0
از0 نظر

دریاچه سد سقالکسار رشت

    2474
    نمایش

    روستای سقالکسار از توابع بخش مرکزی شهرستان رشت در استان گیلان است که در دهستان لاکان در ۱۶ کیلومتری جنوب شهر رشت (حدود نیم ساعت از مرکز شهر) و در جاده جیرده قرار دارد.واژه سقالکسار از سه واژه سقا، لک و سار، تشکیل شده است. سقا به‌معنای محل آبخوری و لک و سار نام دو پرنده زیبا است که دریاچه آن‌ها را سیراب می‌کند. پس این واژه به «محل آبخوری لک و سار» ترجمه می‌شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات دریاچه سد سقالکسار رشت

    آب دریاچه سقالکسار از ریزش های جوی و چشمه ساران منطقه تامین می شود. ارتفاع دریاچه از سطح دریا 64 متر، طول دریاچه در حدود 600 متر و عرض آن 500 متر است. واژه‌ سقالکسار به‌معنای محل آب خوردن پرندگان است. در گذشته پرندگانی مانند لک و سار به این روستا می‌آمدند و از چشمه‌ی موجود در آن آب می‌خوردند به همین خاطر این روستا سقالکسار نامیده شده است. مساحت این دریاچه 15 هکتار است.

    ویژگی‌ها دریاچه سد سقالکسار رشت

    پاکیزه‌گی روستا سقالکسار یکی از ویژگی‌های مهم آن است و یکی از دلایل مهم این پاکیزه‌گی، اجرای طرحی توسط شورای اسلامی این روستاست مبنی بر اینکه در هنگام ورود، در هنگام ورود سه هزار تومان از گردشگران ورودی دریافت می‌کنند و یک کیسه زباله به آنها می‌دهند تا زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنند و در کیسه بریزند، در صورتی که کیسه‌های زباله از سوی گردشگران به متصدی تحویل داده شود دو هزار تومان به آنان پس داده خواهد شد، این جایزه و مشوق موثر موجب شده است تا وجود زباله در طبیعت این روستا صفر باشد.

    شرایط استفاده دریاچه سد سقالکسار رشت

    در نظر داشته باشید که شنا و ماهیگیری در دریاچه سقالکسار ممنوع هستند و اگر به‌دنبال این تفریحات هستید، بهتر است به مقصد دیگری فکر کنید.

    امکانات ویژه دریاچه سد سقالکسار رشت

    در دریاچه سد خاکی سقالکسار، امکاناتی چون سرویس بهداشتی، نمازخانه، چایخانه‌های سیار، کافه رستوران با غذاهای محدود، امکانات قایق سواری، یک مغازه کوچک در ورودی دریاچه و محل پارک ماشین تعبیه شده‌اند.

    کافه رستوران دریاچه سقالکسار با معماری سنتی، مکانی مناسب برای نوشیدن یک لیوان چای گیلانی یا غذاهای محلی و لذت بردن از منظره زیبای دریاچه و درختان اطراف آن است. در اطراف دریاچه، آلاچیق‌هایی با باربیکیو وجود دارند که شما می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید؛ البته برخی از این آلاچیق‌ها متعلق به کافه‌های دور دریاچه هستند و برای نشستن در آن‌ها باید هزینه پرداخت کنید؛ این کافه‌ها با سرو قلیان، چای، املت، بلال، باقالی، کباب و غیره از دیگر امکانات این سد خاکی هستند.

    سیمای عمومی دریاچه سد سقالکسار رشت

    پوشش گياهي متنوع،طبيعت بكر از زيبايي هاي اين جاذبه مي باشد.

    زمان مناسب بازدید دریاچه سد سقالکسار رشت

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار است.

    وسایل مورد نیاز دریاچه سد سقالکسار رشت

    در سفر به روستای سقالکسار، اگر قصد پیاده روی دور دریاچه را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که کفشی راحت به پا داشته باشید. در ضمن، اگر به نیش حشرات حساسیت دارید، بهتر است از داروهایی که مانع گزش حشرات می‌شوند، استفاده کنید. به‌همراه داشتن داروهای پس از نیش حشرات و دیگر لوازم بهداشتی مورد نیاز خود را نیز فراموش نکنید.

    سایر اطلاعات دریاچه سد سقالکسار رشت

    درباره وجه تسمیه سقالکسار چند نظریه وجود دارد؛ در نظریه اول گفته می‌شود که واژه سقالکسار از سه واژه سقا، لک و سار تشکیل شده است. سقا به‌معنای محل آبخوری و لک و سار نام دو پرنده زیبا است که دریاچه آن‌ها را سیراب می‌کند. پس این واژه به «محل آبخوری لک و سار» ترجمه می‌شود. به نظر می‌رسد که این وجه تسمیه اصلی سقالکسار باشد؛ زیرا در گذشته پرندگان بسیاری به نام سار (سیتی، لک‌لک و غیره) برای آب خوردن به این روستا مهاجرت می‌کردند؛ البته در آن زمان، سد خاکی وجود نداشت و آن‌ها از چشمه روستا آب می‌خوردند.

    طبق نظریه دوم، سقالک معرب شده «سیالخ» به‌معنای خار سه پهلو است و سار، معنی سر را می‌دهد. به این ترتیب معنی سقالکسار، «سرِ خار سه پهلو» است. نظریه سوم نیز می‌گوید که سقالک به معنی تپه است و ترکیب آن با «ار» معنای بالای تپه را می‌دهد.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.