0
از0 نظر

دره راگه رفسنجان (ژئو پارک راگه)

    346
    نمایش

    ژئوپارک دره راگه یکی از جاذبه های شگفت انگیز و اعجاب آور ایران و استان کرمان است که به دلیل پدیده فرسایش آبی در دشت رفسنجان شکل گرفته است. در دره راگه رفسنجان بر عکس کلوت ها به جای باد، شاهد فرسایش آب هستیم تا کلوت های واژگون را در دل زمین به شکل هنرمندانه ای طراحی کند. این دره در حدود ۲۰ کیلومتر طول دارد و عمق آن به ۸۰ متر می‌رسد. راگه، بعد از ژئوپارک جهانی قشم و ژئوپارک، سومین ژئوپارک ایران است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات دره راگه رفسنجان (ژئو پارک راگه)

    ژئوپارک دره راگه رفسنجان، در استان کرمان با عمقی معادل ۷۰ متر و وجود چشمه ساران متعدد در عمق زمین از جمله بکرترین و زیباترین مناطق کویری کشور محسوب می شود. در کویر اطراف شهر معروف رفسنجان دره ای به طول ۲۰ کیلومتر و عمق ۷۰ متر وجود دارد که با عرضی ۱۸۰ متری منظره ای فوق العاده زیبا را به وجود آورده است. نکته جالب توجه، جاری بودن رودخانه دائمی گیودری در عمق این دره است و بر اساس نظر کارشناسان دره به دلیل فرسایش های آبرفتی شکل گرفته و به دلیل ادامه فرسایش اشکال برخی قسمت های دره هم در حال تغییر است.

    ویژگی‌ها دره راگه رفسنجان (ژئو پارک راگه)

    دره راگه کرمان با ۱۸۰ متر عرض ، ۷۰ متر عمق ، ۲۰ کیلومتر طول و ۳۶ هزار هکتار مساحت از شکوه و عظمت خاصی برخوردار است؛ این جاذبه زیبا در نگاه اول چشم هر بیننده ای را خیره می کند. کسانی که به قصد طبیعت‌گردی به استان کرمان سفر می کنند از این پدیده کم نظیر طبیعی دیدن کنند و از نزدیک شاهد پدیده بکر و خدادادی باشند که هر لحظه بودن در این مکان جان تازه به آدمی می بخشد.

    پیشنهاد ویژه دره راگه رفسنجان (ژئو پارک راگه)

    از آن جایی که آسما شب این دره بسیار تماشایی و زیبا است، آستروتوریسم یا گردشگری نجوم هم به حساب می آید.

    سیمای عمومی دره راگه رفسنجان (ژئو پارک راگه)

    نکته قابل توجه در خصوص منطقه بکر ژئوپارک دره راگه کرمان، وجود حیات وحش منحصر به فرد در منطقه است که شامل عقاب، دراج و کبک می شود و این دره با منطقه حفاظت شده بدوئیه که پناه گاه آهو در استان کرمان محسوب می شود تنها چند کیلومتر فاصله دارد و وجود این حیوان نیز در منطقه توسط افراد محلی گزارش شده است. از سوی دیگر فرسایش های آبی در منطقه موجب شده است اشکال بسیار زیبایی در دیواره های دره راگه شکل گیرد که بر زیبایی این منطقه افزوده است.

    زیبایی و منحصر به فرد بودن این دره به حدی است که برخی این منطقه را با دشت کلوتهای شهداد از نظر پتانسیل های گردشگری هم سنگ می دانند و مسئولان استان کرمان به خصوص در بخش میراث فرهنگی و فرمانداری رفسنجان در حال برنامه ریزی در راستای توسعه گردشگری در این منطقه هستند.

    شرایط استفاده دره راگه رفسنجان (ژئو پارک راگه)

    فصل بهار و تابستان و صبح زود، زمان مناسبی برای سفر به دره راگه است. در زمان های ناپایدار بودن هوا و وزش باد شدید و طوفان (به دلیل پرتاب و ریزش سنگ از دیواره‌ها ) تردد در دره خطرناک است. همچنین در زمان بارندگی نیز به دلیل جاری شدن سیلاب، به دره راگه مراجعه نکنید. حداقل دما و وضعیت آب و هوا را در روزهای قبل و بعد از پیمایش دره، بررسی کنید.

    نکات مثبت دره راگه رفسنجان (ژئو پارک راگه)

    وسایل مورد نیاز دره راگه رفسنجان (ژئو پارک راگه)

    هنگام بازدید از این جاذبه طبیعی، کفش مخصوص دره نوردی، کوله دره نوردی، کلاه ایمنی، پیرانا، وت سوت، کیت بقا، عینک ضدآفتاب، کرم ضدآفتاب، کلاه، قمقمه آب، خوراکی های لازم و کیسه زباله همراه داشته باشید.

    سایر اطلاعات دره راگه رفسنجان (ژئو پارک راگه)

    دره راگه در شمال غربی استان کرمان و درجنوب شرقی شهرستان رفسنجان در مسیر گردشگری دو جاذبه اکوتوریستی استان یعنی روستای تاریخی میمند و کلوت های شهداد قرارگرفته است. به منظور غنی کردن اوقات فراغت گردشگران و اهالی منطقه یکسری جذابیت تفریحی ، تفرجی و ورزشی درکناردره و درمجاورت اکوکمپ راگه ایجاد خواهدشد که شامل مواردی نظیر دوچرخه سواری استقامتی، شترسواری، اسب و کالسکه سواری ، موتور چهارچرخ ، راپل ، طی کردن عرض دره با عبورازروی پل معلّق ، بانجی جامپینگ ( پرش از ارتفاع )، سورتمه سواری درداخل دره، صخره نوردی، مسابقات رالی کویر، پرواز با چترپاراسل برفرازدره، مسابقات اهداف پروازی ( تراپل) و زیپ لاین، خواهد بود.

    تاریخچه دره راگه رفسنجان (ژئو پارک راگه)

    این دره حاصل فرسایش آب رودخانه دائمی گیودری بوده ومربوط به دوران چهارم زمین شناسی (کواترنری) است و سن آن حدود ۲۰ هزارسال تخمین زده می شود.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی می توانید از این مسیرها به دره راگه رفسنجان بروید: از کرمان: نرسیده به پل کمربندی رفسنجان، با استفاده از دور برگردان، به سمت کرمان دور بزنید، بعد از عبور از روستای ناصریه ( 500 متر ) به یک خروجی آسفالته در سمت راست خود خواهید دید که در روبروی آن (آن طرف جاده) شرکت فرمولیبدن کویر رفسنجان قرار دارد. از رفسنجان: در جاده رفسنجان به کرمان- بعد از پل کمربندی- 4 کیلومتر جلوتر (بعد از عبور از روستای ناصریه) به یک خروجی آسفالته در سمت راست خود خواهید دید که در روبروی آن (آن طرف جاده) شرکت فرمولیبدن کویر رفسنجان قرار دارد، وارد جاده فرعی شوید. 10 کیلومتر به طور مستقیم ادامه دهید (کمی جلو بروید، جاده خاکی خواهد شد و کل مسیر خاکی خواهد بود) دره راگه در سمت راست شما است.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    سخت ( صعود با استفاده از طناب )
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.