3.5
از6 نظر

دره سیستان (تفنگ دره) کلات

    3969
    نمایش

     دره سيستان کلات که آن را با نام «تفنگ دره کلات» نیز می شناسند، تنها یکی از چندین جاذبه زیبا و طبيعي استان خراسان رضوي است که در ارتفاعات هزار مسجد و ارتفاع 2000 متري از سطح دريا قرار دارد. این منطقه پوشيده از جنگل هاي ارس بوده و رودخانه ايدليک از ميان آن عبور مي کند که چشم انداز بکر آن می تواند به عنوان سوژه مناسبی جهت عکاسی انتخاب شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات دره سیستان (تفنگ دره) کلات

    دره سیستان که با عنوان تفنگ دره نیز خواهنده می شود، یکی از زیبا ترین و بکرترین مناطق هزار مسجد است که در آن ۳۲ آبشار کوچک و بزرگ به چشم می خورد. آبشارهای تفنگ دره باید با وسایل فنی و فرود های متعدد طی شوند و از آبشار ۱۱ باید داخل آب فرود صورت گیرد.

    تاریخچه دره سیستان (تفنگ دره) کلات

    وجه تسمیه هزار مسجد را چنین آورده اند که: چون اسکندر به ایران هجوم آورد و درصدد نابودی دین اوستا برآمد هزار نفر از بزرگان دین زرتشت که به " مز " معروف اند ، اوستا را به این کوه آوردند و در آنجا مخفی شدند و لذا جایگاه هزار مز بود.بعد از اسلام برای این که با فرهنگ اسلامی نزدیکی بیشتری داشته باشد به هزار مسجد تغییر نام یافته است.

    زمان مناسب بازدید دره سیستان (تفنگ دره) کلات

    به علت باریک بودن عرض دره سیستان (تفنگ دره) باید در فصل های خشک صعود انجام شود چون در صورت آمد سیل راه فراری وجود ندارد.

    شرایط استفاده دره سیستان (تفنگ دره) کلات

    معمولا شب را در میدان سستان چادر می زنند تا برای صعود تفنگ دره نیروی لازم را داشته باشند. اگر گروه فقط به قصد تفنگ دره و کار فنی آمده باشد باید در سمت راست دو دره را از روی خط راس بپیماید تا با ابتدای یک شنسکی با شیب تند می شود که پس از آن وارد تفنگ دره می شود ولی اگر گروه نخواهد کار فنی آنجام دهد می تواند دره را روبروری پایین رود که بعد از ۷ ساعت کوهنوردی به آخرین آبشار تفنگ دره می رسد و رودخانه به دو قسمت تقسیم می شود که سمت راست به بایرام قلعه می رسد و سمت چپ به آیدلیک می رود.

    وسایل مورد نیاز دره سیستان (تفنگ دره) کلات

    برای صعود و فرود از آبشارهای متعدد دره سیستان (تفنگ دره) کلات نیاز به ابزار و وسایل فنی خواهید داشت.

    سایر اطلاعات دره سیستان (تفنگ دره) کلات

    بصورت سری و پشت سر هم در 6 دره فرعی خط الراس جنوبی دره سیستان واقع شده اند. بلندترین حدود 20 متر ارتفاع – آب آنها زیاد نیست ولی به دلیل قرار گرفتن در دره های زیبا با پوشش گیاهی مناسب، دارای بی نظیرترین مناظر طبیعی منطقه می باشد. دره های آن صعب العبور هستند و نیاز به سنگنوردی و فرودهای پی در پی دارند.

    چه جوری برم ؟

    پیاده روی

    نیاز به 3 ساعت پیاده روی است تا به دشتی که به میدان سیستان مشهور است برسید . در طول مسیر از سیاه چادرهای عشایر می گذرید که بر زیبایهای منطقه افزوده است.

    ماشین شخصی

    برای رفتن به این منطقه باید از میدان شهدا مشهد به بولوار خواجه ربیع رفت تا دوراهی کلات که باید به سمت کلات حرکت کرد. بعد از ۲۰ دقیقه به دوراهی سد کاره می رسیم که باید به این سمت رفت .بعد از ۴۰ دقیقه به روستای گوش میرسیم و بعد از نیم ساعت با ماشین رفتن به روستای مارشک می رسیم که آباد ترین روستای منطقه می باشد بعد از این روستا راه به دو قسمت خاکی تقسیم می شود که سمت راستی به بلغور می رود و سمت چپ به خرکت می رود که باید سمت چپ را انتخاب کرد و به خرکت رفت که تا رسیدن به آنجا باید ۴۰ دقیقه با ماشین راه را پیمود . از اینجا را پایان می یابد و پیاده روی شروع می شود البته اگر با ماشینهای همچون لندرور باشیم می توان از داخل رودخانه قسمتی از آن را پیمود وگرنه ۳ ساعت وقت لازم است برای پیاده روی تا به دشتی که به میدان سیستان مشهور است رسید .
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.