0
از0 نظر

زیارتگاه بی بی دوست زابل

    3177
    نمایش

    زیارتگاه بی‌بی دوست که آن را با نام های دیگری چون بی بی نوروز، بی بی حور و بی بی نور نیز می شناسند، از جاذبه های مذهبی سیستان و بلوچستان می باشد که ویژگی منحصر به فرد آن، ممنوعیت ورود آقایان به داخل زیارتگاه است و این موضوع شامل حال نوزادان و کودکان پسر هم می شود. این زیارتگاه در شمال شرق زابل و نقطه اتصال جاده زابل به شهرهیرمند خودنمایی می کند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات زیارتگاه بی بی دوست زابل

    زیارتگاه در دشتی گرم و خشک و روی تپه‌های باستانی قرار گرفته گفته شده این مزار متعلق به خواهر سید اقبال است که مزارش در سیستان قدیم و افغانستان فعلی واقع شده است.

    عامه مردم هم بر این اعتقادند که در روزگاران گذشته سیده‌ای با برادر خود سرگرم شبانی بوده که مردی قصد آزارشو داشته، دختر گریه می‌کند و پا به فرار می‌گذارد تا به جایگاه الان زیارتگاه می‌رسد و از شدت خستگی در همان مکان متوقف می‌شوند و دعا می‌کند که ای زمین مرا دریاب و زمین هم به خاطر پاکی و صداقتش، دهانش را باز می‌کند و آن را در دل خاک مخفی می‌کند. در حالی که گوشه‌ای از چادرش بیرون می‌ماند. از آن زمان به بعد جایگاه فرو رفتن او در زمین، به زیارتگاه تبدیل می‌شود و پاکی و نجابت آن دختر سیده، زبانزد همگان می‌شود. هم اکنون روی مقبره با پارچه سبز رنگ پوشیده شده و عده‌ای هم به قصد نذر و تبرک آن را می‌برند و در صورت اجابت درخواستشان، به جاش شال سبز رنگ دیگری پهن می‌کنند.

    تاریخچه زیارتگاه بی بی دوست زابل

    برخی معتقدند که قدمت این زیارتگاه به دوران اشکانیان مربوط می شود.

    ویژگی‌ها زیارتگاه بی بی دوست زابل

    از ویژگی های خاص و منحصر به فرد این زیارتگاه، آن است که آقایان و نوزادان و کودکان پسر اجازه ورود ندارند.

    سیمای عمومی زیارتگاه بی بی دوست زابل

    یک درخت کهنسال گز در کنار مقبره چنان ریشه دارد که گویی مقبره را در بر گرفته و مردم برای این درخت هم احترام بسیار زیادی قائل‌اند و کسی اجازه ندارد به این درخت آسیب برساند و یا شاخه‌ای از آن رو جدا کند.

    زمان مناسب بازدید زیارتگاه بی بی دوست زابل

    با توجه به وضعیت آب و هوایی سیستان و بلوچستان، فصل بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز زمان مناسب تری برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    نکات مثبت زیارتگاه بی بی دوست زابل

    آرامگاه بي بي دوست در بين مردم سيستان و استان خراسان و نيز عده اي از مردم افغانستان، داراي اهميت خاصي است و معتقدان زيادي دارد. همچنین، بيماران زیادی با مراجعه به اين زيارتگاه شفا يافتند، به ويژه بيماران لاعلاج که از درمان نزد پزشکان نااميد شده اند، آخرين اميدهاي خود را در اين مکان ها جست و جو مي کنند و هنگامي که شفا مي يابند، از مراجعان دائمي اين زيارتگاه مي شوند.

    سایر اطلاعات زیارتگاه بی بی دوست زابل

    عروس و دامادهای این منطقه رسم دارند، روز سوم پس از ازدواج، برای دعا و درخواست خوشبختی در زندگی به زیارت این مکان بروند و اگر نذری به گردن داشته باشند ادا می‌کنند و برای تداوم خوشبختی در زندگی، در مکانی در نزدیکی مقبره، شمع روشن می‌کنند که تقریبا همیشه شمع‌های بسیاری در زیارتگاه بی‌بی دوست در حال سوختن است.

    این زیارتگاه با نام هایی چون بی بی نور، بی بی حور، بی بی سه شنبه، بی بی تندروی و بی بی نوروز نیز شهرت دارد.

    چه جوری برم ؟

    تاکسی

    تاکسی های شهری، راهنمای خوبی برای بازدید از این جاذبه هستند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.