0
از0 نظر

روستای تاریخی درگزک کرمان

    361
    نمایش

    اگر اشتیاق قدم زدن در یک سرزمین کهنه خشت و گلی را دارید، همین حالا چمدان سفر را ببندید و یک بلیط به مقصد استان کرمان، شهرستان کوهبنان، روستای درگزک بگیرید. جایی که می توانید خانه هایی را ببینید که شما را یاد نقاشی ها می اندازند. روستای باب گزک، بافت قدیمی و خانه‌های دست‌کندی دارد که در دل کوه‌ها قرار دارند و جاذبه بسیار تماشایی و زیبایی را خلق کرده اند. این روستا به عنوان یک آکواریوم طبیعی، مقصد گردشگری است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات روستای تاریخی درگزک کرمان

    روستای درگزک (dare gazak) در فاصله ۱۲ کیلومتری غرب و جنوب غربی کوهبنان قرار دارد و به خاطر راه ارتباطی خاکی اش، ناشناخته باقی مانده است. این روستای تاریخی پر از خانه های دستکند است که در دل کوه ایجاد شده اند و البته خانه های کاهگلی با سقف های گنبدی زیبا. همین جذابیت ها هم بوده که با وجود سختی راه و کمبود امکانات مقصد، هر سال پای صدها توریست داخلی و خارجی را به درگزک باز کرده. برج های مشرف بر راه ارتباطی روستا نشان می دهد که این روستا در دوره ای اهمیت سوق الجیشی داشته و دیده بان ها از آن محافظت می کردند. باستان شناسان هم نمونه هایی از ریزابزارها و تیغه های پشته دار سنگی در این روستا پیدا کرده اند که از نوع خراشنده بوده اند. این یعنی عمر روستای درگزک به دوره نوسنگی می رسد.

    سیمای عمومی روستای تاریخی درگزک کرمان

    گیاهان آبزی، برج مراقبت کوهبنان، خانه های کاهگلی با سقف های گنبدی زیبا و... جلوه زیبایی به این منطقه داده اند.

    زمان مناسب بازدید روستای تاریخی درگزک کرمان

    بهترین زمان سفر به کرمان و این جاذبه گردشگری، اوایل بهار و فصل پاییز است.

    وسایل مورد نیاز روستای تاریخی درگزک کرمان

    هنگام بازدید از این منطقه، کفش مخصوص پیاده روی، عینک ضدآفتاب، کرم ضدآفتاب، کلاه، قمقمه آب، خوراکی های لازم و کیسه زباله همراه داشته باشید.

    ویژگی‌ها روستای تاریخی درگزک کرمان

    در سفر به «درگزک» می توانید از یک دیدنی منحصر به فرد دیگر هم دیدن کنید که شاید نمونه اش را هیچ جای دیگر کشور پیدا نکنید. یک آکواریوم طبیعی وسط زمین! حالا که درباره قدمت این روستا گفتیم، بد نیست بدانید که کوهبنان هم به دلیل همین برج های مراقبت که نمونه اش را در «درگزک» می بینید، به این نام معروف شده. چون واژه کوهبنان از واژه کوهبانان می‌آید و از آنجایی که بلندترین نقطه مرزی کرمان، کوهبنان است، در زمان قدیم افرادی از طرف حاکمان مأمور می‌شدند در بالای کوه مستقر شده و دیده‌بانی انجام دهند. آن گروه را کوهبانان می‌نامیدند و محلی که آنها در آن به کوهبانی می‌پرداختند را کوهبنان نامگذاری کردند.

    پیشنهاد ویژه روستای تاریخی درگزک کرمان

    در روستای درگزک چند اثر طبیعی دیگر مثل رودخانه و کلوت‌ هم به چشم می خورد. اما این فضای مسحور کننده، تنها جذابیت های درگزک نیستند. در سفر به «درگزک» می توانید از یک دیدنی منحصر به فرد دیگر هم دیدن کنید که شاید نمونه اش را هیچ جای دیگر کشور پیدا نکنید. یک آکواریوم طبیعی وسط زمین! این چشمه خودجوش و طبیعی محل زندگی چند نوع ماهی است که حدود ۲۰ سال در آن زندگی کرده‌اند. مردم هم ماهی های عید خود را در این آکواریوم نگهداری می کنند و هر سال عید، دوباره آنها را سر سفره هایشان می برند. با این حساب، درگزک شاید تنها نقطه ایران باشد که در آن ماهی ها تلف نمی شوند و سال ها می توانند در بهشت کوچکشان زندگی کنند. دور و بر این آکواریم هم گیاهان آبزی زیبایی روییده که آن را چشم نوازتر کرده است.

    سایر اطلاعات روستای تاریخی درگزک کرمان

    کوهبنان یکی از مناطق مهم و نمونه گردشگری استان کرمان است که در سالیان دور، شهری بزرگ و پرجمعیت با دروازه ها، حمام ها و کاروانسراهای بزرگ بوده و به عنوان یکی از نقاط مهم راه کویری کرمان، بسیاری از کاروان های حامل کالا به مقصد هند از آن عبور می کرده است. مروری بر تاریخ این دیار بیانگر این است که کوهبنان در طول تاریخ همواره محل گشت و گذار سیاحان و جهانگردان خارجی همچون آلفونس گابریل و مارکوپولو بوده و آنها در سفر نامه های خود از عظمت و شکوه سحرکننده شهری بزرگ با جاذبه های گردشگری، مناظر بدیع و هوایی بهشتی نام برده اند که با اهمیت ترین شهر ولایت کرمان بوده است. این شهر تاریخی از جاذبه های طبیعی بسیار زیبایی همانند مناطق خوش آب و هوای بن در، دره هود، سرآسیاب، روستای تاریخی افزاد و آثار و بناهای تاریخی متعددی بهره می برد.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید سمت ۱۲ کیلومتری غرب و جنوب غربی کوهبنان بروید و از این روستای زیبا دیدن کنید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.