0
از0 نظر

قبرستان قدیمی هفتاد ملا میرجاوه

    1289
    نمایش

    قبرستان قديمي هفتاد ملا ميرجاوه، تنها یکی از چندین جاذبه تماشایی استان سیستان و بلوچستان است که در 150 متري جنوب روستاي روپس بالا و در 20 کيلو متري روستاي تمين قرار گرفته و خودنمایی می کند. همچنین، این قبرستان در دامنه ارتفاعات مشرف بر روستا و در يک تورفتگي واقع شده و از گورستان هاي منحصر به فرد دوران اسلامي به شمار مي رود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    سیمای عمومی قبرستان قدیمی هفتاد ملا میرجاوه

    قبرهای قبرستان قديمي هفتاد ملا میرجاوه بی نظیر و منحصربه فرد هستند. به این ترتیب که پس از تدفین مرده‌ها چهارطرف قبرها را با سنگ بالا اورده و روی آن تخته سنگ‌هایی قرار داده اند و بعد با آجر و ملاط گچ حجمی پلکانی ساخته و بعد آن را با یک دیوار تیغه‌ای ای مشبک پوشانده و در نهایت آن سازه را گچ اندود کرده و قسمت هایی از ان را رنگ قرمز نقش زده اند.این قبرستان متعلق به دوره اسلامی و از جاذبه‌های توریستی استان است.

    زمان مناسب بازدید قبرستان قدیمی هفتاد ملا میرجاوه

    با توجه به وضعیت آب و هوایی سیستان و بلوچستان، فصل بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز زمان مناسب تری برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    مشخصات قبرستان قدیمی هفتاد ملا میرجاوه

    قبرستان قديمي هفتاد ملا میرجاوه دارا مساحتی بالغ 500 متر مربع را داراست که شامل مجموعه ای از قبر های پنج طبقه مصطبه ای شکل پلکانی با دیواری مخوف و سوراخ دار عمود بر روی آنها است. این قبرستان به (دوره اسلامی میانه ) تعلق دارد.

    تاریخچه قبرستان قدیمی هفتاد ملا میرجاوه

    یه روایت جالب هم در مورد قبرستان قديمي هفتاد ملا میرجاوه وجود داره که میگن پس از اسلام موبدان زرتشتی که به این کوه پناه بردن پس از مرگشون در همون جا دفن شدن که با توجه به معماری قبرها این روایت قابل قبوله.

    ویژگی‌ها قبرستان قدیمی هفتاد ملا میرجاوه

    قبرستان قديمي هفتاد ملا میرجاوه در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۸۲۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    سایر اطلاعات قبرستان قدیمی هفتاد ملا میرجاوه

    شهرستان زاهدان که نام قدیم آن دزدآب است و در سال 1315 به زاهدان تغییر کرده است دارای 4 بخش مرکزی،میرجاوه، کورین و نصرت آباد است و 3 شهر زاهدان،میرجاوه،نصرت آباد و 8 دهستان به نام‌های حرمک، مرکزی، لادیز، شورو، میرجاوه، نصرت آباد؛دومک و کورین است. این شهرستان دارای جاذبه‌های طبیعی و صد البته تاریخی بی‌شماری است که شاید بیشتر ما ایرانی‌ها هم حتی از وجود آنها باخبر نباشیم.
    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.