0
از0 نظر

تالاب های پلدختر

    521
    نمایش

    پلدختر داراي تالاب هاي فصلي و دائمي هم چون گري بلمک، گري جمجمه، تکانه، لفانه، کبود و زردابه است که تالاب «گري بلمک» با بيش از 500 هکتار وسعت بزرگترين آنهاست. اين تالاب ها محل زيستگاه پرندگاني هم چون چنگر، کشيم، حواصيل خاکستري، اردک ارده اي و اردک سر سبز است. همچنين داراي گياهاني همچون سرخس آبزي، پونه، يونجه، شبدر، جلبک سبز، شقايق و خارشتر است. شکار کردن در اين تالابها به علت حضور پرندگان مهاجر و بومي ممنوع است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات تالاب های پلدختر

    استان لرستان با ظرفيتي بي نظير در حوزه طبيعت گردي و صنعت اکوتوريسم داراي تالاب هاي 11 گانه اي است که هر کدام مي توانند به عنوان فرصتي بي بديل در اين حوزه مورد توجه قرار گيرند. چنگر، کشيم، خوتکا، غاز خاکستري، اگرت، حواصيل و... از جمله گونه هاي وارد شده به تالابهاي پلدختر هستند.

    هر سال همزمان با فصل پاييز پرندگان در مسير کريدور شمال به جنوب براي تجديد قوا به تالاب هاي پلدختر پناه مي آورند. هر ساله بيش از 15 گونه پرنده مهاجر وارد تالابهاي دهگانه پلدختر مي شوند.در بين اين گونه هاي مهاجر دو گونه کمياب از جمله قوي گنگ و حاجي لک لک نيز هر ساله در تالاب هاي پلدختر فرود مي آيند.

    ویژگی‌ها تالاب های پلدختر

    تالاب تکانه
    جنوب لرستان و هم جوار با استان خوزستان منطقه گردشگری تالاب تکانه در طول جغرافیایی 47:43:17 و عرض جغرافیایی 33:00:47 واقع شده است. این تالاب در ارتفاعات چول شهرستان پلدختر و در پانصد متری جنوب شرقی تالاب لفافه با وسعتی معادل پنج هکتار واقع شده و عمق آن نیز پنج متر است. این منطقه از گیاهان نی پوشیده شده است. ارتفاع متوسط منطقه از سطح دریا حدود 600 متر است.
    نزدیکترین شهر به این منطقه شهر پلدختر است. روستای گری باباخان نزدیکترین روستای دارای سکنه به این منطقه است.

    تالاب لفانه
    این تالاب درسه کیلومتری جنوب غرب روستای میرآباد (ولیعصر) قرار دارد و از تالاب ‌های شهرستان پلدختر است که دارای مساحت ده هکتار می ‌باشد. این منطقه از گیاهان نی پوشیده شده است و به عنوان منطقه شکار ممنوع تحت حمایت قرار گرفته است. لفافه از دو تالاب تشکیل شده که به وسیله تپه‌ای از یکدیگر جدا می ‌شوند. لفانه بالایی شش هکتار وسعت دارد و آب آن شیرین است و به وسیله ارتفاعات محصور شده است. لفانه پایینی چهار هکتار وسعت دارد. منبع تأمین آب تالاب لفافه بارندگی است.
    ارتفاع آنها از سطح دریا هفتصد و هشتاد متر است. پوشش گیاهی آن غالبا نی و پونه است و ماهی سیاه، زالو و لاک پشت در آن زندگی می‌ کنند.

    تالاب زردابه
    این تالاب در شهرستان پلدختر واقع شده است و دو هکتار وسعت دارد. جانوران آبزی در این تالاب زندگی کرده و پوشش گیاهی منطقه از سرخس آبزی تشکیل شده است. شکار در این منطقه ممنوع می‌ باشد.

    تالاب سیاه
    این تالاب با مساحت یک و نیم هکتار، کوچک‌ ترین تالاب شهرستان پلدختر است. این تالاب زیستگاه پرندگان بومی و مهاجر می‌ باشد و از گیاه نی پوشیده شده است. این تالاب یکی از مناطق شکار ممنوع شهرستان پلدختر است.

    تالاب جمجمه
    این تالاب نیز زیستگاه پرندگان مهاجر است. پوشش گیاهی منطقه گیاه نی بوده و به عنوان منطقه‌ شکار ممنوع معرفی شده است. واژه جمجمه به معنای جنبان می ‌باشد که به دلیل متحرک بودن، با این نام معرفی شده است.

    تالاب کبود
    این تالاب با مساحت چهار هکتار زیستگاه پرندگان مهاجر است. این منطقه از گیاه نی پوشیده شده و از مناطق شکار ممنوع شهرستان پلدختر است.

    تالاب تاف 1 و 2
    وسعت این تالاب پنج هکتار می ‌باشد. این منطقه زیستگاه پرندگان مهاجر بوده و از گیاه نی پوشیده شده است. شکار در این منطقه ممنوع می‌ باشد.

    تالاب گُلم سوزه
    تالاب گلم سوزه نیزاز تالاب‌ های شهرستان پلدختر است. این تالاب دو هکتار مساحت دارد و زیستگاه پرندگان مهاجر می‌ باشد. پوشش گیاهی این منطقه گیاه نی است و به عنوان یک منطقه شکار ممنوع تحت حفاظت قرار دارد.

    تالاب پیکه
    این تالاب در شهرستان پلدختر واقع شده است و سه و نیم هکتار مساحت دارد. این منطقه به دلیل آن که زیستگاه پرندگان مهاجر می ‌باشد، منطقه‌ای شکار ممنوع است.

    تالاب بلمک
    این تالاب در هفت کیلومتری جنوب غربی پل دختر در کنار روستای میرآباد قرار دارد  و با مساحت چهارده هکتار، بزرگ‌ ترین تالاب شهرستان پلدختر است ولی متأسفانه چندین سال است که مساحت قابل توجهی از آن توسط کشاورزان تبدیل به مزرعه شده است به طوری که به صورت یک تالاب فصلی کوچک و موقتی درآمده است در حالی که سالانه بیش از پانزده گونه پرنده که برخی از آنها جزو گونه‌ های کمیاب می ‌باشند، به این تالاب و دیگر تالاب ‌های شهرستان مهاجرت می ‌کنند.
    مساحت آن هشت هکتار و منبع تأمین آب آن بارندگی است. گیاهانی چون نی، جگن و پرندگانی چون غاز و کاکایی در آن مشاهده می ‌شوند.

    تالاب بیشه دالان
    این تالاب در جنوب شرقی شهرستان بروجرد و در دشت سیلاخور قرار دارد و زیستگاه پرندگان مهاجر در فصل زمستان و نیز پرندگان بومی و تأمین ‌کننده بخشی از آب منطقه است. مساحت این تالاب 913 هکتار می‌ باشد.

    سیمای عمومی تالاب های پلدختر

    تالاب های پلدختر استان لرستان داراي گياهاني همچون سرخس آبزي، پونه، يونجه، شبدر، جلبک سبز، شقايق و خار شتر است.

    زمان مناسب بازدید تالاب های پلدختر

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه اواسط بهار تا اوایل تابستان است.

    نکات مثبت تالاب های پلدختر

    در حال حاضر برغم کاهش بارندگي ها تالابهاي پلدختر در شرايط نسبتا خوبي قرار دارند.

    نکات منفی تالاب های پلدختر

    برداشت هايي که در اطراف تالابها به وسيله احداث چاههاي غير مجاز کشاورزي صورت مي گيرد از جمله اين عوامل است.

    شرایط استفاده تالاب های پلدختر

    شکار کردن در اين تالابها به علت حضور پرندگان مهاجر و بومي ممنوع است.

    وسایل مورد نیاز تالاب های پلدختر

    مواردی همچون کفش مناسب طبیعت گردی، یک دست لباس اضافه، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، کلاه و پاوربانک به همراه داشته باشید.

    زمان مناسب بازدید تالاب های پلدختر

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه اواسط بهار تا اوایل تابستان است.

    شرایط استفاده تالاب های پلدختر

    شکار کردن در اين تالابها به علت حضور پرندگان مهاجر و بومي ممنوع است.

    زمان مناسب بازدید تالاب های پلدختر

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه اواسط بهار تا اوایل تابستان است.

    شرایط استفاده تالاب های پلدختر

    شکار کردن در اين تالابها به علت حضور پرندگان مهاجر و بومي ممنوع است.

    امکانات ویژه تالاب های پلدختر

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.