0
از0 نظر

تالاب یانیق هشترود

    333
    نمایش

    تالاب يانق يکي از تالاب هاي زيباي هشترود است كه در 35كيلومتري جنوب غربي اين شهرستان و در استان آذربايجان شرقي قرار دارد.  این تالاب از دو بخش مجزا به نام‌های یانیق کوچک و بزرگ در فاصله ۱٫۵ کیلومتر از هم تشکیل شده است. پوشش گیاهی سواحل تالاب یانیق و حوزه آب‌ریز آن به دو بخش مرتعی و زراعی تقسیم می‌شود. گیاهان مرتعی متشکل از انواع استپی و نیمه استپی و البته گیاهان مهاجم یا علف‌هاى هرز هستند. 

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات تالاب یانیق هشترود

    تالاب يانيق هشترود از ۲ بخش مجزا به فاصله ۱‎/۵ كيلومتر از همديگر، تشكيل شده است. يكى از ۲ تالاب يانيق كه به عنوان استخر طبيعى آبيارى مورد استفاده كشاورزان قرار مى گيرد، وسعتى در حدود يك هكتار و تالاب ديگر كه در گوى تپه ماهور قرار گرفته و به صورت نوار باريك، امتداد يافته، ۴ هكتار وسعت دارد.

    ارتفاع تالاب هاى يانيق ازسطح دريا يك هزار و ۶۰۰ متربوده و هردو آنها در بخش مركزى خود بيش از ۲ متر عمق دارند. سواحل و حوزه آبريز تالاب يانيق را زمين هاى زراعى و چمنزار، تشكيل داده و در تركيب پوشش گياهى سواحل غيرازتعدادى درخت بيد، درخت يا درختچه ديگرى وجود ندارد.

    سیمای عمومی تالاب یانیق هشترود

    این تالاب از دو بخش مجزا به نام‌های یانیق کوچک و بزرگ در فاصله ۱٫۵ کیلومتر از هم تشکیل شده است. سواحل و حوزه آب‌ریز تالاب یانیق، پوشانده از زمین‌های زراعی و چمنزارها هستند و به همین علت، پوشش گیاهی این منطقه غیر از چند درخت بید، عاری از هر درخت یا درختچه دیگری است.

    وسایل مورد نیاز تالاب یانیق هشترود

    وسایل مناسب پیک نیک (چادر و...)

    ویژگی‌ها تالاب یانیق هشترود

    گياهان حاشيه تالاب هاى يانيق را انواع جگن، گراس ها و آلاله تشكيل مى دهد كه داراى رويش فصلى بوده و بر حسب تغييرات حجم آب تالاب در سواحل، ظاهر و در ميان گل و لاى، مدفون مى شوند. تالاب يانيق هم مانند ديگر تالاب هاى هشترود با فرا رسيدن فصل سرما در يخبندان زمستانه فرو مى رود.

    زمان مناسب بازدید تالاب یانیق هشترود

    بهترین زمان بازدید از تالاب یانیق، فصل بهار و تابستان است، زمانی که تالاب پر از آب است و آب‌و‌هوای مطبوع و دلپذیر، سفری بی‌نهایت لذت‌بخش برای شما رقم می‌زند.

    نکات منفی تالاب یانیق هشترود

    متأسفانه تالاب يانيق به رغم شناخته شدن به عنوان يكى از چهار زيستگاه زادآورى اردك سرسفيد در كشور از نظر قانون مندى مناطق تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست در زمره مناطق آزاد بوده و در فصول مجاز، مورد استفاده شكارچيان قرار مى گيرد.

    پیشنهاد ویژه تالاب یانیق هشترود

    در كنار تالاب جاذبه هايي همچون قلعه باستانی ضحاک با قدمتی از چهار هزار سال قبل، مسجد جامع هشترود و قلعه بایزید بسطامی است كه ميتوانيد از اين مناطق ديدن فرماييد.

    سایر اطلاعات تالاب یانیق هشترود

    کشاورزان با استفاده از پمپ، آب این تالاب را به زمین‌های کشاورزی خود می‌رسانند. زمین‌های اطراف این تالاب، دیم‌زار است و بخشی نیز به‌عنوان مرتع استفاده می‌شود. دامداران نیز، دام‌های خود را برای چرا از علوفه این مراتع و تالاب به اینجا می‌آورند. شایان ذکر است که در تالاب یانیق ماهی وجود ندارد.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    پس از رسیدن به شهر هشترود در استان آذربایجان شرقی، باید به‌سمت مراغه حرکت کرده و حدود ۳۵ کیلومتر مسیر را طی کنید. این تالاب در جاده هشترود–روستای یانیق و در مسیر جاده آسفالته هشترود–مراغه قرار دارد.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها