3
از4 نظر

خانه لاری ها یزد

    2722
    نمایش

    خانه لاري‌‌ها، تنها یکی از چند خانه تاریخی و جاذبه گردشگری استان یزد است که بنای آن در محله فهادان و نزديکي عمارت کلاه فرنگي قرار دارد. قدمت این بنا به دوره قاجار برمی‌گردد و نام آن به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است. بازدید از این خانه با معماری سنتی و منحصر به فردی که دارد، همه ساله مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد. وجود بادگیر و تزئیناتی چون گچ‌بری و آینه‌کاری؛ زیبایی خانه لاری‌ها را دو چندان می‌کند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات خانه لاری ها یزد

    ساختمان خان لاري ها با توجه به سبک کّلي منازل اعياني دور خود ساخته شده؛ يعني خانه اي است با دو قسمت اندروني و بيروني – حياط در مرکز و قسمت هاي اعيان نشين به صورت چهار فصل در پيرامون حياط.

    از قسمت شمالي به عنوان زمستانه و از قسمت جنوبي به عنوان تابستانه استفاده مي‌شد که شامل تالار و بادگير است. از ضلع شرقي که شامل اتاق آيينه مطبخ سرداب و ساير فضاهاست به عنوان پاييزه و از ضلع غربي به عنوان بهار خواب استفاده مي‌شد.

    تاریخچه خانه لاری ها یزد

    خانه لاری های یزد در سال ۱۲۸۶ قمری ساخته شده و مالك آن حاج محمد ابراهيم لاري بوده است. از اين مکان سابقا به عنوان خانقاه نعمت اللهي استفاده مي‌شده و تا اواخر دوران حکومت رضا شاه یکی از خانه‌های اعیان و اشراف دوران خود، به شمار می‌آمد اما پس از گذشت سال‌های متمادی و به علت موروثی شدن به عمارتی متروکه تبدیل شد و متاسفانه آسیب‌ها و خسارات جدی و فراوانی را به خود دید.

    ویژگی‌ها خانه لاری ها یزد

    خانه هاي قديمي يزد از جمله خانه لاري ها با توجه به نوع شغل و تمکن صاحب خانه از دو قسمت تشکيل مي شد و هر قسمت عملکرد ويژه خود را داشت. اندروني به عنوان ماوا و مسکن محارم و بيروني به اسکان و پذيرايي ميهمانان اختصاص داشت.

    معمولا قسمت عمده بنا را اندروني تشکيل مي دهد: حياط در مرکز و قسمت اعيان نشين به صورت چهار فصل در پيرامون حياط شکل مي گيرد. از قسمت شمالي به عنوان زمستانه و از قسمت جنوبي به عنوان تابستانه استفاده مي شد که قسمت اخير شامل اتاق آيينه، مطبخ، سرداب و ساير فضاها است به عنوان پاييزه و از ضلع غربي به عنوان بهار خواب استفاده مي شد.

    حیاط خانه های یزدی مکانی برای انواع بازی های محلی و سرگرمی و تفریح کودکان و نوجوانان است و داربند یا همان داربست درختان انگور به گونه ای طراحی می شوند تا در تابستان به صورت چتر مانع ورود تابش خورشید به فضاهای مسکونی شوند و در زمستان در حالت عریان بدون برگ نعمت خورشید را به درون اتاق ها هدایت می کنند و نور و گرما می بخشند.

    در اغلب خانه های یزد تالار وجود دارد که به صورت صفه و ایوان بزرگ محلی برای گذران ساعات شب و عصرهای تابستان است.اتاق ها با نام های سه دری، پنج دری، هفت دری، اوراسی، شکم دریده، ازهم تفکیک می شوند که هرکدام در پاسخگویی به نیازهای ساکنان خانه مسئولیتی مشخص دارند.

    سیمای عمومی خانه لاری ها یزد

    خانه‌ی لاری‌ها از یک حیاط بزرگ و یک حیاط کوچک و مجموعه‌ای از ایوان‌ها، تالارها، اتاق‌ها و یک سر در و هشتی تشکیل شده که هشتی آن در فاصله‌ای بین دو حیاط تعبیه شده و به هر دو حیاط به یک اندازه دسترسی دارد. در بخش شمال شرقی عمارت، قسمت جداگانه‌ای وجود دارد که از یک حیاط کوچک و یک اتاق برخوردار است به گونه‌ای که با استفاده از ورودی کاملا مستقل، می‌توان از این حیاط به بیرون عمارت رفت. درهای دیگری نیز در این عمارت ساخته شده‌ که بعضی از فضاها از جمله اصطبل، مطبخ و انبار را جداگانه با بیرون از فضای عمارت مرتبط می‌سازند.

    در خانه اعيان، معمولا براي تفنن، فضايي هنري ايجاد مي‌کردند که تزيينات اين فضا به وسيله آيينه‌کاري يا گچبري انجام مي‌گرفت. اتاق آيينه کاري خانه لاري‌ها حدود پنجاه يا شصت سال پيش ساخته شده است. درهای ساخته شده در این بنا، پنجره‌ها، اتاق‌های آئینه‌کاری و نقاشی شده و همچنین، ارسی‌های تعبیه شده در آن، نمونه‌های زیبا و فوق‌العاده‌ای از خانه‌های اشرافی و اعیانی قرن ۱۳ هجری شمسی محسوب می‌شود.

    زمان مناسب بازدید خانه لاری ها یزد

    با توجه به وضعیت آب و هوایی یزد، فصل بهار و زمستان زمان مناسبی برای بازدید از جاذبه‌های این استان است.

    سایر اطلاعات خانه لاری ها یزد

    سازندگان خانه‌ی لاری‌ها، حیاطی بزرگ و وسیع را برای این عمارت در نظر گرفته‌اند که به عنوان حیاط اصلی محسوب می‌شود. این حیاط به شکل مستطیل و به سمت شمال شرقی-جنوب غربی امتداد یافته‌ است. بخش جنوب غربی آن از دیگر قسمت‌ها مرتفع‌تر و از ارزش و اهمیت بیشتری برخوردار است. بین این بخش ایوان بلند و مرتفعی نیز ساخته شده است.

    این ویژگی استفاده‌ از فضا را در فصول مختلف سال فراهم می‌کند. یعنی وجود ایوانی بزرگ در ضلع جنوبی و یا جنوب غربی باعث می‌شود که ساکنین این خانه‌ها بتوانند در فصل تابستان در ایوانی که در سایه قرار گرفته و نور خورشید به صورت مستقیم به آن بخش نمی‌تابد، از خنکی هوا لذت ببرند. به همین ترتیب وجود فضاها در ضلع شمالی بنا فضاهای آن بخش را آفتابگیر کرده و باعث استفاده‌ی آن فضاها در زمستان می‌شود.

    چه جوری برم ؟

    تاکسی

    تاکسی‌های شهری یزد می‌توانند شما را برای بازدید از این جاذبه، راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.