0
از0 نظر

خانه تاریخی گلچین دزفول

    2430
    نمایش

    خانه گلچين، از جاذبه‌های تاریخی استان خوزستان است که در شهرستان دزفول قرار دارد. قدمت این خانه به دوران قاجار برمی‌گردد و نام آن با شماره ۱۴۷۱۹ به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است. این خانه در محله تاریخی مسجد و در دل مجموعه‌ای ارزشمند از بناهایی چون بقعه شاهرکن الدین، بازار تاریخی دزفول و مسجد جامع شهر قرار دارد. با بازدید از خانه گلچین، شاهد ساختمانی با یک حیاط کوچک مرکزی خواهید بود که با نقوش آجری با نام “خوون چینی” تزیین شده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات خانه تاریخی گلچین دزفول

    در مرکز شهر دزفول، خانه گلچین با معماری زیبا و اصیل خود یکی از بناهای تاریخی و تماشایی این منطقه است که نام آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

    تاریخچه خانه تاریخی گلچین دزفول

    قدمت اولیه بنا با توجه به نوع تقارن‌های موجود در پلان و نما و تزئینات آجری پیرامون حیاط که از زیبایی‌های معماری این بنای تاریخی به شمار می‌آیند به بیش از ۱۰۰ سال و به دوره قاجاریه می‌رسد که تا اوایل دوره پهلوی تغییراتی در آن اعمال شده است.

    ویژگی‌ها خانه تاریخی گلچین دزفول

    خانه تاریخی «گلچین» از نظر موقعیت قرارگیری در محله تاریخی مسجد در مرکز شهر و درخیابان طالقانی غربی کوچه فیروزه قرار گرفته است. این خانه که یکی از زیباترین خانه های بافت تاریخی و ارزشمند دزفول محسوب می‌شود که از نظر مشخصه های معماری بی‌نظیر است.

    سیمای عمومی خانه تاریخی گلچین دزفول

    بنای خانه قدیمی گلچین به صورت یک حیاط کوچک در مرکز خانه است و همراه با نقوش زیبای خوون چینی خودنمایی می‌کند. می گوید: نقوشی سنتی که با خلاقیت وصف ناشدنی معماران خوش ذوق دزفول کنار هم قرار گرفته؛ زیبایی توصیف ناپذیری به این مکان تاریخی داده است. همچنین، فضاهای بیرونی و اندرونی خانه گلچین در طبقات مختلف ساخته شدند.

    سایر اطلاعات خانه تاریخی گلچین دزفول

    کاربری خانه گلچین در گذشته مسکونی بوده و بخشی از آن به عنوان عصار خانه یا کارگاه ارده کشی مورد استفاده قرار گرفته و در حال حاضر در مالکیت آن در دست اداره میراث فرهنگی شهرستان است.

    نکات مثبت خانه تاریخی گلچین دزفول

    خانه گلچین در میان مجموعه‌ی باشکوهی از بناهای تاریخی دزفول مانند مجموعه شاهرکن الدین، مسجد، مدرسه و بقعه شاهرکن الدین، بازار قدیم دزفول و مسجد جامع شهر قرار گرفته است. همچنین، این خانه نزدیک به شریان‌های اصلی همچون خیابان امام و خیابان طالقانی که به محور رود دز منتهی می‌شوند، واقع شده و در نتیجه شرایط بسیار مناسبی را برای تبدیل این مجموعه به یکی از قطب‌های مهم گردشگری فراهم کرده است.

    از دیگر نکات مثبت و قابل توجه در مورد این خانه می‌توان به همجواری آن با خانه‌ تاریخی نیل ساز اشاره کرد که هر دو در کنار هم مجموعه تاریخی منحصر به فردی را تشکیل داده و پتانسیل و قابلیت سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک مجموعه رفاهی، تفریحی سنتی را دارند.

    زمان مناسب بازدید خانه تاریخی گلچین دزفول

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان خوزستان، فصل بهار و زمستان زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه است.

    نکات منفی خانه تاریخی گلچین دزفول

    متاسفانه این خانه تاریخی و ارزشمند مورد بی‌توجهی متولیان و مسئولین قرار گرفته و به دست فراموشی سپرده شده است. در نتیجه هر روز بخش‌هایی از آن آسیب می‌بیند. همچنین، با وجود اینکه خانه گلچین به شماره ۱۴۷۱۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اما تاکنون هیچ بهره برداری صحیحی از آن نشده و مرمت آن نیز سال هاست نیمه کاره رها شده است.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.