0
از0 نظر

تنگ کتویه

    3152
    نمایش

    روستاي زيباي تنگ کتويه (Katouyeh canyon)، تنها يكي از چندين جاذبه طبيعي و ديدني استان فارس است كه در قسمت شرقی شهرستان داراب خودنمایی می کند. وجود چشم انداز زیبای اين منطقه باعث شده به عنوان محل مناسبي براي گذران اوقات فراغت و همچنين سوژه خوبي جهت عكاسي حرفه اي انتخاب شود. همه ساله بسیاری از گردشگران و علاقه مندان به کوهنوردی از این جاذبه بازدید می کنند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات تنگ کتویه

    بهتر است بدانید که تا چند سال قبل جهت تامین آب شرب روستای تنگ کتو، آب این چشمه توسط لوله پلی اتیلن به روستا انتقال می یافته و از این راه تامین می شده.

    تاریخچه تنگ کتویه

    امروزه از جوی سیمانی ده و جریان آب در آن خبری نیست و سیاهی لوله های پلی اتیلن که آب و صفای آن را زندانی کرده اند، جایگزین شده است.

    ویژگی‌ها تنگ کتویه

    در ارتفاعات این روستا چشمه سار زیبای کتو با پوشش های گیاهی (انجیر، توت، انار، بید، بنه، کل خنگ، پسته کوهی، چنار، بادام، گردو، انگور و بوته های گل محمدی) در خور منطقه وجود دارد . از آب این چشمه سار جهت آشامیدن و آبیاری مزارع کشاورزی استفاده می شود.

    قبلا در مسیر ۱۵ آسیاب آبی در حرکت بوده که باغات پایین‌دست خود را سرسبز و خرم می‌ساخته است. در سمت چپ تنگه آسیاب نسبتاً دایری وجود دارد که به آسیاب گلی تنگی شهرت دارد، جوی آب ورودی به آسیاب و سنگ آسیاب هنوز باقی است اما آب از سمت راست تنگه به پائین سرازیر می شود. دیگر آسیاب های باقیمانده در مسیر شامل آسیاب سنگ اشکن، آسیاب باغی، آسیاب جعفر ابولی، آسیاب حاج باقری وآسیاب کپری است و پرندگان تنگ شامل کبک و تیهو می شود.

    سیمای عمومی تنگ کتویه

    در ابتدای مسیر و در محل گلی تنگی (گلوی تنگه ) که بایستیم (محلی که حدود ۲۰۰ سال قبل پوشیده ازانبوه درخت و نیزار بوده و جریان طبیعی آب امکان رفت و آمد را از ایشان سلب می نموده است) میبینیم که کوه های طرفین سایه ای را بر تنگه حاکم کرده اند. کوه سمت راست خاکستری رنگ است و کوه سمت چپ قهوه ای رنگ است.

    شرایط استفاده تنگ کتویه

    تنگ کتویه محل تمرین سنگ نوردان داراب بوده و ۳۳ مسیر در آن گشایش یافته است.بیشتر این مسیر ها طبیعی بوده و بلند ترین آن مسیر بیماران کلیوی به طول ۱۷۰ متر می باشد که در انتهای مسیر به ابزار گذاری احتیاج بوده و ۲ رکاب هم در مسیر کار گذاشته شده است.

    سایر اطلاعات تنگ کتویه

    چنانچه مسیر رودخانه فصلی را دنبال کنیم بعد از تقریبا ۳۰دقیقه به چشمه می رسیم. دیگر چشمه های منطقه شامل معدن گاه، باغ بهرام و چنر برف دان می شود.

    دور چنار برف دان ۱۱نفر به صورت دست باز می توانستند بایستند ولی امروز فقط پیکر سوخته شده ای از آن باقی مانده که دور آنرا حصار کشیدند.

    نکات مثبت تنگ کتویه

    تنگ کتویه مکانی تفریحی جهت اهالی روستا و مردم شهرستان داراب ایجاد شده است وتقریباً هر روزه تعدادی از کوهنوردان و خانواده ها به چشمه آمده و در سایه آن ها به استراحت و صرف صبحانه مشغولند.

    زمان مناسب بازدید تنگ کتویه

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان فارس، فصل بهار زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه است.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    تفریحات
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.