0
از0 نظر

ریگ همت آباد خراسان جنوبی

    686
    نمایش

    ريگ همت آباد، تنها یکی از چندین جاذبه طبیعی موجود در استان خراسان جنوبی به شمار می رود که با نام هایی چون ريگ آهنگران و يا ريگ پترگان نیز شناخته مي شود. این جاذبه در نزديکي مرز افغانستان و دق پترگان قرار گرفته و نامگذاري آن بر اساس روستاي همت آباد است. کویر همت آباد می تواند به عنوان محل مناسبی برای تفریح، گذران اوقات فراغت و سوژه ای خوب جهت عکاسی انتخاب شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات ریگ همت آباد خراسان جنوبی

    ریگ همت آباد خراسان جنوبی بخشی از دشت شاهرخت قاینات است. این منطقه از شمال به کوه شاهرخت و بمرود از شرق به کوه های سخر و کاریزک در افغانستان از جنوب به کوه هزار سنگان و از غرب به ارتفاعات گزیک، گزخت، آهنگران و سه پستان محدود است.

    نکات مثبت ریگ همت آباد خراسان جنوبی

    از ویژگی های مثبت مربوز به کویر همت آباد می توان به وجود عشایر بیابان گرد بهلولی در منطقه اشاره کرد که یکی از جذابیت های گردشگری محسوب میشود.

    ویژگی‌ها ریگ همت آباد خراسان جنوبی

    ریگ همت آباد خراسان جنوبیاز شمال به شهرستان حاجی آباد و رودخانه حاجی آباد از جنوب به روستای همت آباد و دشت گزخت، از شرق به دق پترگان و از غرب به ارتفاعات کوه میرزا عرب و تجنود محدود میگردد. ارتفاع کف دشت از سطح آبهای آزاد در نواحی غربی در حدود 1000 متر و با حرکت به سمت شرق و دق پترگان تا 620 متر کاهش می یابد.

    جهت تپه ها در نواحی شرق ریگزار به سمت شمال شرقی و در نواحی مرکزی و غربی فاقد جهت مشخصی هستند. از میانه ریگزار رود تجنود عبور میکند که از کوههای آهنگران با تجمیع چشمه سارهای کارستی سرچشمه گرفته در سر شاخه ها دارای جریان اب دایم است. این رودخانه که جهت غربی- شرقی دارد، پس از عبور از کنار روستای تجنود و طی 13 کیلومتر وارد ریگزار شده و مازاد سیلاب آن به دق پترگان می ریزد. همچنین، از طریق بستر رودخانه جاری در آن، در صورت خشک بودن میتوان به کمک خودرو های دو دیفرانسیل، به دق پترگان رسید.

    سایر اطلاعات ریگ همت آباد خراسان جنوبی

    بهتر است بدانید که وسعت حوضه این دشت بیش از 4400 کیلومتر مربع یا 440000 هکتار است که 3150 کیلومتر مربع یا 315000 هکتار آن دشت و بقیه را ارتفاعات تشکیل می دهند. بلندترین ارتفاع دشت قله سه پستان و پست ترین نقطه دشت با 590 متر دق پترگان است.

    آب و هوای این دشت گرم و خشک و متوسط و بارندگی در سطح آن حدود 150 میلیمتر و در ارتفاعات تا 400 میلیمتر می باشد. متوسط عمق سطح آب در سال 1376، 31 متر و متوسط سالانه افت سطح آب در این دشت 8 متر برآورد شده است.

    سیمای عمومی ریگ همت آباد خراسان جنوبی

    ریگ همت آباد خراسان جنوبییکی از غنی ترین و فعالترین اکوسیستم بیابانی از نظر پوشش و تنوع گیاهی و جانوری در ایران است. پوشش جانوری منطقه شامل پرندگان بیابانی از جمله هوبره، زاغ بور، شاهین، چکاوک کاکلی، مگس گیر و ... انواع مار و عقرب، گربه و روباه شنی، گرگ، کاراکال، جبیر، انواع آگاما و جکو و ... است.

    پوشش گیاهی منطقه به دلیل بالا بودن سطح آبهای زیر زمینی انبوه و از نوع گیاهان شور پسند در نواحی شرقی و گیاهان ماسه پسند و استپی در نواحی غربی از جمله، قیچ، درمنه، تاغ، گز، دم گاوی، نتر، اسکنبیل، ریش بز، گون و ... است. همچنین، منطقه دارای نمونه گیاهی اندمیک دیودال رقیمی است که تحت حفاظت سازمان ملل در ذخیره گاه زیست کره منطقه قرار دارد. وجود نبکاها و درختان تاغ که بعضا تا ارتفاع 5 متر رشد کرده اند از دیگر ویژگیهای منحصر بفرد منطقه است که لزوم توجه به حفاظت بیش از پیش سازمانهای ذیربط را میطلبد.

    زمان مناسب بازدید ریگ همت آباد خراسان جنوبی

    تمام فصول سال برای سفر به بیرجند و بازدید از این جاذبه مناسب هستند ولی فصل های بهار و پاییز می تواند انتخاب بهتری باشد.

    شرایط استفاده ریگ همت آباد خراسان جنوبی

    دسترسی به ریگزار از طریق جاده آسفالته حاجی آباد به همت آباد امکان پذیر است. همچنین از جاده بیرجند به دهستان یزدان واقع در مرز افغانستان و استفاده از جاده های منشعب خاکی میتوان وارد این ریگزار شد.
    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    دسترسی به ریگزار از طریق جاده آسفالته حاجی آباد به همت آباد امکان پذیر است. همچنین از جاده بیرجند به دهستان یزدان واقع در مرز افغانستان و استفاده از جاده های منشعب خاکی میتوان وارد این ریگزار شد.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.