2.9
از18 نظر

تالاب فصلی وراوی

    3186
    نمایش

    تالاب زيبا و فصلي وراوي که با نام شط وراوي نیز معرفی می شود، تنها یکی از چندین جاذبه گردشگری طبیعی موجود در استان فارس است که نزديک حيدرآباد نهبندان واقع شده و بنا به تشخيص حسگرهاي ماهواره هاي ناسا در چندين سال متوالي به عنوان گرمترين نقطه کره زمين شناخته شده و داراي بلندترين کوه هاي شني جهان است. همه ساله بسیاری از علاقه مندان برای گذران اوقات فراغت از این جاذبه بازدید می کنند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات تالاب فصلی وراوی

    تالاب فصلی وراوی با نام محلی شط وراوی در جنوب شرقی شهر وراوی قرار گرفته و همچنین، طول این تالاب 1000 متر، عرض ان 50 متر و عمق ان 3 متر است.

    ویژگی‌ها تالاب فصلی وراوی

    با آغاز فصل پاییز و بارش‌های فصلی در منطقه، این تالاب پر آب می‌شود و از این تاریخ تا اواخر بهار شاهد کوچ پرندگانی زیبا و نادر از نقاط مختلف به این منطقه هستیم که در فصل زمستان و ماه‌های بهمن و اسفند پرندگان بیشتری به این تالاب می‌آیند. این پرندگان از کشورهای «روسیه»، «ترکمنستان»، «آذربایجان» و «تاجیکستان» وارد کشور می شوند و مدت کوتاهی نیز به این تالاب می‌آیند.

    پرندگانی مثل «فلامینگو»، «پلیکان»، «خودکای ابرو سفید»، «اردک‌های روی آبچر» و «اردک‌های غواص» از جمله پرندگان مهاجری هستند که به این تالاب می‌آیند.

    زمان مناسب بازدید تالاب فصلی وراوی

    تالاب وراوی هر ساله در فصول پر آبی دوستداران و گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند. این تالاب در فصل پاییز ( آبان ماه) با سیلاب‌های بزرگ پر می‌شود و تا آخر تیرماه سال آینده نیز ذخیره آب آن به دلیل گرم بودن دمای هوا تبخیر و یا جذب زمین می‌شود.

    پیشنهاد ویژه تالاب فصلی وراوی

    ساکنان این منطقه معمولاً با رویش گیاهان سبز و گل‌های زیبا که رایحه‌ای خوشبو نیز دارند، روزهای تعطیل و جمعه‌ها را با خانواده در کنار تالاب می‌گذرانند، در دهه 70 نیز برخی ارگان‌ها قایق‌های موتوری کوچک را در این تالاب به آب انداخته بودند و مهمانان نوروزی و گردشگران با آن قایق‌ها مسیر تالاب را گشت می‌زدند.

    امکانات ویژه تالاب فصلی وراوی

    یکی دیگر از جاذبه‌های این تالاب، میدان سوارکاری شهید «حسین کهنسال» است که سوارکارانی از شهرستان های مهر ولامرددر آن مکان به سوارکاری می پردازند. تاکنون چندین نوبت مسابقات اسب‌سواری نیز در این میدان برگزار شده است.

    سایر اطلاعات تالاب فصلی وراوی

    تالاب ناحیه ای از خشکی است که با آب احاطه شده که می تواند فصلی یا دائمی باشد و شامل تالاب آب شیرین، شور و یا لب شور است، که خودش یک اکوسیستم خاص است و جامعه گیاهی و جانوری خاص خودش رو دارد.

    نکات مثبت تالاب فصلی وراوی

    ظاهراً در سال‌های نه چندان دور، «باغ نخلستانی» در کنار این تالاب یا به قول مردمان محلی و ساکن آن منطقه «شط»، وجود داشته که بیش از 50 درخت خرما توسط یکی از اهالی وراوی در آن محل کاشته شده و این مکان نیز به «سینه باغی» مشهور بوده است.

    نکات منفی تالاب فصلی وراوی

    پرندگان مهاجر این تالاب متاسفانه به دلیل شکارهای غیرقانونی اهالی و نبود امنیت کافی، بعد از مدت کوتاهی کوچ می‌کنند. به دلیل اینکه آب این تالاب شیرین است، دامداران نیز در برخی اوقات برای حیوانات خود از آن استفاده می‌کنند، علاوه بر این این به دلیل خشکسالی‌های فراوان و گسترده در این منطقه، حیوانات وحشی نیز از آب آن استفاده می‌کنند.

    این تالاب هم اکنون بدون حفاظ واقع شده است و با کم شدن بارش‌های فصلی و گرم تر شدن دمای هوا در این منطقه، گردشگران کمتری به این منطقه می‌آیند و تنها ساکنان این دو شهرستان مهر و لامرد از آن به عنوان محلی برای تفریح استفاده می‌کنند.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.