0
از0 نظر

بافت تاریخی روستای تیس چابهار

    712
    نمایش

     تيس، روستايي کوچک و تاریخی واقع در شمال غرب بندر چابهار استان سیستان و بلوچستان است که بافت قدیمی آن مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد. همچنین، وجود نيايشگاهي کنده شده در دل ارتفاعات شهبازبند و در محلي به نام بان مسيتي و ساير قلاع، استحکامات نظامي و تدافعي در پيرامون تيس از جمله تيس کوپان دليلي برقدمت اين روستا است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات بافت تاریخی روستای تیس چابهار

    روستای تیس یا طیس از توابع بخش مرکزی شهرستان چابهار، در فاصله 5 کیلومتری شمال غربی بندر چابهار و در دهانه خلیج چابهار واقع شده و از شمال شرقی به کوه‌ شهباز، از جنوب شرقی به کوه پیلبند و از شرق به کوه لاوری محدود می‌شود. همچنین، این روستای از سطح دریا 10 متر ارتفاع دارد و اقلیم آن، گرم و خشک بوده و رودخانه لاوری از میان آن می‌گذرد.

    تاریخچه بافت تاریخی روستای تیس چابهار

    در مورد قدمت این روستا باید بگوییم که تیس روستایی باستانی بازمانده از دوره هخامنشیان است.

    ویژگی‌ها بافت تاریخی روستای تیس چابهار

    از ویژگی های خانه های روستا، آن است که در ساخت خانه‌های قدیمی از سنگ، گچ، گل، خشت و آجر استفاده شده است. خانه‌های جدید، با مصالحی چون سیمان، آهن، آجر و... ساخته شدند.

    استقرار روستای ساحلی تیس در مـحدوده كوهستانی كه چشم‌اندازهای متنوع زیبایی دارد،‌ جذابیت خاصی به آن بخشیده و سواحل دریای عمان با فضاهای رؤیایی پرواز پرندگان بر فراز دریا و امواج خروشان، از جاذبه‌های طبیعی كم نظیر روستای تیس به شمار می‌آیند.

    سیمای عمومی بافت تاریخی روستای تیس چابهار

    روستای تیس در کوهپایه استقرار یافته و بافت مسکونی متراکمی دارد و خانه‌های روستا حول مسجد جامع روستا بنا شده‌ و اراضی کشاورزی و درختان بلند قامت، روستا را در برگرفتند.

    هر ساله عده كثیری از مردم بویژه در فصل‌های مساعد سال برای تفریح و تفرج به روستای تیس سفر می‌كنند.

    زمان مناسب بازدید بافت تاریخی روستای تیس چابهار

    آب و هوای روستا در فصول پاییز و بهار، مطبوع و دلپذیر، در زمستان سرد و در تابستان بسیار گرم است.

    سایر اطلاعات بافت تاریخی روستای تیس چابهار

    روستای تیس، در فاصلۀ 5 کیلومتری شمال غربی چابهار در ضلع شرقی محدوده منطقه آزاد تجاری قرار گرفته است و قدمت آن به 2500 سال قبل می‌رسد و نام آن در کتاب‌های مربوط به فتوحات اسکندر مقدونی به عنوان ”تیز“ مشهور بوده که به مرور زمان به تیس تبدیل شده است.

    در آثار مورخین و جغرافی‌دانان دوره اسلامی از جمله "مقدسی" (مورخ سده چهارم ﻫ .ق) از آن به عنوان «بندر تزیا» یا «تسی»، یاد شده، که در مسیر راه دریایی کرانه‌های جنوبی ایران قرار داشته است و مرکز تجارت شکر ایالات مکران و گندم سیستان بوده است. این روستا که در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و از توابع شهرستان چابهار است که درناحیه‌ای کوهپایه‌ای در شمال غربی چابهار واقع شده و در دوران قدیم کالاها از آسیای شرقی و هند به این بندر وارد و به خاورمیانه، آسیای میانه و قفقاز فرستاده می‌شدند.

    تیس البته در اولین سده‌های اسلامی هم بندر مهمی بوده است. اما امروزه تیس روستایی بیش نیست که در محدوده منطقه آزاد چابهار قرارگرفته ودرمسیرارتباطی جابهار-کنارک توجه هرمسافری رابه خودجلب می کند.

    نکات مثبت بافت تاریخی روستای تیس چابهار

    در نزدیکی تیس، بندرچابهار قراردارد با اینکه شهری نوپا و جدید است با پيروزى انقلاب اسلامى و بروز جنگ تحميلى به دليل اهميت استراتژيكى خاص خود مورد توجه قرار گرفته و اينك روز به روز گسترده‏ تر مى‏ شود و نقش مهمى در اقتصاد كشور ايفا مى ‏كند و از زمانى كه در زمره مناطق آزاد تجارى - صنعتى قرار گرفته از پيشرفت چشمگيرى برخوردار شده است.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.