2.7
از18 نظر

غار شاکین تاکستان

    1829
    نمایش

    غار شاکين در 56 کيلومتري جنوب غربي شهر تاکستان، و در 6 کيلومتري روستاي شاکين واقع است. غار شاکین از غارهای باستانی ایران است. این غار یکی از کهن​ترین محل​های استخراج فلز روی برای ساختن مفرغ بوده است. وجود کانال​های دست کنده قدیمی در بخش​های مختلف آن نشان از وجود چنین فعالیتی در گذشته دارد. متأسفانه غار شاکین هم اکنون در اجاره معدن چیان برای استحصال فلز است. غار شاکین از مکان​های مهم دوره غارنشینی در ایران است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات غار شاکین تاکستان

    غار شاکین از غارهای باستانی ایران است. این غار یکی از کهن​ترین محل​های استخراج فلز روی برای ساختن مفرغ بوده است. وجود کانال​های دست کنده قدیمی در بخش​های مختلف آن نشان از وجود چنین فعالیتی در گذشته دارد. متأسفانه غار شاکین هم اکنون در اجاره معدن چیان برای استحصال فلز است. طول غار حدود ۴۰۰ متر است. غار شاکین را که از غارهای دیدنی ایران است، به دلیل داشتن تالارهای پشت سر هم می​توانیم غارِ تالارها بنامیم. در حال حاضر به دلیل فعالیت​های معدن چیان، بخش اعضم غار شاکین نابود شده است.

    ویژگی‌ها غار شاکین تاکستان

    غار شاکین به دلیل وجود کانی​های غیر محلول در مسیر منافذ آب​های فرورو، فاقد غارسنگ است. در زمان فعالیت​های غار زایشی، کربنات​های موجود در منطقه در آب اسیددار حل شده​اند و حاصل انحلال، احتمالاً رودخانه پایین غار حمل شده است و کانی​های غیر محلول سقف و بدنه غار را تشکیل داده​ اند. غار شاکین به علت موقعیت جغرافیایی ویژه و وجود چشمه آب دائمی در پایین غار، از مکان​های مهم دوره غارنشینی در ایران است.

    سیمای عمومی غار شاکین تاکستان

    دهانه غار، جنوبی است و در ارتفاع 1850 متری از سطح دریا قرار دارد. ورودی غار به ابعاد 7×4 متر با شیبی تند به طول 8 متر به تالار اصلی باز می​شود. تالار نخست یا اصلی غار، به شکل دایره است. ابعاد آن 35×25 متر و ارتفاع آن 15 متر است. از این تالار دو دالان جدا می​شود: دالان شمالی با طول 10 متر به تالار شمالی می​رسد. ابعاد این تالار 20×15 متر است و از آن تعدادی دالان و دهلیز طبیعی و دست کنده جدا می​شود که طول بعضی از آن​ها 50 متر است. دالان و دهلیزهای این تالار در حال حاضر زیر توده​ای عظیم از خرده سنگ، که حاصل حفر کانال برای استحصال فلز است، قرار گرفته​اند. دالان غربی با طول 15 متر وارد تالار بزرگ غربی می​شود. طول و عرض این تالار 40×25 متر است و حدود 20 متر ارتفاع دارد و از آن تعدادی دالان و دهلیز منشعب می​شود. دو دالان منشعب، به تالارهایی کوچک​تر ختم می​شوند.

    وسایل مورد نیاز غار شاکین تاکستان

    برای بازدید از غار شاکین تاکستان باید وسايل فني ویژه غارنوردی از جمله کفش مخصوص، هدلمپ یا همان چراغ پیشانی، کلاه های پشمی یا پوشش سر، جوراب و دستکش، محافظ زانو و آرنج، کیف مخصوص، کمربند یا کیف کمری، کمک‌های اولیه، غذا و نوشیدنی را همراه داشته باشید.

    شرایط استفاده غار شاکین تاکستان

    حتما حداقل دما و وضعیت آب و هوا را در روزهای قبل و بعد از پیمایش غار بررسی کنید.

    زمان مناسب بازدید غار شاکین تاکستان

    باتوجه به وضعیت آب و هوایی قزوین، بهترین زمان سفر برای بازدید از این جاذبه فصل بهار تا اوایل پاییز است.

    پیشنهاد ویژه غار شاکین تاکستان

    در کنار بازدید از غار شاکین تاکستان، می‌توانید از روستای شاکین هم دیدن کنید و از آن جایی که فعالیت اصلی ساکنین این روستا کشاورزی و عمده محصول آنها انگور است، این فرصت را دارید تا محصولات محلی آنها را بخرید. محصولات دیگری همچون گردو، بادام، گندم و جو نیز کشت می‌شود.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به ۵۶ کیلومتری شهرستان تاکستان، توابع بخش ضیاآباد، روستای شاکین بروید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    سرپوشیده
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.