4
از6 نظر

تالاب بین المللی شادگان

    2531
    نمایش

    تالاب بين‌المللي شادگان، تنها یکی از چند جاذبه طبیعی و ارزشمند استان خوزستان به شمار می رود که نام آن در شمار تالاب‌ هاي بزرگ ايران نیز می درخشد. سطح تالاب شادگان پوشيده از گياهان گوناگون و متنوع است و به همين دليل می تواند زيستگاه مناسبي براي پرندگان آبزي کوچ کننده باشد که در فصل پاييز از کانادا، سيبري و شمال اروپا به اين منطقه حرکت مي کنند. به شما پیشنهاد می کنیم برای بازدید از این تالاب به جنوب شهر شادگان سر بزنید.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات تالاب بین المللی شادگان

    تالاب بین‌ المللی شادگان از تالاب‌ های بزرگ ایران است که حدود ۴۰۰ هزار هکتار پهنا دارد و ۲۹۶ هزار هکتار آن در شمار مناطق حفاظت شده قرار می گیرد. همچنین، آب این تالاب از رودخانه جراحی، بارندگی های زمستان و جزر و مد خلیج فارس فراهم می شود. آب وارده از رودخانه جراحی به این تالاب، سالانه حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب است.

    ویژگی‌ها تالاب بین المللی شادگان

    از ویژگی های مهم و بی نظیر تالاب شادگان می توان به مقیاس بزرگ، طبیعی بودن، تنوع زیستگاهی و نقشی که در تامین معاش ساکنان محلی ایفا می کند، اشاره کرد. سه شهر بزرگ شادگان، آبادان و ماهشهر در حاشیه این تالاب و تعدادی روستا نیز در مجاورت آن قرار دارند.

    همچنین دو روستا در داخل این تالاب قرار گرفته اند. جمعیت شهر شادگان و روستاهای اطراف از نظر تاریخی برای تامین معاش وابسته به تالاب هستند. تالاب شادگان از زیستگاه های مهم کشور و کوچگاه زمستانی ۱۵۰ گونه پرنده (۲۰ گونه بومی و ۱۳۰ گونه دیگر) است که ۱۳ گونه از آنها مانند اردک مرمری، پلیکان پا خاکستری، عروس غاز، اردک سرسفید، گیلانشاه خالدار، عقاب شاهی، عقاب تالابی خالدار و عقاب دریایی دم سفید در معرض خطر انقراض جهانی است.

    با این وجود، شکار پرندگان در این تالاب به شکل وسیعی صورت می گیرد و فروش پرندگان شکاری یکی از راه های امرار معاش روستاییان اطراف تالاب است و گاه گاه قایق های شکارچی در منطقه دیده می شوند که شکارچیان با تفنگ شکاری بر روی آنها به دنبال صید خود می گردند و تقریبا هر پرنده ای که بخواهید در سبد زنانی که در کنار جاده بساط کرده اند، یافت می شود. از طاووسک اهلی تا مرغ و خروس های خانگی.

    سیمای عمومی تالاب بین المللی شادگان

    وسعت تالاب شادگان بیش از۴۵۰ هزار هکتار بوده است اما متأسفانه به دلیل عدم توجه به توابع زیست محیطی در انجام پروژه‌ های توسعه صنعتی و راه سازی و ..، خشکسالی، کم شدن آب ورودی به آن به دلیل سد سازی و … و همچنین کم شدن آب ورودی به کارون و ذخیره و انتقال آب این رودخانه به مناطق دیگر، آبراهی که در جنوب اهواز و در فصل زمستان، با افزایش آب رودخانه، آب شیرین تالاب را تامین و در اصل تعویض می کرده، خشک گردیده و تالاب شادگان از آبراه حیاتی نیز محروم گشت و دلایل دیگر باعث کم شدن بیش از حد وسعت این تالاب گردید.

    شرایط استفاده تالاب بین المللی شادگان

    برای دسترسی به تالاب بین المللی شادگان می توان از اتوبان اهواز به آبادان که در ضلع غربی تالاب قرار دارد استفاده کرد. همچنین پناهگاه حیات وحش شادگان از محل سه راه دارخوین تا ابتدای ورودی شهر شادگان و از سه راه دارخوین تا ابتدای ورودی شهر آبادان جاده آسفالته آبادان ماهشهر که از وسط تالاب و پناهگاه عبور می‌ کند.

    زمان مناسب بازدید تالاب بین المللی شادگان

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان خوزستان، فصل بهار و زمستان زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه است.

    وسایل مورد نیاز تالاب بین المللی شادگان

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان خوزستان، فصل بهار و زمستان زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه است.

    سایر اطلاعات تالاب بین المللی شادگان

    از مهمترین جانوران تالاب شادگان پس از ما هیان می باشند از ۴۹۵ گونه پرندگان شناسای شده در کشور ۱۵۴ آن در تالاب شادگان وجود دارد که مهمترین آنها در جدول ذکر شده اند.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    درياچه تالاب شادگان خوزستان درياچه تالاب درياچه شادگان درياچه خوزستان تالاب درياچه درياچه شادگان تالاب خوزستان شادگان درياچه شادگان تالاب شادگان خوزستان خوزستان درياچه خوزستان تالاب خوزستان شادگان درياچه تالاب شادگان درياچه تالاب خوزستان درياچه شادگان تالاب درياچه شادگان خوزستان درياچه خوزستان تالاب درياچه خوزستان شادگان تالاب درياچه شادگان تالاب درياچه خوزستان تالاب شادگان خوزستان تالاب شادگان درياچه تالاب خوزستان درياچه تالاب خوزستان شادگان شادگان درياچه تالاب شادگان درياچه خوزستان شادگان تالاب درياچه شادگان تالاب خوزستان شادگان خوزستان درياچه شادگان خوزستان تالاب خوزستان درياچه تالاب خوزستان درياچه شادگان خوزستان تالاب درياچه خوزستان تالاب شادگان خوزستان شادگان درياچه خوزستان شادگان تالاب درياچه تالاب شادگان خوزستان درياچه شادگان خوزستان تالاب درياچه خوزستان تالاب شادگان درياچه شادگان تالاب خوزستان درياچه شادگان خوزستان تالاب درياچه تالاب خوزستان شادگان تالاب درياچه شادگان خوزستان تالاب درياچه خوزستان شادگان تالاب شادگان خوزستان درياچه تالاب شادگان درياچه خوزستان شادگان درياچه تالاب خوزستان شادگان تالاب درياچه خوزستان شادگان خوزستان درياچه تالاب شادگان خوزستان تالاب درياچه خوزستان درياچه تالاب شادگان خوزستان تالاب درياچه شادگان خوزستان شادگان درياچه تالاب خوزستان تالاب شادگان درياچه خوزستان شادگان تالاب درياچه