3.4
از9 نظر

قلعه تل خوزستان

    2220
    نمایش

    شهر تاريخی قلعه‌ تُل، از جاذبه گردشگری تاریخی خوزستان است که در یکی از شهرهاي لرنشين این استان قرار دارد. بنای اولیه قلعه تل با استفاده از خشت و گل و در حدود سال ۱۷۹۰ میلادی ساخته شده است. دلیل اهمیت این جاذبه، قرار گرفتن آن در دشتی حاصلخیز و مجاورت با نواحی کوهستانی و راه‌های ارتباطی شوش، ایذه، شهرکرد و اصفهان، بوده است. همچنین، در زمان خود موقعیت نظامی خاصی داشته و همواره مورد استفاده خان‌ها و جنگجویان محلی قرار گرفته است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات قلعه تل خوزستان

    قلعه تل خوزستان دارای چهار برج بوده و به شکل مربع ساخته شده و در یکی از زاویه‌های آن یک عمارت چهار ضلعی احداث شده بود که در طبقه فوقانی آن "لامردون" و یا مهمان خانه قرار داشت. همچنین، در طبقه تحتانی راهرو مسقف طویلی این ساختمان را به محوطه مرکزی قلعه متصل می‌ساخت. قلعه دارای دو حیاط بود که قسمت بیرونی جهت میهمانان و مستخدمین و گارد محافظ و قسمت داخلی مخصوص خانواده خان شامل خانواده محمد تقی خان و برادرش آکلب‌علی بود.

    نکات مثبت قلعه تل خوزستان

    یکی از چشمه‌های مسدود شده در پای این قلعه از قدیم، به عنوان مهم ترین منبع تأمین آب ساکنان استفاده می شد که تا مدت‌ها آب پاک و گوارایی داشت.

    زمان مناسب بازدید قلعه تل خوزستان

    با توجه به وضعیت آب و هوایی خوزستان، فصل های بهار و تابستان، زمان مناسبی برای بازدید از جاذبه های این استان خواهد بود.

    تاریخچه قلعه تل خوزستان

    پادشاهی عیلامی که در حدود ۵۰۰۰ سال پیش در پهنه‌ای از جنوب غرب و غرب ایران کنونی وجود داشت از چندین شهر و ناحیه مهم تشکیل می‌شد که معروف‌ترین آن ها آنزان یا آنشان بود که گمان بر این است منطبق بر منطقه اطراف شهر ایذه کنونی است.

    ویژگی‌ها قلعه تل خوزستان

    این شهر از قدیم مرکز دهستان قلعه تل و محل آمد و رفت ساکنان اطراف و تأمین خدمات اولیه روستاهای این دهستان بوده‌است و سکونت در شهر قلعه تل با استناد آثار تاریخی بدست آمده در نشستگاه آن به گذشته‌ای بسیار دور در دوره حاکمیت پادشاهی عیلام باز می‌گردد.

    از آثار عیلامی کشف شده در این شهر، دو سنگ بزرگ است که سال‌ها پیش هنگام حفر زمین برای ساخت و ساز، از زمین بیرون آورده شدند و نیز یکی از این سنگ‌ها پایه ستون و دیگری سنگی منقوش به پیکره چهار نفر است که دو نفر روبروی دو نفر دیگر دست به سینه ایستاده‌اند.

    سیمای عمومی قلعه تل خوزستان

    در پای قلعه تل خوزستان رودخانه‌ای وجود دارد که آب چشمه‌هایی را به رودخانه گلال انتقال می‌دهد. این رودخانه منبع تأمین آب اراضی فراوانی در قلعه تل و بوگری است که عمدتاً زیر کشت صیفی‌جات و برنج هستند. روستای بوگری که اینک به شهر قلعه تل بسیار نزدیک شده یکی از نقاط سرسبز و خوش عطر دشت قلعه‌تل است.

    شرایط استفاده قلعه تل خوزستان

    شهر قلعه‌تل در شرق اهواز و در سمت راست جاده ارتباطی اهواز ـ (هفتکل) ـ باغملک ـ ایذه ـ اصفهان، پس از عبور از شهر باغ‌ملک قرار دارد.

    سایر اطلاعات قلعه تل خوزستان

    شهر تاریخی قلعه تل، میراث تاریخی عیلامیان است و در بخش‌های مختلفی از مساحت ۸/۶ کیلومتری خود، بناهایی تاریخی مربوط به دوره های عیلامیان و ساسانیان گرفته تا قاجار، به یادگار گذاشته است.

    این قلعه بر روی تپه‌ای طبیعی قرار دارد که بر اساس گفته‌ها بخشی از ارتفاع آن به صورت مصنوعی ایجاد شده‌است.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    شهر قلعه‌تل در شرق اهواز و در سمت راست جاده ارتباطی اهواز ـ (هفتکل) ـ باغملک ـ ایذه ـ اصفهان، پس از عبور از شهر باغ‌ملک قرار دارد.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    قلعه تل تاريخي گردشگري قلعه تل قلعه تاريخي قلعه گردشگري تل قلعه قلعه تاريخي تل گردشگري تاريخي قلعه تاريخي تل تاريخي گردشگري گردشگري قلعه گردشگري تل گردشگري تاريخي قلعه تل تاريخي قلعه تل گردشگري قلعه تاريخي تل قلعه تاريخي گردشگري قلعه گردشگري تل قلعه گردشگري تاريخي تل قلعه تاريخي تل قلعه گردشگري تل تاريخي گردشگري تل تاريخي قلعه تل گردشگري قلعه تل گردشگري تاريخي تاريخي قلعه تل تاريخي قلعه گردشگري تاريخي تل قلعه تاريخي تل گردشگري تاريخي گردشگري قلعه تاريخي گردشگري تل گردشگري قلعه تل گردشگري قلعه تاريخي گردشگري تل قلعه گردشگري تل تاريخي گردشگري تاريخي قلعه گردشگري تاريخي تل قلعه تل تاريخي گردشگري قلعه تاريخي گردشگري تل قلعه گردشگري تل تاريخي قلعه تاريخي تل گردشگري قلعه تاريخي گردشگري تل قلعه تل گردشگري تاريخي تل قلعه تاريخي گردشگري تل قلعه گردشگري تاريخي تل تاريخي گردشگري قلعه تل تاريخي قلعه گردشگري تاريخي قلعه تل گردشگري تاريخي تل قلعه گردشگري تاريخي گردشگري قلعه تل تاريخي گردشگري تل قلعه گردشگري قلعه تل تاريخي گردشگري تل قلعه تاريخي گردشگري تاريخي قلعه تل گردشگري تل تاريخي قلعه گردشگري تاريخي تل قلعه