1
از1 نظر

غارهای انجدان اراک

    2019
    نمایش

    غارهاي انجدان اراک در ۴۰ کيلومتري شرق اراک، در اطراف روستاي انجدان واقع شده‌اند و در کنار جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي اين روستا جلوه‌اي خاص دارند.  غارهاي اين دهستان عبارتند از غار آسيلي، غار ميانلانون يا کلوچه بالا، غار طاق‌رچه، غار گيوه‌کش و غار شغال‌دره که از ميان اين غارها، غار آسيلي و غار طاق‌رچه ديدني‌ترند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات غارهای انجدان اراک

    انجدان‌ از روستاهای دهستان مشک‌آباد بخش مرکزی شهرستان اراک، مرکز استان مرکزی است. این روستا در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد که کوه چشمه و کوه برف‌شاه در اطراف آن قرار دارند و غارهای کوچک و بزرگ فراوانی در نزدیکی آن وجود دارد. روستای انجدان از روستاهای کوهپایه‌ای و بسیار زیبای استان مرکزی است.

    ویژگی‌ها غارهای انجدان اراک

    غارهای این دهستان عبارت‌اند از غار آسیلی، غار میانلانون یا کلوچه بالا، غار طاق‌رچه، غار گیوه‌کش و غار شغال‌دره. از میان این غارها، غار آسیلی و غار طاق‌رچه به‌ویژه دیدنی‌تر هستند. غار آسیلی در ۵ کیلومتری غرب انجدان واقع شده است. غار طاق‌رچه نیز به‌دلیل وجود دو درخت کهنسال در مقابل دهانه آن منظره‌ای زیبا و دیدنی دارد.

    غار آسیلی

    این غار در حدود ۵ کیلومتر با انجدان فاصله دارد و در طرف مغرب انجدان است دهانه غار مزبور رو به غرب قرار دارد و مدخل آن دو دریچه دایره شکل که ستونی به محیط یک متر دیواره وسط این دو دریچه را تشکیل می‌دهد. به تالار اولیه غار مربوط و رابط بین محیط داخل و خارج غار است. مسیر غار تا انتها به طول مایل یا شیب تندرو به پایین می‌رود و از مدخل دالان به طول ۱۲ متر در تنگنای کم‌عرض و مورب پایین رفته بن‌بست می‌شود و برای عبور به قسمت انتهای غار باید به شکم خوابید و خزیده از میان شکافی که در سمت راست روی حفره مسدود قرار دارد گذشت و به دهلیز در انتها دو مدخل دارد یکی به حفره‌ای که در فصل بارانی و بهار پر از آب می‌شود، راه دارد. این حفره به صورت آب‌انباری است که دیواره آن یکپارچه از مواد سفید آهکی و سوزنیا و بلورهای منشوری و استالاگتیتی پوشیده شده است. طول کلی غار آسیلی از مدخل خارجی تا نقطه انتهای غار ۷۳/۵ متر است. هوای آن در فصل بارندگی به علت دم کردن و بخار آب سنگین و مسیر آب لزج می‌شود.

    غار میان لائون یا کلوچه بالا

    به این غار غار چاه هم می‌گویند و در کوه مقابل غار آسیلی قرار دارد. غار مزبور دو دهانه دارد. یکی مایل که راه عبور و رسیدن به انتهای آن است و دیگری عمودی بوده در حدود ۳ متر بالاتر از دهانه اولی قرار دارد. مدخل غار ۳ در ۳ متر است. در سمت راست سطح پله ستون آهکی به ارتفاع تقریبی ۵ متر و محیط تقریبی ۲۰ متر دیده می‌شود که در اصطلاح محلی به آن «تاپو» می گویند (تاپو مخزن آرد و گندم است که با دست انسان ساخته می‌شود).

     غار طاق‌رچه

    این غار در نزدیکی انجدان و دو درخت بزرگ (طاق) مقابل دهانه آن روئیده و منظره بدیعی به غار داده است. طول آن ۲۲ متر و عرض میانه آن ۷ متر و عرض انتهایی ۱۱ متر و عرض مدخل غار ۵/۵  متر و ارتفاع مدخل ۲/۵ متر و ارتفاع غار ۳ متر است. در انتهای غار دو دهلیز کوچک وجود دارد. غار سنگی و کف آن از خاک رسوبی پوشیده شده دهانه غار رو به جنوب است. 

    غار گیوه کش

    وجه تسمیه آن از گیوه‌دوزی بوده که بنا به اظهار اهالی انجدان در زمان حمله افغان‌ها به این غار پناه برده و بعد هم از آن گریخته است غاری کوچک و به صورت قصاب‌خانه‌ای در آمده چون حیوانات درنده کوهستان طعمه‌های خود را در این غار برده و می‌خورند..

    در کف آن خون پرنده و چرنده و استخوان‌های آن‌ها دیده می‌شود طول غار مزبور ۹ متر و به عرض ۶ متر و ارتفاع آن ۵/۱ متر است عرض دهانه غار ۴ متر و به ارتفاع ۵/۱  متر است و در سمت مشرق انجدان قرار دارد.

    غار شغال دره

    این غار از غار گیوه‌کش به انجدان نزدیک‌تر است و وجه تسمیه آن از شغال‌های فراوانی است که در دامنه این غار و داخل آنبه سر می‌برند. بین دره آسیلی کوهی قرار دارد که به آن «کلوپ جهنم» می گویند (این کوه به خود برف نمی‌گیرد و بدین جهت لقب جهنم را به آن داده‌اند.

    سایر اطلاعات غارهای انجدان اراک

    ارتفاع انجدان از سطح دریا دو هزار متر است. انجدان معرب واژه انگدان‌ و نام گیاهی است که ماده انگرود یا آنغوزه‌ را از آن می‌گیرند، این گیاه در اطراف روستای انجدان به فراوانی می‌روید و بدین سبب این روستا را بدین نام خوانده‌اند.

    شغل عمده مردم آن کشاورزی و دامداری است‌ محصولات آن گردو، گندم‌، جو، یونجه و انگور و مذهب ساکنان انجدان شیعه اثنی عشری است. بر اساس مستندات تاریخی، بویژه سنگ نوشته‌ها و سنگ‌های قبر موجود، قدمت این روستا به قبل از اسلام برمی‌گردد.

    روستای انجدان به جهت آب و هوای مناسب و فضای سبز کم‌نظیر و امکان انجام ورزش صخره‌نوردی همیشه مورد استقبال گردشگران، ورزشکاران و اهالی منطقه بوده است. این روستا بافت مسکونی متراکم که در شیب و دامنه استقرار یافته است دارد و مردم آن به زبان فارسی و گویش خلج صحبت می‌کنند.

    با اقداماتی که در روستای انجدان انجام گرفته محله‌های این روستا سنگ فرش شده و جوی آب چشمه گوارای این روستا در محله‌ها جاری است که فضای آرام و بی‌نظیری را به وجود آورده و درب چوبی برخی از منازل بازسازی شده و منظره تاریخی زیبایی را ایجاد کرده است.

    زمان مناسب بازدید غارهای انجدان اراک

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار و تابستان است.

    وسایل مورد نیاز غارهای انجدان اراک

    وسایل مناسب غارنوردی

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.