0
از0 نظر

دق محمد آباد قاین

    2282
    نمایش

     دق محمد آباد، از مناطق کویری و جاذبه های طبیعی خراسان جنوبی است که در 82 کيلومتري جنوب غربي قاين قرار دارد و بخش عمده ی آن را خاک هاي رسي سله بسته پوشانده است. عرض اين دق 10 کيلومتر و طول آن در حدود 25 کيلومتر است. همچنین، پوشش گياهي بسيار ضعيفی در این منطقه به چشم می خورد که عمدتا از گياهان شورپسند (هالوفيت) گز و تاق هستند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    تاریخچه دق محمد آباد قاین

    ردپاهای به جا مانده از جانوران، نشانگر قدمت چند ميليون ساله این جاذبه است که براساس کاووش های انجام شده توسط متخصصين زمين شناسی؛ اين آثار در حدود 50 ميليون سال قدمت دارند. همچنین، بیان می کند که در گذشته دق محمدآباد قاین زيستگاه مناسبی برای اين جانوران بوده است.

    زمان مناسب بازدید دق محمد آباد قاین

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان خراسان جنوبی، فصل بهار و پاییز می تواند زمان مناسب تری برای بازدید از این جاذبه باشد.

    سایر اطلاعات دق محمد آباد قاین

    ردپاهای کشف شده در این جاذبه، با توجه به ابعادی که دارند ممكن است متعلق به تيره‌ای از دايناسورها باشد كه در صورت اثبات اين نظر، قدمتی بالغ بر 50 ميليون سال خواهند داشت.

    ویژگی‌ها دق محمد آباد قاین

    از ویژگی های خاص و منحصر به فرد دق محمدآباد، می توان به وجود ردپاهای جانوران عظیم الجثه اشاره کرد که در لايه‌های متعدد دیده می شود. تحليل های آماری انجام شده بر روی 40 ردپا، نشانگر يک تناسب و هماهنگی بين تمامی جای پاها است که شكل كلی آن ها به صورت بيضی و اندازه بزرگ ترين آن ها 26× 42 سانتی متر و اندازه كوچک ترين جای پا 8× 12 سانتی متر است.

    حركت جانوران به صورت گروهی و جهت حركت آن ها در وضعيت فعلی محل از سوی خاور به باختر بوده و ردپاها بر روی چندين لايه رسوبی مشاهده شدند که واضح‌ترين آن ها بر روی لايه سوم قرار دارد. اين لايه‌ بر اثر فرسايش لايه‌های فوقانی به تازگی نمايان شده به همين دليل جای پاها كاملاً سالم و بدون فرسايش حفظ شده است. همچنین، ضخامت بيش تر و ماسه‌ای بودن اين لايه در زمان تشكيل باعث شده تا بهتر، وزن اين جانوران را تحمل نموده و جای پاها از عمق كم تری برخوردار باشد. از سوی ديگر به دليل در معرض فرسايش بودن اين سطح، جای پاها فرسوده شده و از وضوح كم تری برخوردار است.

    سیمای عمومی دق محمد آباد قاین

    هنگام بازدید از این جاذبه، شاهد رودخانه های فصلی خواهید بود که به این دق می ریزند. بخش از این رودخانه ها شامل موارد زیر است:

    رود شور پسکوه در بخش سده جاری که به صورت فصلی به دق محمد آباد می ریزد و مسیر کلی آن جنوبی است. طول این رود، 23 کیلومتر و ارتفاع سرچشمه آن 1330 متر است. همچنین، این رودخانه از تلاقی رودهای سرخیج و تک آب چاه زرد در 37 کیلومتری جنوب غربی قاین تشکیل شده و پس از عبور از روستای محمدآباد به دق محمد آباد می ریزد.

    رود سرخیج که طولش 17 کیلومتر، ارتفاع سرچشمه آن 1950 متر، ارتفاع ریزشگاه 1330 متر و دارای شیب متوسط 5/3 درصد است. مسیر کلی آن جنوبی و از دامنه وه سیاه در 32 کیلومتری باختر قاین سرچشمه می گیرد و سپس با رودخانه تک آب چاه زرد درهم آمیخته و به رود شور تبدیل می شود.

    رودکال اسبان، با طول 13 کیلومتر، ارتفاع سرچشمه 1900 متر، ارتفاع ریزشگاه 1500 متر و شیب متوسط 3 درصد در مسیر کلی شمال شرقی واقع شده است.

    شرایط استفاده دق محمد آباد قاین

    مسیر شهرستان قائن به سمت جنوب تا روستای افریز و سپس جاده خاکی به سمت جنوب غربی تا روستای موسویه و بعد از آن دو راهی به سمت چاه طلب (شمال غربی) و به سمت چاه غیاث جنوب غربی هر دو به دق محمد آباد می رسند.

    مشخصات دق محمد آباد قاین

     دق محمد آباد، از مناطق کویری خراسان جنوبی است که بخش وسیعی از آن را خاک هاي رسي سله بسته تشکیل می دهد. عرض اين دق 10 کيلومتر و طول آن در حدود 25 کيلومتر است و پوشش گياهي بسيار ضعيفی در آن به چشم می خورد که عمدتا از گياهان شورپسند (هالوفيت) گز و تاق هستند.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    مسیر شهرستان قائن به سمت جنوب تا روستای افریز و سپس جاده خاکی به سمت جنوب غربی تا روستای موسویه و سپس دو راهی به سمت چاه طلب (شمال غربی) و به سمت چاه غیاث جنوب غربی هر دو به دق محمد آباد میرسند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.