به شهر می‎رود. باغ گلشن در منطقه ای واقع شده است که در میان دو کویر نمک زار ایران قرار دارد، اما کیفیت شگفت آور آب این منطقه، آبشارها و استخرهای طبیعی زیبایی را تشکیل داده که مادر طبیعت آن ها را با چمنزارهای زیبا تزیین نموده است.

    زمان مناسب بازدید باغ گلشن طبس

    در تمامی فصول سال امکان بازدید از زیبایی های این باغ وجود دارد ولی در فصل بهار، شاهد منظره ی منحصر به فرد آن خواهید بود.

    سایر اطلاعات باغ گلشن طبس

    برای آبیاری باغ گلشن، از آب‌های سطحی و سفره‌های آب زیرزمینی منطقه استفاده می شود و این جاذبه در منطقه‌ای احداث شده که آب چشمه‌های سرد و گرم که از کوهستان‌های اطراف شهر طبس جاری می‌شوند و به سمت شهر در جریان هستند در آن جا به هم می رسند و از انتهای باغ وارد شده توسط جوی‌هایی به سمت کرت‌ها هدایت می‌شوند و پس از آبیاری کرت‌ها از زیر هشتی ساختمان سردرب خارج شده و به سمت شهر می‌روند.

    نکات مثبت باغ گلشن طبس

    به منظور استفاده از منابع آب زیرزمینی در این باغ چاه آبی از نوع چاه‌های آرتزین حفر شده که به عنوان پدیده‌ای خاص در آبیاری شناخته می شود. این چاه در زیر استخر بزرگ وسط باغ قرار گرفته و فواره‌ها، خروجی‌های آب آن هستند و استخر بزرگ در واقع محل ذخیره‌ی آب چاه است.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    محل کمپ
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.