0
از0 نظر

تالاب میقان اراک

    481
    نمایش

    تالاب میقان یا همان دریاچه نمک میقان، از جاذبه هاي طبيعي استان مركزي است. از این تالاب با نام «کویر میقان» نیز یاد می‌شود که علت نامگذاری آن، تبخیر زیاد آب است. ارتفاع تالاب از سطح دریاهای آزاد به ۱۷۰۰ متر می رسد. همچنین، این تالاب به تنهایی ۶۸ درصد از پرندگان استان مرکزی و ۲۷ درصد پرندگان کشور را در خود جای داده که از این میزان ۲۷ گونه آسیب پذیر و نادر حمایت شده نیز در میان آنها وجود دارد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات تالاب میقان اراک

    تالاب ميقان يكي از جاذبه هاي طبیعی و ارزشمند استان مركزي به شمار می رود که دارای بزرگترین منبع سولفات سدیم در کشور است. این تالاب در شمار ده تالاب مهم ایران قرار گرفته و زیستگاه کیاهان و جانوران متنوع و متعددی نیز هست. موقعیت جغرافیایی تالاب میقان بگونه ای است که دارای سه جزیره به نام کریستالین یک و دو در وسط، قسمت کویری و دشت‌های اطراف است.

    از دلایل اهمیت تالاب میقان، می توان به حضور جمعیت بالای درنا در آن اشاره کرد. این منطقه در فصل بهار به‌ عنوان یکی از زیستگاه‌های اصلی پرندگان مهاجری شناخته می شود و در پاییز با عبور از آن، از نواحی سردسیر سیبری به سمت مناطق گرمسیر جنوبی و آفریقا گذر کرده و در مسیر بازگشت خود در تالاب میقان اسکان موقت دارند.

    تاریخچه تالاب میقان اراک

    به عقیده کارشناسان، پیشینه و قدمت تالاب میقان اراک به دو هزار سال قبل مربوط می شود و در گذشته به نمک‌زار فراهان مشهور بوده است.

    ویژگی‌ها تالاب میقان اراک

    آب تالاب ميقان به قدرى شور است که در هر لیتر آن در تابستان ۵۰ گرم، در بهار ۳۸ گرم و در زمستان ۲۸ گرم نمک وجود دارد و سالیان سال است که زیستگاه پرندگان بوده و در فصل پاییز، آب و هواى بسیار مناسب و مطلوبی دارد.

    منابع تامین آب تالاب را بارش‌های جوی، آب سه رودخانه قره کهریز، فراهان و شهراب و پساب تصفیه فاضلاب اراک تشکیل می‌دهند. تالاب میقان در فصل بارندگی، پرآب است و در فصول خشک به صورت باتلاق و نمک‌زار درمی‌آید و از این رو به کویر و دریاچه میقان شهرت دارد. همچنین، این محدوده از نظر اقلیمی زمستان‌های معتدل دارد و به دلیل همین ویژگی، توقفگاه گروه های جمعیتی پرندگان مهاجر است.

    زمان مناسب بازدید تالاب میقان اراک

    با توجه به وضعیت آب و هوایی منطقه اطراف تالاب میقان، بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه اواسط آبان است.

    امکانات ویژه تالاب میقان اراک

    اين جاذبه داراي پوشش شبكه است.

    وسایل مورد نیاز تالاب میقان اراک

    پیشنها می کنیم براي بازديد از اين جاذبه حتما دوربين عكاسي به همراه داشته باشد.

    سایر اطلاعات تالاب میقان اراک

    میقان در لغت به معنای «خوش باور» یا «آنچه هر که بشنود، باور کند» است. بهتر است بدانید که روز ۱۵ آبان به دلیل تجمع درناها در تالاب میقان، روز درنا نامگذاری شده است.

    پیشنهاد ویژه تالاب میقان اراک

    اگر شما هم جز آن دسته از گردشگران علاقمند به پرنده‌نگری هستید، پیشنهاد می کنیم بازدید از تالاب میقان را در فصل مهاجرت پرندگان از دست ندهید.

    نکات مثبت تالاب میقان اراک

    از نکات مثبت مربوط به تالاب میقان میتوان به تبدیل آن به تفرجگاهی سرسبز و دیدنی اشاره کرد که طی سال های اخیر با همت سازمان منابع طبیعی کشور انجام شده است. هم‌اکنون با احداث برج مراقبت کویری در دل تالاب، شرایط مناسبی برای بازدید از آن فراهم است.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.