3.5
از7 نظر

تنگ تکاب بهبهان

    3825
    نمایش

     تنگ تكاب از توابع بخش مركزي شهرستان بهبهان است که به عنوان يکي از جاذبه هاي طبيعي و تاریخی ارزشمند در استان خوزستان شناخته می شود. در این منطقه که رودخانه مارون از دل آن جریان دارد، شاهد پوشش گیاهی و جانوری متنوعی خواهید بود. همچنین، نبرد سپاه ایران به فرماندهی آریوبرزن و سپاه اسکندر مقدونی در این تنگه رخ داده است.برخی از جاهای دیدنی تنگه تکاب شامل سنگ‌نوشته‌های تاریخی، چشمه‌های آب و قلعه‌ای قدیمی می‌شود.
     

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات تنگ تکاب بهبهان

    تنگ تکاب معبر کوهستانی جاده قدیمی بین النهرین به استخر و جاده دوره اسلامی خوزستان به فارس بوده است و طول تنگه در حدود 5 کیلومتر است و رودخانه مارون از میان آن جریان دارد. به فاصله کمی از مدخل تنگ دو کتیبه تاریخی به خط نستعلیق ساده بر روی سنگ نقر شده است. همچنین قلعه ارجان بر بالای کوهی سنگلاخی در مرتفع ترین قسمت کوه ومتکی به تخته سنگ بزرگ ساخته شده است.

    تاریخچه تنگ تکاب بهبهان

    اين منطقه را آريوبرزن با 25 هزار سپاهي اشغال كرد. به دستور وی در اين تنگ ديواري ساخته شد. وقتي كه مقدوني ها پيش آمده به جايي رسيدند كه موافق مقصود آریو بود، پارسي ها سنگ هاي بزرگ از بالاي كوه به زير غلطانيدند.

    این حمله باعث شکست اسکندر و عقب نشینی نیروهای وی شد. پس از این شکست اسکندر سپاهیان آریو را محاصره کرد و وی در نبردی دیگر در این منطقه کشته شد. آثار يك دخمه و مقبره هخامنشی در روستای حسين آباد كوپن وجود دارد كه احتمالاً آرامگاه آريو برزن است.

    ویژگی‌ها تنگ تکاب بهبهان

    تنگ تکاب دارای دو مدخل است. مدخل شرقی آن را سد مارون اشغال کرده است و عملا تنگه را مسدود کرده است. در سمت شمال تنگه ارتفاعات کوه بدیل قرار دارد و در سمت جنوب آن ارتفاعات خائیز گسترده شده است. این تنگه از نظر تاریخی بسیار پراهمیت است. نبرد سپاه ایران به فرماندهی آریوبرزن و سپاه اسکندر مقدونی در این تنگه اتفاق افتاده است.

    زمان مناسب بازدید تنگ تکاب بهبهان

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان خوزستان، ایام خنک سال زمان مناسب تری برای بازدید از این جاذبه هستند.

    پیشنهاد ویژه تنگ تکاب بهبهان

    از آثار تاریخی این منطقه می توان به بقایای تاریخی ارجان که در اطراف روستای تنگ تکاب و حاشیه رودخانه مارون قرار دارد، اشاره کرد.

    شرایط استفاده تنگ تکاب بهبهان

    دسترسی به این تنگ از طریق جاده کارخانه سیمان بهبهان و پس از آن جاده سد مارون و روستای تنگ تکاب امکان پذیر است.

    سایر اطلاعات تنگ تکاب بهبهان

    روستای تنگ تکاب که در داخل این تنگه واقع شده از توابع بخش مركزی شهرستان بهبهان است و در 22 كیلومتری شمال شرقی شهر بهبهان خودنمایی می کند.

    این روستا که رودخـانه مارون از یک كیلومتری غرب آن می گذرد، از جنوب شرقی به كوه تنگ تنكاب و از شمال به روستای گیوه چرمی منتهی می‌شود. روستای تنگ تکاب از سطح دریا 700 متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در تابستان گرم و خشک و در سایر فصول معتدل است.

    وسایل مورد نیاز تنگ تکاب بهبهان

    مواردی همچون کفش مناسب طبیعت گردی، یک دست لباس اضافه، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، کلاه و پاوربانک به همراه داشته باشید.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    دسترسی به این تنگ از طریق جاده کارخانه سیمان بهبهان و پس از آن جاده سد مارون و روستای تنگ تکاب امکانپذیر است.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    تنگ تکاب بهبهان خوزستان تنگ تکاب تنگ بهبهان تنگ خوزستان تکاب تنگ تنگ بهبهان تکاب خوزستان بهبهان تنگ بهبهان تکاب بهبهان خوزستان خوزستان تنگ خوزستان تکاب خوزستان بهبهان تنگ تکاب بهبهان تنگ تکاب خوزستان تنگ بهبهان تکاب تنگ بهبهان خوزستان تنگ خوزستان تکاب تنگ خوزستان بهبهان تکاب تنگ بهبهان تکاب تنگ خوزستان تکاب بهبهان خوزستان تکاب بهبهان تنگ تکاب خوزستان تنگ تکاب خوزستان بهبهان بهبهان تنگ تکاب بهبهان تنگ خوزستان بهبهان تکاب تنگ بهبهان تکاب خوزستان بهبهان خوزستان تنگ بهبهان خوزستان تکاب خوزستان تنگ تکاب خوزستان تنگ بهبهان خوزستان تکاب تنگ خوزستان تکاب بهبهان خوزستان بهبهان تنگ خوزستان بهبهان تکاب تنگ تکاب بهبهان خوزستان تنگ بهبهان خوزستان تکاب تنگ خوزستان تکاب بهبهان تنگ بهبهان تکاب خوزستان تنگ بهبهان خوزستان تکاب تنگ تکاب خوزستان بهبهان تکاب تنگ بهبهان خوزستان تکاب تنگ خوزستان بهبهان تکاب بهبهان خوزستان تنگ تکاب بهبهان تنگ خوزستان بهبهان تنگ تکاب خوزستان بهبهان تکاب تنگ خوزستان بهبهان خوزستان تنگ تکاب بهبهان خوزستان تکاب تنگ خوزستان تنگ تکاب بهبهان خوزستان تکاب تنگ بهبهان خوزستان بهبهان تنگ تکاب خوزستان تکاب بهبهان تنگ خوزستان بهبهان تکاب تنگ