3
از2 نظر

خانه سالاری (موزه مردم شناسی نهبندان)

    597
    نمایش

    خانه سالاري یا موزه مردم شناسی نهبندان، تنها یکی از چندین جاذبه گردشگری استان خراسان جنوبي به شمار مي رود که قدمت بنای آن به دوره قاجار مربوط می شود و نام آن از مالک قبلي، آقاي سالاري، گرفته شده است. همچنین، با بازدید از این جاذبه شاهد بخش‌هایی چون عکس‌ بناهای تاریخی، لباس‌های محلی، مراحل انجام فعالیت هایی مانند قالیبافی، کشاورزی و نخ‌ریسی خواهید بود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات خانه سالاری (موزه مردم شناسی نهبندان)

    موزه مردم شناسی نهبندان در خانه سالاری، از خانه های تاریخی زیبای شهر نهبندان و در داخل بافت تاریخی این شهر واقع شده که دارای وسعتی حدود 1800 متر مربع است.

    منزل سالاری دارای پلانی مستطیل شکل به طول 38، عرض 37، ارتفاع 5 متر و مساحت 280 متر مربع است. همینطور این بنا دارای فضاهای حیاط اندرونی، حیاط بیرونی ایوانهای ورودی و هشتی، اتاق های استراحت، انبار و سه مطبخ است.

    ویژگی‌ها خانه سالاری (موزه مردم شناسی نهبندان)

    جنس اصلی مصالح خانه سالاری نهبندان خشت های 30 ×30 س.م به همراه ملات کاه گل و ماسه سیمان بوده است . از ویژگی های قابل توجه اثر استفاده از حیاط اندرونی و بیرونی در ساخت با به وجود آوردن فضای عمومی و خصوصی به وسیله چرخش 90 درجه ارتباط بین دو حیاط و عبور از هشتی است. همچنین استفاده از طاقهای جناقی و گره چینی آجری در بنا را می توان از دیگر ویژگی های آن دانست.

    سیمای عمومی خانه سالاری (موزه مردم شناسی نهبندان)

    ورودی اصلی بنای خانه سالاری نهبندان در ضلع غربی قرار گرفته که پس از ورود به حیاط بیرونی بنا وارد می شده و پس از آن به وسیله ی چرخشی 90 درجه به هشتی ایوان شکل بنا وارد می شویم که در هر سمت آن راهرویی و در پشت آن هم اتاقی وجود داشته است.

    پس از عبور از ایوان به حیاط مرکزی بنا می رسیم که در هر ضلع آن 2 اتاق قرار داشته که هم به صورت مساوی از حیاط مرکزی دسترسی داشته و هم به وسیله راهروهایی که در میان این 12 اتاق فضای دسترسی وجود داشته و در جنوبی ترین ضلع این بنا ایوانی همانند ایوان شمالی قرار دارد که در دو سمت آن راهروهایی قرار گرفته که اتاق ها در پشت این راهرو قرار گرفته شده است این راهروها در حال حاضر خود دسترس مستقیم از حیاط مرکزی دارد.

    زمان مناسب بازدید خانه سالاری (موزه مردم شناسی نهبندان)

    تمام فصول سال برای سفر به این استان و بازدید از جاذبه های آن مناسب هستند ولی فصل های بهار و پاییز می تواند انتخاب بهتری باشد.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    تلفن عمومی
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.