3.5
از2 نظر

خانه نیکدل تبریز

    532
    نمایش

    خانه نیکدل مربوط به دوره قاجار است.سازندهٔ این بنا سید ابراهیم نیکدل، سرمایه‌دار و واردکنندهٔ لوازم خانگی بود. شاخص‌ترین این لوازم، چرخ خیاطی‌هایی بود که از ژاپن وارد می‌شد.این خانه متعلق به «سالار قلی خان قره باغی» بود. «کریم مینت نژاد» که یکی از محققان و نویسندگان تاریخ تبریز است، می‌گوید زمانی ستارخان در این خانه زندگی می‌کرد و مسئولیت اسب‌ها را بر عهده داشت و پس از مدتی با دختر سالار قلی خان ازدواج کرده و داماد این خانه می‌شود. 

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات خانه نیکدل تبریز

    خانه نیکدل یکی از جاذبه های تاریخی استان آذربایجان شرقی است که در خیابان امام خمینی،خیابان مقصودیه واقع شده است.این مجموعه هم‌اکنون به عنوان ستاد مرکزی تبریز ۲۰۱۸ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    تاریخچه خانه نیکدل تبریز

    خانه نیکدل تبریز که قدمت آن به دوران قاجار بازمی گردد ؛ در سال 1391 توسط شهرداری تبریز خریداری شد .

    نقاشی های دیواری که گمانه زنی می شود پس از ساخت بنا کشیده شده است توسط سه روس که در تبریز زندگی می کردند کشیده شده است و تصویر سالارقلی خان مالک خانه نیز آنجا وجود دارد.گویا این روس ها با حضور در خانه های بزرگ و اشرافی تبریز قصد جاسوسی از این شهر به بلاد روس را داشته اند و به بهانه علاقه به خانه های معماری ایرانی وارد آن خانه شده اند.این خانه بعدها توسط خانواده برادران خریداری شده است و دکتر برداران پزشک نامی کودکان در تبریز در این خانه زاده و پرورش یافته است. خانه نیکدل تبریز پس از خانواده برداران توسط سید ابراهیم چرخچی ( داماد مشیر دفتر مسئول اداره مالیه آذربایجان ) که خانواده ای صاحب نام در تبریز بوده اند خریداری می شود و خانواده چرخچی بعدها به نام نیکدل تغییر نام می دهند.

    اما آخرین مالک خانم عصمت السادات نیکدل بوده است که به دلیل اختلاف نظر با اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی و ناملایماتی که مدیرکل وقت میرا فرهنگی استان با این خانواده داشته است علاقه مند به فروش این خانه نبوده اند اما بعد ها با تدبیر و اقدام به موقع شهرداری تبریز و در راس آن شهردار منطقه 8 این خانه خریداری شد و در حال حاضر در مراحل پایانی مرمت به سر می برد.

    ویژگی‌ها خانه نیکدل تبریز

    ساختمان اصلی این خانه دارای پنجره‌های ارسی شکل است که با ظرافت به شیشه‌های رنگی مزین شدند. همچنین ‌طاق‌های پیاپی دیده می‌شود که پیشانی آن‌ها با طرح‌های اسلیمی گچ‌کاری شده است و در انتها به ستون‌های بلندی می‌رسد که به خوبی سقف ایوان را نگه‌می دارد. همه این‌ها نشان می‌دهد با یک خانه قاجاری روبه رو هستیم.
    در قسمتی از حیاط اصلی پله‌هایی شما را به سمت زیر زمین خانه هدایت می‌کند. این بخش از خانه با طاق‌های آجری، دیوارها و ستون‌هایش نیز از هنر دست معماران قاجاری به دور نمانده است و با گچ‌کاری‌های زیبا تزين شده است. معماری این بخش از خانه به دلیل وجود طاق‌های قوسی شکل و حوض‌خانه‌ای در وسط به گو‌نه‌ای است که از گرمای تابستان به دور باشد تا مکان مناسبی برای سکونت اعضای خانه فراهم کند.

    با ورود به داخل ساختمان، تالار بزرگیبه صورت مستطیل شکل وجود دارد که به آن تالار شاه نشین نشین می‌گویند در ضلع شرقی این تالار دو راهرو وجود دارد که به دو اتاق دیگر منتهی می‌شود و به آن اتاق چله نشین می‌گویند. معمار در ساخت با استفاده از سنگ‌های مرمر جلوه‌زیباتری به اتاق‌ها بخشیده است همچنین نقاشی‌هایی که در اتاق‌ها و تالار‌های این خانه کشیده شده بسیار چشم نواز هستند.

    سایر اطلاعات خانه نیکدل تبریز

    عده‌ای می‌گویند این خانه متعلق به سالار قلی خان قره باغی بوده است.
    یکی از تاریخ محققان و نویسان به نام کریم مینت نژا می‌گوید: زمانی این خانه محل زندگی ستارخان بوده است اما پس از مدتی با دختر سالار قلی خان ازدواج می‌کند و داماد این خانه می‌شود.
    گفته می‌شود از نحوه معماری در قسمت اندرونی این خاه چنین بر‌می‌آید که متعلق به زمان زندیه بوده است اما قسمت بیرونی به زمان قاجاریه بر‌می‌گردد.
    همچنین می‌گویند نقاشی‌های این ساختمان به دست هنرمندان روسی بوده است که در تبریز زندگی می‌کرده اند اما گویی علاقه مندی به هنر و خانه‌های ایرانی بهانه‌ای بیش نبوده بلکه قصد اصلی آن‌ها جاسوسی برای کشور روسیه بوده است.

    نکات مثبت خانه نیکدل تبریز

    این اثر در تاریخ ۱۴مرداد ۱۳۸۲با شماره‌ ۹۴۷۰به ثبت ملی رسیده است.

    سیمای عمومی خانه نیکدل تبریز

    اگر از درب اصلی وارد خانه نیکدل شوید در واقع به بخش بیرونی خانه وارد شده‌اید و با حیاطی بزرگ روبه‌ور می‌شوید که باغچه‌‌ها‌ی آن به صورت چشم نوازی گل‌کاری شده است. و در مرکز آن حوضی زیبا قرار گرفته است. در همین حیاط می‌توانید از تندیس ابراهیم نیکدل تبریزی دیدن کنید.

    پیشنهاد ویژه خانه نیکدل تبریز

    با قرار گیری خانه نیکدل در پیاده راه تاریخی مقصودیه می‌توانید در فاصله کمی از این خانه تنها با پیاده روی به بازدید از خانه‌های تاریخی دیگری همچون:
    خانه بهنام قدکی
    خانه حیدرزاده
    خانه اردو‌آبادی
    موزه استاد شهریار
    موزه علی مسیو

    بروید.

    شرایط استفاده خانه نیکدل تبریز

    قبل از ورود به خانه نیکدل باید بلیط تهیه کنید که هزینه آن در برابر زیبایی‌های این خانه بسیار ناچیز است. همچنین برای بازدید از تمام بخش های این خانه تاریخی زمانی حدود ۱الی۱:۳۰ ساعت پیشنهاد شده است.

    زمان مناسب بازدید خانه نیکدل تبریز

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار و تابستان است.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    این خانه در دل یکی از محله های تارخی شهر تبریز و یکی از خیابان های قدیمی شهر تبریز به نام مقصودیه قرار گرفته که اکنون به پیاده راه تبدیل شده از این رو دسترسی به آن از راه های بسیاری به سادگی امکان پذیر است که در زیر به آن می پردازیم می توانید از خیابان طالقانی وارد خیابان ارگ جدید شوید و پس از پیمودن مسافتی کم به پیاده راه مقصودیه میرسید. اگر سمت میدان ساعت برای بازدید از این مکان میروید پس از وارد شدن به کوی عمارت به خیابان مقصودیه میرسید.

    هواپیما

    برای سفری آسوده تر بهتر است اقدام به تهیه بلیط هواپیمای خود کنید پس از رسیدن به شهر خانه های تاریخی به بازدید از خانه ی نیکدل بروید. می توانید از خیابان طالقانی وارد خیابان ارگ جدید شوید و پس از پیمودن مسافتی کم به پیاده راه مقصودیه میرسید. اگر سمت میدان ساعت برای بازدید از این مکان میروید پس از وارد شدن به کوی عمارت به خیابان مقصودیه میرسید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    مناسب برای کهنسالان
    رزرو
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    نزدیکترین اماکن مهم
    ایستگاه اتوبوس
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.