0
از0 نظر

دریاچه تمی چهارمحال

    4047
    نمایش

    درياچه کوهستاني تِمي يکي از جاذبه‌هاي طبيعي و گردشگري شهرستان اليگودرز است. «تمي» در زبان لري به مکاني صاف و هموار گفته می‌شود که در جايي بلند و مرتفع قرار گرفته است. این دریاچه، بزرگ‌ترین دریاچه کوهستانی است که در مرز استان‌های خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری و در جنوب رشته کوه‌های اشترانکوه و قالی کوه بختیاری قرار دارد. آب دریاچه تمی از سیلاب‌های بهاری و ذوب برف‌ تامین می‌شود. در این دریاچه بسته، هیچ موجود آبزی دیده نمی‌شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات دریاچه تمی چهارمحال

    دریاچه شط تمی، جاذبه‌ای زیبا و تماشایی در چهارمحال و بختیاری است که ارتفاع آن از سطح آب‌های آزاد به 2220 متر می‌رسد. این دریاچه بیضی شکل است که قطر بزرگ آن 2 کیلومتر و قطر کوچک آن در حدود 1 کیلومتر و توسط ارتفاعات زاگرس محصور شده است.

    ویژگی‌ها دریاچه تمی چهارمحال

    آب دریاچه تمی به دلیل موقعیت جغرافیایی‌ خاصی که دارد، فاقد جریان است. تمی یک دریاچه بسته است و هیچ آبزی در آن وجود ندارد. مراتع، چمن زارها و پوشش گیاهی متنوع و متعددی در اطراف آن به چشم می‌خورد که از دشت موز تا دشت تمی گسترده شده است.

    سیمای عمومی دریاچه تمی چهارمحال

    دریاچه تمی از دو قسمت اصلی و تقریبا بیضی شکل در شمال فلات به طول حدود چهارهزار متر و عرض یک هزارمتر و دریاچه فصلی مثلثی شکل در جنوب تشکیل شده‌ و دو دریاچه بوسیله تنگی به یکدیگر متصل هستند.

    مسیر دریاچه تمی تقریباً جنگلی بوده و چشمه‌های زیادی در آن دیده می‌شود که تقریبا در دو سوم مسیر تا دریاچه آب وجود دارد. پس از یک مسافت طولانی در محیط فلات مانند بالای گردنه، دشت بسیار وسیعی وجود دارد که کاملا سرسبز و هموار است. پس از پیمودن یک ساعت پیاد روی به دریاچه خواهید رسید.

    زمان مناسب بازدید دریاچه تمی چهارمحال

    بهترين زماني که مي‌توان از دریاچه تمی ديدار کرده و لذتي فراوان برد، فصل بهار و ماه‌هاي فروردين و ارديبهشت است.

    شرایط استفاده دریاچه تمی چهارمحال

    برای دسترسی به دریاچه قبلاً از مسیر الیگودرز، بزنوید، دستگرد، پز، لیروک (در کنار رودخانه زلقی) استفاده می‌شد که از دستگرد به بعد پیاده‌رو بود. ولی به تازگی با آماده شدن جاده جدید الیگودرز به لیروک، از این مسیر کوتاه‌تر شده استفاده می‌شود. بخش زیادی از راه را می‌توان با خودرو طی کرد ولی کوهنوردان گاهی از همان مسیر قبلی استفاده می‌کنند.

    برای رسیدن به دریاچه، عبور از آب زالکی یا بختیاری اجباری است و از لیروک تا رودخانه 1 ساعت به طول می‌انجامد. سپس با رسیدن به رودخانه، با وسیله‌ای به نام گرگر از آن عبور کنید.

    گرگر، وسیله ای است متشکل از یک سیم بکسل قوی که در دو طرف رودخانه نصب شده و یک قرقره بروی سیم بکسل حرکت می‌کند. همچنین، به وسیله طناب و یک چوب دوشاخه بزرگ، محلی برای نشستن به قرقره متصل شده که توسط دو رشته طناب در دو طرف رودخانه و کشیدن به سمت مورد نظر از رودخانه عبور کنید. طول قرقره لیروک 60 متر و ارتفاع آن از سطح 5 متر است و راهی مال‌رو به سمت جنوب و بالای گردنه از دره مقابل امتداد دارد و این آخرین مرحله حرکت تا دریاچه محسوب می‌شود.

    سایر اطلاعات دریاچه تمی چهارمحال

    اطراف این جاذبه می‌تواند محل مناسبی برای اردو زدن عشایر باشد. برای زمانی که عشایر دزفول، کوچ بزرگ خود از مناطق گرمسیر واقع در جلگه خوزستان به اشترانکوه، قالی کوه و زردکوه بختیاری را به محلی ییلاقی انجام می‌دهند.

    چه جوری برم ؟

    پیاده روی

    لازمه رسیدن به دریاچه عبور از آب زالکی یا بختیاری است. از لیروک تا رودخانه 1 ساعت زمان می‌برد. سپس بعد از رسیدن به رودخانه، با وسیله‌ای به نام گرگر از آن عبور می‌کنید.

    ماشین شخصی

    برای دسترسی به دریاچه می‌توان از مسیر قدیمی آن استفاده کرد که شامل الیگودرز، بزنوید، دستگرد، پز، لیروک (در کنار رودخانه زلقی ) استفاده می‌شود. از دستگرد به بعد نیازمند پیاده‌رویی است. اغلب کوهنوردان از همین مسیر قدیمی استفاده می‌کنند. مسیر جدید با آماده شدن جاده الیگودرزـ لیروک شکل گرفته که از قبلی کوتاه‌تر است و قسمت بسیاری از راه را می‌توان با خودرو طی کرد.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    درياچه تالاب شط تمي خوزستان درياچه تالاب درياچه شط تمي درياچه خوزستان تالاب درياچه درياچه شط تمي تالاب خوزستان شط تمي درياچه شط تمي تالاب شط تمي خوزستان خوزستان درياچه خوزستان تالاب خوزستان شط تمي درياچه تالاب شط تمي درياچه تالاب خوزستان درياچه شط تمي تالاب درياچه شط تمي خوزستان درياچه خوزستان تالاب درياچه خوزستان شط تمي تالاب درياچه شط تمي تالاب درياچه خوزستان تالاب شط تمي خوزستان تالاب شط تمي درياچه تالاب خوزستان درياچه تالاب خوزستان شط تمي شط تمي درياچه تالاب شط تمي درياچه خوزستان شط تمي تالاب درياچه شط تمي تالاب خوزستان شط تمي خوزستان درياچه شط تمي خوزستان تالاب خوزستان درياچه تالاب خوزستان درياچه شط تمي خوزستان تالاب درياچه خوزستان تالاب شط تمي خوزستان شط تمي درياچه خوزستان شط تمي تالاب درياچه تالاب شط تمي خوزستان درياچه شط تمي خوزستان تالاب درياچه خوزستان تالاب شط تمي درياچه شط تمي تالاب خوزستان درياچه شط تمي خوزستان تالاب درياچه تالاب خوزستان شط تمي تالاب درياچه شط تمي خوزستان تالاب درياچه خوزستان شط تمي تالاب شط تمي خوزستان درياچه تالاب شط تمي درياچه خوزستان شط تمي درياچه تالاب خوزستان شط تمي تالاب درياچه خوزستان شط تمي خوزستان درياچه تالاب شط تمي خوزستان تالاب درياچه خوزستان درياچه تالاب شط تمي خوزستان تالاب درياچه شط تمي خوزستان شط تمي درياچه تالاب خوزستان تالاب شط تمي درياچه خوزستان شط تمي تالاب درياچه