2.7
از6 نظر

تالاب بزوجق هشترود

    1611
    نمایش

    تالاب بزوجق يکي از جاهاي ديدني استان آذربايجان شرقي است که به عنوان يكى از ۴ تالاب ارزشمند و غنى هشترود به شمار مي رود.  تالاب بزوجق در ۴۰ كيلومترى غرب شهرستان ميان روستاهاى بزوجق و گنج آباد در يك فرورفتگى طبيعى واقع شده است.منابع تأمين كننده آب تالاب بزوجق، روان آب هاي ناشي از نزولات جوي و چشمه موجود در محل بوده و شوري موجود درآن نيز به طور عمده، مربوط به املاحي است كه از حوزه آبريز در طول ساليان متمادي وارد تالاب شده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    وسایل مورد نیاز تالاب بزوجق هشترود

    وسایل موردنیاز برای پیک نیک

    زیرانداز،آب آشامیدنی،خوراکی و....

    مشخصات تالاب بزوجق هشترود

    تالاب بزوجق، دايره اى شكل بوده، حدود۱۰ هكتار وسعت دارد و عمق آن در برخى نقاط به ۵ متر مى رسد. آب تالاب بزوجق برخلاف تالاب هاى ذولبين و يانيق، لب شوربوده و به طور عمده به مصرف شرب دام هاى اهلى روستاهاى اطراف مى رسد.

    سیمای عمومی تالاب بزوجق هشترود

    در ترکیب پوشش گیاهی تالاب درختی یا درختچه مشاهده نمی گردد . در زمان پرآبی پوشش گیاهی داخل تالاب را عمدتا گیاهان آب زی بن در آب و غوطه ور تشکیل می دهند.

    در این تالاب ماهی وجود ندارد .



    زمان مناسب بازدید تالاب بزوجق هشترود

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه فصل بهار و تابستان است.

    نکات مثبت تالاب بزوجق هشترود

    با پمپاژ از آب تالاب در مزارع استفاده می کنند .زمینهای اطراف تالاب دیم زار است و بخشی نیز حالت مرتعی دارد و دام داران از علوفه های تالاب و مراتع استفاده می کنند .

    نکات منفی تالاب بزوجق هشترود

    اين تالاب در بعضي از فصول مجاز مورد استفاده شکارچیان قرار گردقته و این خود خطری برای جمعیت اردک سرسفید در این زیستگاه است .

    سایر اطلاعات تالاب بزوجق هشترود

    به دليل قابل دسترس نبودن تالاب از طريق جاده هاى عمومى و داشتن فاصله زياد از هشترود، آسيب پذيرى آن در مقابل شكارچيان كمتر است هر چند كه مواقعى مورد دستبرد شكارچيان واقع مى شود. در فاصله سال هاى ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۷ وضع تالاب هاى ذولبين، بزوجق و يانيق از نظر ميزان آب و پوشش نيزار مطلوب بوده است. دراين فاصله زمانى اردك سرسفيد به عنوان گونه نادر و حمايت شده براى تابستان گذرانى و جوجه آورى، فروردين ماه هر سال در تالاب هاى سه گانه بويژه ذولبين و بزوجق، سكنى مى گزيد.

    در سال ۱۳۷۸ به دليل بروز خشكسالى شديد و افت ميزان بارش، سطح آب تالاب هاى سه گانه هشترود بشدت كاهش يافته و حتى تالاب ذولبين به طور كامل خشك شد. اين وضع به بحران زيستى تالاب ها منجر شد تا آنجا كه اردك هاى سرسفيد دراين سال قبل از جوجه آورى و در اوايل تابستان، تالاب ها را ترك كردند. فروردين ماه ۱۳۷۹ شاهد حضور ۲۳ قطعه اردك سرسفيد، شامل ۱۵ قطعه نر و ۸ قطعه ماده در تالاب مصنوعى ملاجق و يك قطعه اردك سرسفيد نر در تالاب طبيعى بزوجق بود اما حضور اين تعداد اردك سرسفيد در تالاب هاى يادشده به دليل كمى آب و عدم وجود پوشش مناسب نيزار در سد خاكى ملاجق، ديرى نپاييد و آنها پس از چند روز منطقه را ترك و احتمالاً به تالاب قورى گل، مهاجرت كردند.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.