0
از0 نظر

عمارت ملالطف الله شیخ الاسلام سنندج (خانه سالار سعید)

    241
    نمایش

    خانه سالار سعید یا همان عمارت ملالطف الله شیخ الاسلام سنندجی از جاذبه های گردشگری زیبای کردستان است که حالا به موزه ای زیبا و دیدنی با عنوان موزه حبیبی تبدیل شده است. موزه سنندج برگرفته از چهار بخش پیش از تاریخ، تاریخی، اسلامی و بخش نمایش موقت است و آثار ارزشمندی را به نمایش می گذارد. یکی از علمای اهل سنت به نام «ملا لطف الله شیخ الاسلام» این بنا را حدود ۱۵۰ سال پیش همزمان با سلطنت ناصرالدین شاه قاجار در سه طبقه ساخت.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات عمارت ملالطف الله شیخ الاسلام سنندج (خانه سالار سعید)

    خانه سالار سعید یا همان عمارت ملالطف الله شیخ الاسلام سنندجی شامل يك حوض مستطيل شكل است. بناي اصلي در ضلع جنوبي واقع شده و شامل زير زمين و يك طبقه فوقانی است.

    زيرزمين اين بنا به شكل حوضخانه است كه داراي سقف گنبدي شكل با تز ئينات آئينه كاري و گچبري تلفيقي است و همچنين شاه نشين ها و حوض سنگي اين قسمت كه شش ضلعي بوده در حال حاضر موزه مردم شناسي است و شيوه زندگي كردها را از لحاظ پوشاك، كشاورزي، هنرهاي دستي و موسيقي سنتي و... به نمايش می‌گذارد.

    تاریخچه عمارت ملالطف الله شیخ الاسلام سنندج (خانه سالار سعید)

    عمارت پس از فوت بانی آن توسط نوادگان او به دو بخش مجزا تفکیک و به فروش رسید. بخش اندرونی این عمارت به تملک خانواده حبیبی و بخش بیرونی به تملکعبدالحمیدخان سنندجی (سالار سعید) درآمد و از این رو امروز هر بخش از بنا با ناممالکان جدید شناخته می شود. سالار سعید بخش بیرونی عمارت را در سال ۱۳۳۶ به اداره فرهنگ (آموزش و پرورش) واگذار کرد و تا سال ۱۳۵۱ شمسی این بخش در اختیار اداره فرهنگ بوده و برايمواردي چون دانشسرا، کتابخانه و خانه پیشاهنگان مورد استفاده قرار گرفته و در همینسال از طرف وزارت فرهنگ و هنر موقت جهت تاسیس موزه تملک شد و پس از مرمت و آمادهسازي در مهرماه ۱۳۵۴ شمسی با نام موزه سنندج افتتاح شد. بخش اندرونی نیز تا سال ۱۳۷۱ در مالکیت خانواده حبیبی بود و در این سال به تملکاداره میراث فرهنگی و گردشگري استان کردستان است. این موزه از ابتدا داراي دو بخش باستان شناسی و مردم شناسی بوده است.

    ویژگی‌ها عمارت ملالطف الله شیخ الاسلام سنندج (خانه سالار سعید)

    در طبقه فوقاني بنا، تالار تشريفات يا سالن بزرگي خودنمايي مي كند كه از ضلع شمالي به‌وسيله يك ارسي هفت دري به حياط مشرف بوده و منظره‌اي بديع به سالن بخشيده است. ارسي اين تالار از بزرگ‌ترين ارسي‌هاي ايران است كه توسط استاد كار معروف كردستاني «استاد حبيب الله سنندجي» معروف به استاد نساء همراه دوپسرش ساخته شده است.

    زمان مناسب بازدید عمارت ملالطف الله شیخ الاسلام سنندج (خانه سالار سعید)

    با توجه به سرپوشیده بودن این جاذبه، هر زمان از سال می‌توانید از این عمارت بازدید کنید.

    وسایل مورد نیاز عمارت ملالطف الله شیخ الاسلام سنندج (خانه سالار سعید)

    هنگام بازدید از این منطقه، کفش مخصوص پیاده‌روی، کارت بانکی، دوربین عکاسی، عینک ضدآفتاب، آب آشامیدنی، همراه داشته باشید.

    سیمای عمومی عمارت ملالطف الله شیخ الاسلام سنندج (خانه سالار سعید)

    بخش پیش از تاریخ: در این بخش یک مجموعه ظروف سفال نگهداري میشوند که مکشوفه از مناطق کردستان و بخصوص شهرستان بانه هستند. مهمترین اشیاي مکشوفه از تپه زیویه یعنی مهمترین تپه تاریخی استان کردستان است. اشیاي طلایی شامل زیورآلات زنانه و انواع ظروف سفال به رنگهاي خاکستري، قرمز و نخودي (که زیباترین آنها تنگ کوچک لعابدار منقوش است که لعاب آن فیروزهاي و سفید و زرد بوده نقش گلها آن به شکل ذرت است) هستند.

    اشیاي ارزشمند دیگری هم شامل این موارد می‌شوند:

    ظروف و انواع تبر، سنجاق‌هاي تدفینی و سوزن‌هاي دوخت و حلقه‌ها، اشیایی از جنس استخوان و عاج شامل قطعات تصاویري از شکار و نبرد، نقش‌هاي اسطوره‌اي و گل‌هاي رزت، نقوش هندسی و سر پیکان و...

    اشیاي بخش اسلامی در این موزه به دو قسمت سفالی و فلزي تقسیم شدهاند . در سالن سفال اشیاي زیبایی از هنر سفالگري هنرمندان دوره اسلامی نگهداري می‌شود که عبارتند از تنگ، کاسه، قدح، بشقاب، مجسمه و ریتون که به طرز استادانه‌اي ساخته شده و با لعاب، نقوش و خطوط تزیین یافته‌اند.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به خیابان امام، کوچه حبیبی بروید.

    تاکسی

    تاکسی‌های شهری می‌توانند شما را برای بازدید از این جاذبه راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    نمازخانه
    تلفن عمومی
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    نزدیکترین اماکن مهم
    ایستگاه اتوبوس
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.