2.7
از7 نظر

برج رادکان خراسان

    2088
    نمایش

    ميل رادکان مشهد که با عنوان «برج آرامگاه رادکان» نیز شناخته مي شود، تنها یکی از چندین جاذبه تاریخی و تماشایی در شهرستان چناران استان خراسان رضوی است که قدمت آن به قرن هفت هجری قمری مربوط می شود. همچنین، این جاذبه در تاریخ 15 دی 1310 با شماره 146 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات برج رادکان خراسان

    ارتفاع برج رادکان خراسان ۳۵ متر، قطر داخلی‌اش ۱۴ متر و قطر خارجی آن ۲۰ متر است و منظر بیرونی بنا تا ارتفاع ۵/۲ متری به شکل ۱۲ ضلعی و از آن جا تا زیر گنبد به صورت ۳۶ ترک نیم ستونی ساخته شده. بنای این برج دارای گنبد مخروطی شکل است که ساختمان آن احتمالاً در سال ۶۰۷ قمری به پایان رسیده.

    تاریخ احداث برج رادکان را ماکس افن برشم آلمانی سال ۶۰۰ و اندی و هرتسفلد سال ۶۸۰ ذکر کرده‌ند. هرتسفلد برج را مقبره یکی از حکام مغول می‌داند که برخی وی را امیر ارغون مغول می‌دانند. گدار مستشرق فرانسوی آن را آرامگاه یک زن و مطلع الشمس آن را از آثار دیلمی‌ها می‌داند.

    سایر اطلاعات برج رادکان خراسان

    این جاذبه در تاریخ 15 دی ماه 1310 با شماره ثبت 146 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    نکات مثبت برج رادکان خراسان

    علاوه بر راهنمایی مسافران و مقبره به دلیل وجود منفذهایی به تعداد بروج دوازده‌گانه برخی برای این برج کارکرد تقویم و ستاره‌شناسی نیز قایل‌اند و برج رادکان در روزگار اوج خود، تنها تعیین کننده فصل، سال و نوروز در جهان بوده‌است.

    تاریخچه برج رادکان خراسان

    برج رادکان خراسان، که تصور می‌شد آرامگاه یکی از ایلخانیان است تنها برجی است که توانایی تعیین چهار فصل، سال کبیسه و آغاز نوروز را دارد. این برج اثر ریاضی دان، ستاره شناس و دانشمند بزرگ ایرانی، خواجه نصیرالدین توسی است. بر کتیبه‌ای که در زیر گنبد دیده می‌شود، ساخت آن در ۴۰۷ هجری قمری در زمان فرمانروایی اسپهبد ابوجعفر آغاز و در ۴۱۱ هجری قمری بدست احمدبن عمر به پایان رسید.

    اعتمادالسلطنه بنا را مقبره یکی از سلاطین یا رجال معتبر و هرتسفلد آن را مدفون ارغون خان (ارغون آغا) متوفا به سال ۶۷۳ دانسته است. گدار مستشرق فرانسوی آن را آرامگاه یک زن و مطلع المشس آن را از آثار دیلمی‌ها می داند. دونالد ویلبر، این بنا را قدیمی ترین مقبره برجی ایران می داند که نیم ستون هایی در نمای خارجی آن ساخته شده و به علاوه این بنا را الگوی طراحی برج کاشمر (کشمار) می داند. اما آنچه مسلم است؛ این بنا از آثار قرن هفتم هجری قمری است.

    این برج دو ورودی دارد و یکی از آن ها رو به ویرانه‌های عمارتی باز می‌شود که اعتماد السلطنه احتمال داده است که مسجد جامع شهر بوده باشد. این بنا در گذر زمان آسیب دیده بود، به طوری که قسمت فوقانی سردر و گنبد داخلی تقریبا خراب شده بود از این رو، در سال ۱۳۴۶ شمسی سازمان ملی حفاظت آثار باستانی ایران آن رامرمت کرد.

    ویژگی‌ها برج رادکان خراسان

    انتخاب مکان درها، دریچه‌ها در برج اتفاقی نیست، درها درست در راستای طلوع یلدایی (آغاز زمستان) و غروب آغاز تابستان در پهنه برج ساخته شده‌ و این برج تنها برجی است که می‌توان از طریق آن چهار فصل، سال کبیسه و آغاز نوروز را معین کرد. برج رادکان دارای ویژگی‌هایی است که باعث افتخار ایرانیان بوده و تاکنون علی رغم پژوهش‌های صورت گرفته تنها بخشی از هویت نجومی برج آشکار شده‌است.

    زمان مناسب بازدید برج رادکان خراسان

    با توجه به تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد این منطقه، فصل بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای سفر به خراسان رضوی و بازدید از جاذبه های این استان خواهد بود.

    سیمای عمومی برج رادکان خراسان

    میل رادکان خراسان به ۱۲ دیوار خشتی بیرونی با پهنا و بلندی پایه گذاری شده که برج را به ۱۲ بخش ۳۰ درجه‌ای تقسیم می‌شود و هر دیواره ۳۰ درجه از زاویه افق را دربر می‌گیرد، دو در دیوار مقابل هم ساخته شده و بر دیواره ۳۶۵ ترک نی ستونی وجود دارد که برج را به ۳۶ ترک ۱۰ درجه‌ای تقسیم کرده‌است.

    بدنه برج بسیار ساده و دارای آجر چینی معمولی و دارای تزئینات آجرکاری و گچ بری است. به منظور استحکام بخشی بیشتر حد فاصل بندهای آجرها با فشار انگشت دست به داخل فشرده شده‌است که قابل توجه می‌باشد. در فواصل معیین سوراخ‌هایی به چشم می‌خورد که جای داربست بوده که در هنگام احداث بنا تعبیه شده‌است. ورودی هلالی شکل آن در ضلع جنوبی گنبد قرار دارد.

    زیباترین قسمت بنا در بخش فوقانی آن قرار دارد، که عبارت از دو ردیف قطار بندی و دو کتیبه کوفی و پهلوی است که در میان تزئینات آجرکاری و گچ بری که نام بانی و تاریخ ساخت بر آن نوشته شده‌است. طرح داخلی گنبد رادکان مدور و دارای نمایی ساده و اندود گچ و آهک است. در تمام بدنه بنا آجر و ملات گچ و آهک بکار رفته‌است.

    پیشنهاد ویژه برج رادکان خراسان

    این گنبد در امتداد گنبدهای لاجیم ورسک در کنار شاهراه منتهی به شاهکوه، گردنه شمشیر بر، چشمه علی، جهان نما، بخش یانه سر، بر فراز تپه‌ای که از دور نمایان است، به منظور راهنمایی رهگذران و مسافران ساخته شده‌است.
    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    برج رادکان خراسان در ۴ کیلومتری جنوب شرقی روستای رادکان و در ۴۲ کیلومتری جنوب کردکوی و ۵۴ کیلومتری جنوب غربی گرگان و ۱۱۷ کیلومتری برج گنبد قابوس در یک منطقه کوهستانی - جنگلی و بر فراز تپه با صفایی که دارای موفقعیت خاص طبیعی و سوق الجیشی است.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    برج رادکان ميرکان مشهد برج رادکان برج ميرکان برج مشهد رادکان برج برج ميرکان رادکان مشهد ميرکان برج ميرکان رادکان ميرکان مشهد مشهد برج مشهد رادکان مشهد ميرکان برج رادکان ميرکان برج رادکان مشهد برج ميرکان رادکان برج ميرکان مشهد برج مشهد رادکان برج مشهد ميرکان رادکان برج ميرکان رادکان برج مشهد رادکان ميرکان مشهد رادکان ميرکان برج رادکان مشهد برج رادکان مشهد ميرکان ميرکان برج رادکان ميرکان برج مشهد ميرکان رادکان برج ميرکان رادکان مشهد ميرکان مشهد برج ميرکان مشهد رادکان مشهد برج رادکان مشهد برج ميرکان مشهد رادکان برج مشهد رادکان ميرکان مشهد ميرکان برج مشهد ميرکان رادکان برج رادکان ميرکان مشهد برج ميرکان مشهد رادکان برج مشهد رادکان ميرکان برج ميرکان رادکان مشهد برج ميرکان مشهد رادکان برج رادکان مشهد ميرکان رادکان برج ميرکان مشهد رادکان برج مشهد ميرکان رادکان ميرکان مشهد برج رادکان ميرکان برج مشهد ميرکان برج رادکان مشهد ميرکان رادکان برج مشهد ميرکان مشهد برج رادکان ميرکان مشهد رادکان برج مشهد برج رادکان ميرکان مشهد رادکان برج ميرکان مشهد ميرکان برج رادکان مشهد رادکان ميرکان برج مشهد ميرکان رادکان برج