0
از0 نظر

جزیره شیدور (جزیره مارو)

    1857
    نمایش

    جزيره شیدور که از آن به عنوان جزیره مارو هم نام برده می شود، یکی از دیدنی ترین نقاط جنوب ایران است که در محدوده جزیره لاوان است. شیدور ( جزیره شتور) در واقع یک جزیره غير مسکوني است و هيچ گونه فعاليتي درآن ديده نمي‌شود؛ اما جزیره مارو از لحاظ زیست محیطی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.بهترین مسیر دسترسی به جزیره مارو از طریق بندر مقام هرمزگان است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات جزیره شیدور (جزیره مارو)

    جزیره شیدور (جزیره مارو) از با ارزش ترين پناه‌گاه‌هاي حيات وحش(پرندگان، لاک‌پشت هاي دريايي، ماهي‌ها و دلفين‌ها )در خليج‌فارس است و جزءِ مناطق حفاظظت شدۀ کشور مي‌باشد .

    جزيرهٔ شيدور يا شتور يکي از نقاط ديدني استان هرمزگان در جنوب ايران است. جزيره شتور يا شيدور به تعداد زياد مار سمي سياهرنگ و کوچک معروف است که معمولا زير شن مخفي ميشوند. به اين جزيره "جزيره ماران" نيز گفته ميشود. شايد غير مسکوني بودن اين جزيره به دليل حضور اين مارها باشد.

    زمان مناسب بازدید جزیره شیدور (جزیره مارو)

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل پاییز و زمستان است.

    نکات مثبت جزیره شیدور (جزیره مارو)

    شتور در فاصله حدود یک و نیم کیلومتری خاور جزیره لاوان قرار گرفته و از پناهگاه‌های مهم حیات وحش و منطقه طبیعی حفاظت شده‌است که از سال ۱۳۶۶ تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته‌است.

    ویژگی‌ها جزیره شیدور (جزیره مارو)

    این منطقه،منطقه ای است جزیره ای با سواحلی مرجانی.

    از گونه های مهم گیاهی میتوان از اسفناج کوهی؛ ریش بز؛ کام تیغ؛ و سیاه شور و از گونه های مهم جانوری میتوان از انواع کاکایی؛ پرستو؛ حواصیل؛ چکاوک و انواع لاکپشت نام برد.جنس این جزیره از آبسنگهای مرجانی است و این جزیره تنها آبسنگ مرجانی حفاظت شده کشور به شمار می‌رود که در فهرست مهمترین آبسنگهای « iucn » نیز به ثبت رسیده است، که در عمق 2 تا 3 متری و گاهی تا فاصله چندین متر از ساحل جزیره مرجانها قابل رویت هستند.

    سیمای عمومی جزیره شیدور (جزیره مارو)

    پوشش گیاهی جزیره شیدور (جزیره مارو) از نظر تنوع فقیر ولی از نظر تراکم غنی است.

    پوشش گیاهی سواحل کم‌پشت بوده و در مناطق مرکزی متراکم‌تر است بیشتر گونه‌های منطقه از انواع شورپسند و شن‌دوست می‌باشند این گونه‌ها عمدتاً از جنس‌های زیر هستند: salvadora , atriplex , sueda , ephedra , aeluropus , sensio , cyperus , heliotropium , erodium , cistanche جوامع گیاهی جزیره در بخش گودالی وسط جزیره بسیار متراکم می باشدکه بیشتر از جنس sueda و atriplex بوده که ارتفاع جامعه گیاهی جزیره حداکثر به 60 سانتی متر می رسد و در برخی نقاط جزیره تراکم پوشش گیاهی به 100% نیز می رسد.

    سایر اطلاعات جزیره شیدور (جزیره مارو)

    پرندگان موجود در جزیره شیدور (جزیره مارو) شامل چهار گونه پرستوی دیایی است که در جزیره تولید مثل میکنند . در این جزیرهرتعداد زیادی مار سمی سیاه رنگ و کوچک که معمولاً‌زیر شن مخفی می شوند مشاها-ده شده ا ست و به همین جهت به جزیره ماران نیز معروف است .

    همچنین لاک پشتهای دریایی در سواحل آن تخم گذاری میکنند . صیادان و بومیان جزایر اطراف در هنگام طوفانی بودن دریا و همچنینی برای جمع آوری لاک پشت ها و تخم پرندگان دریایی به این جزیره مسافرت میکنند .

    شتور با این که مساحت بسیار کمی دارد از مهمترین و بارزش ترین زیستگاههای پرندگان و لاک پشت های دریایی در خلیج فارس و دریای عمان است . تحقیقات و پژوهشهای علمی در خصوص حیات وحش جزیره ،‌جانوارن مختلفی از جمله پرستوی دریایی پشت دودی ،‌پرستوی درییایی تیره ،‌پرستوی دریایی کاکلی کوچک ، بالان گلوسیاه ،‌اگرت ساحلی ،‌چکاوک کاکلی ، عقاب ماهیگیر ،‌سلیم شنی ،‌حواصیل ساحلی ،‌جوتصیل ارغوانی ،‌لاک پشتهای دیایی ،‌لاک پشت سرخ و سبز و عقابی و چرمی را مورد بررسی و شناسائی قرارداده است .

    پیشنهاد ویژه جزیره شیدور (جزیره مارو)

    در جزیره مارو هیچ‌گونه امکانات رفاهی، خدماتی یا اقامتی وجود ندارد؛ به همین دلیل، به شما پیشنهاد می‌کنیم که طوری برنامه‌ریزی کنید که از طلوع تا غروب خورشید در جزیره مارو باشید و سپس برای اقامت شبانه به جزایر اطراف مانند جزیره لاوان بروید. در لاوان همچنین سوییت‌های اجاره‌ای برای اقامت شبانه مهیا هستند؛ پس در این جزیره برای اقامت دچار مشکل نخواهید شد. به‌علاوه امکان کمپینگ نیز در جزیره لاوان وجود دارد؛ تجربه‌ای از یک طبیعت‌گردی بکر که هیچ‌گاه از یاد نخواهید برد.

    امکانات ویژه جزیره شیدور (جزیره مارو)

    • آنتن‌دهی در جزیره لاوان برخلاف جزیره مارو نسبتا خوب است و شما می‌توانید به اینترنت نیز دسترسی داشته باشید. 

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.