0
از0 نظر

تپه موسی روانسر

    322
    نمایش

     در ابتدای مسیر ورود جاده کرمانشاه به شهرستان روانسر در حدود 450 متری از جنوب جاده اصلی شهر، تپه های سه گانه تاریخی و متصل به هم وجود دارند که در نزد مردم منطقه به نام تپه موسی معروف هستند.اين تپه مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان تا دوران‌های تاریخی پس از اسلام است. تپه موسی روانسر در تاریخ ۸ اسفند ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۲۷۰ به‌عنوان یکی از آثارملي ايران به ثبت رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات تپه موسی روانسر

    تپه‌های سه گانه موسایی و ارتفاعات شاهو از جاذبه‌های روانسر است؛ تپه موسایی و دو تپه کوچک کنار آن در حاشیه شهر روانسر از مهمترین جاذبه هاي استان كرمانشاه هستند.

    تاریخچه تپه موسی روانسر

    بزرگترین تپه، تپه های سه گانه موسی در روانسر با ارتفاع بیش از 10 متر از نقطه ورود به شهر به خوبی دیده می شود که در دامنه جنوب شرقی آن بقایای کندوکاوهای عمده ای که توسط زارعین در سالهای قبل انجام گرفته مقدار زیادی پی های سنگی، سفال، ابزار سنگی و تراشه های سنگ چخماق را آشکار کرده است.

    همچنین در قسمتهای انتهای شیب این تپه نیز آثاری از تراشه های سنگ ابزار پیش از تاریخ یافت شده است. باستان شناسانی که بر روی این تپه مطالعه داشته اند، معتقدند که با توجه به نمونه های سفالی و ابزارهای سنگی می توان اذعان داشت که این تپه در طول دورانی از قبل تاریخ احتمالا مس و سنگ تا عصر تاریخ و اسلامی مورد سکونت و استقرار بشر بوده است.

    ویژگی‌ها تپه موسی روانسر

    تپه دیگر، در حدود 50 متری شمال شرقی تپه اصلی موسی با ارتفاع نسبتا کم و وسعت محدود تری قرار گرفته است که اطراف این تپه توسط زارعین جهت تسطیح و استفاده کشاورزی تخریب شده است.

    این تپه را با توجه به بافته های سطحی می توان هم دوره با لایه های آغازین تپه موسی بزرگ به حساب آورد، چرا که در سطح آن نمونه هایی از انواع ابزارهای سنگی اعم از تیغه، تراشه و ... برخی قطعات سفال با تکنیک نازل و گاها لعاب گلی غلیظ نیز یافت شده است که دال بر استقرارهای پیش از تاریخ این محوطه ارزشمند می باشند. این سفالها از نوع سفالهای کاهی پوک، با پوشش گلی غلیظ اخرایی می باشند.

    در این تپه بخاطر برداشت خاکهای اطراف آن و تسطیح جهت استفاده زارعین بدون عملیات گمانه زنی، تعیین حریم دقیق مقدور نمی باشد. تپه سوم از تپه های سه گانه موسی در شهرستان روانسر، با ارتفاع حدود دو متر از سطح زمینهای مجاور و برشی که در ضلع شمال غربی آن ایجاد شده کاملا متمایز از بقیه می باشد.

    در دامنه این تپه نیز قطعات سفال با خمیره قرمز مایل به صورتی و لبه های پهن که از مشخصه های سفالهای دوران تاریخی پارت- ساسانی است، به دست آمده است. همچنین علاوه بر آن، بقایای سنگهایی که در سطح و اطراف این تپه ریخته است، از وجود برخی آثار معماری در آن خبر می دهد.

    زمان مناسب بازدید تپه موسی روانسر

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه اواخر بهار و تابستان است.

    سایر اطلاعات تپه موسی روانسر

     درباره وجه تسمیه آن آمده که گورستان کلیمیان در اطراف یا روی تپه بوده و به این دلیل آنرا موسایی می‌گفتند.

    نکات مثبت تپه موسی روانسر

     این اثر در تاریخ ۸ اسفند ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۲۷۰ به‌عنوان یکی از آثارملي ايران به ثبت رسیده است.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.