0
از0 نظر

حمام درب امامزاده شهرکرد

    677
    نمایش

    حمام درب امامزاده شهرکرد، تنها یکی از چند جاذبه تاریخی و حمام قدیمی استان چهارمحال و بختیاری است. بنای این حمام، همزمان با مسجد اتابکان و بازسازی بقعه ی امامزاده ساخته شده و در سمت غربی و رو به روی مسجد قرار دارد. امروزه، بنای حمام درب امامزاده به عنوان موزه صنایع دستی و هنرهای سنتی به فعالیت می پردازد. با بازدید از این جاذبه، شاهد بخش هایی چون رختکن، حوض هشت‌ضلعی، گرمخانه، خزینه، جایگاه اعیان و اشراف خواهید بود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات حمام درب امامزاده شهرکرد

    ساختمان این گرمابه دارای یک فضای وسیع بیرونی به نام رختکن است که زیر سقف ضربی و بر روی هشت پایه ستون سنگی قرار گرفته و از کف زمین که در وسط صحن آن یک حوض هشت ضلعی ساختند، 70 سانتیمتر بالاتر است. این بخش، بوسیله دهلیز منحنی به طرف تطهیر خانه و گرمخانه وارد می شود. گرمخانه دارای صحنی وسیع است که آن نیز با استوار بودن چهارپایه ستون سنگی بر زیر سقف سرتاسر ضربی که بوسیله شیشه های کوچک محدب نور آن تامین می گردد. در طرفین خزینه بزرگ که بوسیله چهار پله ی سنگی بالا می رود، دو خلوت دیدنی و مربع شکل وجود دارد و در فصل تابستان جایگاه اعیان و اشراف بوده است.

    سایر اطلاعات حمام درب امامزاده شهرکرد

    عموم این گونه گرمابه ها دارای دیگ مسین مدور بوده که در گوشه ای از کف خزینه قرار گرفته و بوسیله آتشی که در گلخانه یا گلخن روشن است، گرم می شود.

    زمان مناسب بازدید حمام درب امامزاده شهرکرد

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان چهارمحال و بختیاری، فصل بهار و تابستان زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه است.

    تاریخچه حمام درب امامزاده شهرکرد

    در زمان ناصرالدین شاه قاجار خرابی بسیاری به این بنا وارد شد که باکمک اهالی تعمیر و در جنب آن گرمابه کوچکی نیز احداث شد. در سمت شرقی گرمابه فضای وسیعی است که حکم میدان را دارد و سمت جنوب شرقی، فضای وسیع سرپوشیده ای است که در آن آثار خرابه ی عصاری قدیم باقی مانده و امروزه به عنوان مخزن سوخت کاربرد دارد.

    ویژگی‌ها حمام درب امامزاده شهرکرد

    از ویژگی های این حمام می توان به ثبت نام آن در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۷۹، با شماره ۲۷۷۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران اشاره کرد.

    سیمای عمومی حمام درب امامزاده شهرکرد

    حمام درب امامزاده دارای بخش‌هایی مانند رختکن، حوض هشت‌ضلعی، گرمخانه، خزینه، جایگاه اعیان و اشراف و گلخن می‌شود. گلخن، چاه و منبع آب گرمابه در خارج و در جنوب غربی آن واقع شده و در ایام قدیم به وسیله دلوهای بزرگ و چرخ های چوبی با پا کشیده می شده. همچنین، سوخت آن از نوعی خار، علوفه و فضولات چهارپایان بوده است. اطراف این گرمابه فضای بازی است که می توان از آن عبور و مرور کرد. ساختمان غربی و جنوبی این گرمابه همان مصالح قدیمی و سنگ های طبیعی است و تصرفاتی در این قسمت وجود ندارد.

    نکات مثبت حمام درب امامزاده شهرکرد

    بهتر است بدانید، این گرمابه که ساختمان و پایه اولیه ی آن از دوران اتابکان حکایت می کند، در دوره صفویه و نادرشاه و زندیه مرمت و تعمیر شده است.

    چه جوری برم ؟

    تاکسی

    تاکسی های شهری می توانند شما را برای بازدید از این جاذبه راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    تلفن عمومی
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.