0
از0 نظر

تنگ زندان لردگان

    847
    نمایش

    تنگ زندان لردگان، تنها یکی از چند جاذبه گردشگری طبیعی استان چهار محال و بختیاری به شمار می‌رود. با بازدید از تنگ زندان، شاهد سقوط آبی زلال و خروشان از کوهی مرتفع خواهید بود. همچنین، مجموعه‌ی زيبا و دیدنی این منطقه شامل كوهستان، ‌آبشار، جريان آب، گياهان متنوع خودرو و جانوران مختلف می‌شود که در کنار هم می‌توانند به عنوان محل مناسبی برای گذران اوقات فراغت انتخاب شوند. منظره بکر و سرسبز تنگه زندان گزینه خوبی برای عکاسی است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات تنگ زندان لردگان

    آبشار 100 متري تنگ زندان با هشت آبشار كوچك در شمال منطقه حفاظت شده سبزكوه قرار دارد که بزرگترین آبشار ایران بوده و در بين بومي‌هاي منطقه به آبشار دودي يا كروديكن معروف است.

    این آبشار پس از سرازير شدن از دل صخره در نهايت به رودخانه سبزكوه مي‌ريزد و در ادامه به رودخانه کره بس می‌پیوندد.

    ویژگی‌ها تنگ زندان لردگان

    منطقه حفاظت شده سبزكوه با مساحت 54 هزار و 291 هكتار در چهارمحال و بختياري واقع شده است .دره تنگ زندان سبزکوه در این منطقه یکی از مرتفع ترین و خشن ترین کوه های این استان بین شهرستان های اردل، لردگان و بروجن قرار دارد و دارای چشم اندازهای طبیعی، مرتعی، جنگلی و کوهستانی است . به دلیل شیب زیاد و نبود راه مالرو، كه حتي اجازه ورود به عشاير را نمي دهد شاید تنها نقطه بکر استان باشد. این دره زیبا حدود ۱۰ آبشار مرتفع را در دل خود جای داده است که آبشارهای آتشگاه ، دره عشق ، تونل کوهرنگ و تنگ زندان از مهم ترین و زیباترین آنها هستند.

    زمان مناسب بازدید تنگ زندان لردگان

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان چهارمحال و بختیاری، فصل بهار و تابستان زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه است. زیرا در این زمان

    طبیعت منطقه، بسيار زيباتر و خطرات آن بسیار کمتر است. در ماه‌های دیگر سال سرما یا گرمای شدید ، کمبود آب در منطقه، کوتاه بودن طول روز خصوصا در زمستان، احتمال گم کردن راه و نشانه ها، خطر ریزش سنگ و سنگ‌ریزه هنگام نا‌آرامی آسمان، همگی دلیل بر نامناسب بودن زمان اجراست.

    شرایط استفاده تنگ زندان لردگان

    به منظور رسیدن به منطقه 2 مسیر کلی داریم: مسیر 1 که به ترتیب از فرخ شهر، بروجن، گندمان، گردنه مروارید در جاده لردگان، کنارک صفلی و منارک علیا، مورچگان و وستگان گذشته و مسیر 2 که به ترتیب از شهرک ، طاقانک، شمس آباد، خراجی، شلمزار ، گهرو و.....می‌گذرد.

    وسایل مورد نیاز تنگ زندان لردگان

    این منطقه بسیار صعب العبور است و نیاز به امکانات فنی و راهنمای محلی دارد. همراه بردن کودکان، سالمندان و زنان باردار به هیچ عنوان توصیه نمیگردد.
    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    برای بازدید از این جاذبه، دو مسیر وجود دارد که هر دوی آن‌ها از چند روستا عبور می‌کنند. پس از گذر از روستاها جاده خاکی می‌شود و در نهایت هر دو مسیر در جاده خاکی به هم پیوسته یکی می‌شوند. جاده را ادامه می‌دهیم تا جایی که باید از میان رود خانه ای که در تابستان کم آب یا خشک است، عبور کنیم و از میان باغات سیب روبه روی جاده که روی یک تپه هستند رد شویم. نکته‌ای که باید در نظرگرفت این است که وقتی به اخرین روستا که وستگان است، رسیدیم نزدیک به آخر آبادی و قبل از پل درست در کنار آخرین خانه آبادی جاده خاکی سمت چپ ما وجود دارد که باید وارد آن شویم وجاده خاکی را ادامه دهیم. در 18 کیلومتری روستای وستگان که در جاده خاکی پیموده می‌شود سمت چپ ما یک تابلوی زرد رنگ وجود دارد که روی آن نوشته شده (منطقه حفاظت شده سبزه کوه) در کنار این تابلو یک راه به سمت چپ م‌ رود که از اینجا ۲۳ کیلومتر تا آخرین جایی که ماشین‌رو است، مسافت داریم. حدودا یک کیلومتر که جلوتر برویم، تعاونی روستائی عشایری نشان دیگری برای مسیریابی صحیح است. بعد از گذشتن از تعاونی حدود 5 دقیقه یک چشمه در سمت چپ ما وجود دارد. از منطقه عشایری چهارطاق نیز عبور می کنیم. در این مسیر و بیشتر در آخر مسیر راه‌های انحرافی وجود دارد که مسیر ماشین‌های عشایری است. باید فقط در مسیر اصلی حرکت کرد و در دو راهی‌ها به سمت راست می‌رویم تا جایی که مسیر تمام شود. این آخرین جایی است که ماشین می‌تواند تردد کند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.