0
از0 نظر

شهرک سینمایی غزالی

    261
    نمایش

     در شهرک سینمایی غزالی دکورهای خیابان‌ها و ساختمان‌های مربوط به فیلم‌ها و سریال‌های تاریخی و قدیمی ایرانی، ساخته شده و نگهداری می‌شود و شامل خیابان اکباتان ، خیابان لاله زار، میدان توپخانه ، سینما تابان، ساختمان عدلیه ،گراند هتل، عکاسخانه و جواهر فروشی قازاریان و ساختمان شهرداری و چندین مغازه می باشد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات شهرک سینمایی غزالی

    شهرک سینمایی غزالی شامل خیابان اکباتان ، خیابان لاله زار، میدان توپخانه ، سینما تابان، ساختمان عدلیه ،گراند هتل، عکاسخانه و جواهر فروشی قازاریان و ساختمان شهرداری و چندین مغازه است.

    تاریخچه شهرک سینمایی غزالی

    در سال 1358 در غرب تهران و در کیلومتر 15 جاده مخصوص کرج محوطه ای که دارای لوکشین های قدیمی برای ساخت سریال تاریخی هزار دستان بود توسط کارگردان فقید آقای علی حاتمی و با همکاری دکوراتورهای ایتالیایی ساخته شد ایشان به چنین محلی که تهران را در آن زمان به خوبی به تصویر بکشد احتیاج داشت و هم اکنون به شهرک سینمایی غزالی شهرت دارد .

    ویژگی‌ها شهرک سینمایی غزالی

    شهرک غزالی لوکیشن های فیلم هایی نظیر هزاردستان، شیخ مفید، سربداران، هشت بهشت، کاراگاه علوی، کفش های میرزا نوروز و غیره بوده است. برای فیلم های «امام علی (ع)» و «تنهاترین سردار» قسمتی از کوفه نیز در این شهرک ساخته شد. و همچنین برای ساخت سریال ( مریم مقدس ) قسمتهایی از شهر اورشلیم در آن بازسازی شد.

    سیمای عمومی شهرک سینمایی غزالی

    از درب ورودی شهرک سینمایی غزالی که وارد می‌شوی پرت می‌شوی به حدود 100 سال پیش، بر می‌گردی به زمان ماشین دودی و تنها خیابان قدیمی تهران، بر می‌گردی به تنها سینمای تهران، بر می‌گردی به عطاری‌ها و کلوپ‌ها و مزون‌هایی که در خیابان لاله زار تهران دیده می‌شد. اینجا دقیقا لاله زار تهران است که شاید امروز دیگر هیچ یک از این مغازه‌ها را در اندازه واقعی آن نتوان یافت. امروز از کافه نادری تنها شمایی از قدیم باقی مانده است، ولی دیگر نه از سینما تابان و فیلم "دختر لر" خبری است و نه از آن مزون‌ها و عطاری‌ها... نسل جدید هرگز خیابان لاله زار قدیم را ندیده و دیگر هم نخواهد دید، هیچ یک از خیابان‌های قدیم تهران و خود تهران قدیم را که به گفته داریوش اسدزاده وقتی در خیابان لاله زار می ایستادی تا ته تهران را می توانستی ببینی نمی‌توان به آن شکل دید و هر چه جلوتر می‌رویم خیابان‌ها فشرده‌تر و خانه‌ها کوچکتر می‌شوند. اما اینجا می‌توان به عمق تاریخ رفت، می‌توان به تهران قدیم سفر کرد و در کوچه‌پس‌کوچه‌هایش به دنبال لوتی‌ها و پهلوانان گشت، اینجا می‌توان رضا خوشنویس‌ها را جستجو کرد. همه این اتفاقات به همت مردی است که سینما و تلویزیون به او بسیار مدیون است. علی حاتمی در سال 58 به‌واسطه ساخت سریال "هزاردستان " تصمیم می‌گیرد، تهران عهد رضاشاه و بعدازآن محمدرضا شاه را در یک اشل کوچک‌تر بازسازی کند. بر همین مبنا و با پیگیری‌های دقیقی که انجام داد، در فضایی حدود 10 هکتار شروع به ساخت مجموعه‌ای سینمایی کرد که در آن فضا تهران قدیم و بخصوص خیابان لاله‌زار و حتی بخش‌هایی از خانی‌آباد در آنجا بازسازی شد. حاتمی برای ساخت مجموعه "هزاردستان " میدان توپخانه، ساختمان شهرداری، ساختمان عدلیه، خیابان لاله‌زار، خیابان اکباتان، جواهرفروشی بازاریان، گراند هتل، ساختمان شاه‌آباد و کافه پارس تهران قدیم را در این فضا بازسازی کرد. امروز نماهایی از خیابان اکباتان، لاله‌زار و تهران قدیم بین سال ۱۳۱۵ تا ۱۳۲۰ در این فضا موجود است. شهرک سینمایی در طی این سال‌ها یعنی از سال 58 که کلید ساخت آن زده شد تا امروز با افت‌وخیزهای فراوانی روبه‌رو شد و از آن سال تاکنون مجموعه‌های تلویزیونی تاریخی بسیاری در این فضا ساخته و کم‌کم به مساحت این مجموعه افزوده شد، برخی از این آثار از بین رفتند و برخی دیگر همچنان باقی هستند. شهرک سینمایی تلویزیونی غزالی یکی از مهم‌ترین شهرک‌های سینمایی در جهان است که باید قدر آن را دانست، در تمام دنیا شهرک‌های سینمایی ساخته‌شده‌اند و تولیدکنندگان و سازندگان آثار سینمایی نیز آن را به نیکی حفظ کرده‌اند و علاوه بر اینکه برای نگهداری آن هزینه صرف می‌کنند، این مکان را منبعی برای کسب درآمد کرده‌اند و امروز گردشگران بسیاری هستند که به این شهرک‌ها می‌روند تا بتوانند از لوکیشن فیلم‌های محبوب خود دیدن کنند.

    سایر اطلاعات شهرک سینمایی غزالی

    شهرک سینمایی غزالی که به همت علی حاتمی ساخته شد و امروز سازمان صداوسیما متصدی حفظ و نگهداری آن است نیز ازجمله مراکزی است که توانسته گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب کند. البته این اتفاق در سال‌های اخیر به‌واسطه اجاره "گراند هتل " برای مراسم‌ مختلف بیشتر شده است و دقیقاً می‌توان گفت مجموعه شهرک غزالی تبدیل به محلی برای درآمد‌زایی شده است که در برخی از مواقع شاید این درآمدزایی هیچ ربطی به ماهیت اصلی این شهرک نداشته باشد. زمانی که علی حاتمی شروع به ساخت این شهرک کرد بیش از هر چیز به این فکر کرد تا این شهرک دکوراتیو باشد و به همین دلیل نیز علیرغم این‌که این ساختمان‌ها ظاهر مناسبی دارند، اما از درون خالی هستند و با داربست‌های چوبی سرهم شده‌اند.
    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.