0
از0 نظر

قله دارآباد تهران

    207
    نمایش
    قله دارآباد یکی از معروف ترین قله های کوهنوردی تهران و شرقی‌ترین قله از خط الراس توچال در منطقه کوهستانی البرز مرکزی است که در استان تهران و شمال شهر تهران قرار گرفته است.
    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات قله دارآباد تهران

    دارآباد شرقی­ترین قله خط الراس توچال است که در منطقه البرز مرکزی و در فاصله 10 کیلومتری شرق قله توچال واقع شده­است. این قله در شمال شهر تهران قرار دارد و از سمت جنوب شرقی با کاهش ارتفاع به منطقه سوهانک و از سمت شمال غربی به وسیله تیغه نعلی شکل دارآباد به منطقه پیازچال و قلل کلچال، لزون و توچال متصل می­شود. این تیغه حد فاصل قله دارآباد تا قله لزون است.

    ویژگی‌ها قله دارآباد تهران

    بر روی قله دارآباد یک جانپناه سنگی ساخته شده‌است. این جانپناه حدود 20 نفر گنجایش دارد. بستر کوهستان دارآباد درست بعد از قله و با شروع تیغه­های دارآباد از خاک به سنگ تغییر می­یابد و این رگه سنگی در خط الراس توچال به صورت نواری کشیده شده است. دارآباد بیش از این از روستاهای پیرامون تهران به شمار می رفت. از سوی شمال به رشته کوه توچال و از جنوب به زمین های اقدسیه واز سوی شرق به جایی به نام باقلی زار و از غرب به بازوی توچال و زمین های رحمت آباد مشرف است. دارآباد پس از ساختن کاخی در زمان مضفرالدین شاه قاجار در این آبادی به شاه آباد تغیر نام داد ولی بعدها دوباره به نام پیشین خود باز گردانده شد. هنوز کاریز( قنات ) این محل به نام شاه آباد معروف است. گفته می شود پزشکان فرانسوی به خاطر بیماری آسم مظفرالیدن شاه دارآباد را برای درمان بیماری به واسطه آب و هوای خوش مناسب دانستند . اطراف رودخانه دارآباد به دلیل رطوبت زیاد در گذشته مکانی پر از درختهای طبیعی بوده است. دار واژه ای پهلوی به معنای درخت، چوب، الوار و… بوده و هنوز هم در برخی از مناطق فارسی زبان و حتی برخی از زبان های غیر فارس مانند عربی ( دارآباد ) به مکانی پر از درخت گفته می شود.

    سیمای عمومی قله دارآباد تهران

    دید از قله: در صورت صاف بودن هوا از روی دارآباد سد لتیان، قله دماوند و قلل ورجین، کلوگان، آتشکوه، مهرچال، پیرزن کلوم، همهن، آبک، سرکچال و کلون بستک دیده می­شود.

    شرایط استفاده قله دارآباد تهران

    صعود زمستانی تیغه دارآباد نیاز به مهارت در زمینه برف، یخ و سنگ دارد و در زمره برنامه ­های ارزشمند زمستانی محسوب می­شود. به صورت کلی دو مسیر جنوبی و شمالی برای رسیدن به قله دارآباد وجود دارد، مسیر جنوبی اصلی و رایج صعود است و وابسته به پای صعود می‌تواند از پارکینگ دارآباد و یا از ازگل شروع شود. در صورت صعود از محله دارآباد در تهران، ابتدای این مسیر پارکینگ دارآباد است و بعد از کافه "سربند غلاک" به وسیله یال شن سیاه و یا کلاغ میزان به خط الراس و سپس قله صعود می­شود. مسیر شمالی تنها از طریق خط الراس شمال تهران و یا همان خط الراس توچال قابل پیمایش است. بدین منظور می­توان از منطقه پیازچال و قله لزون و پس از پیمایش تیغه به قله دارآباد رسید.

    منبع قله دارآباد تهران

    داود محمدی فر. اطلس کوه ها و غارهای ایران. تهران: سبزان، 1391. عباس جعفری. گیتاشناسی ایران جلد اول، کوه ها و کوه نامه ایران. تهران: گیتاشناسی، 1384. علی مقیم. کوهنوردی در ایران. تهران: روزنه، 1385. فریدون اسماعیل زاده. راهنمای صعود به قله های بلند ایران. الکترونیکی.
    چه جوری برم ؟

    پیاده روی

    به صورت کلی دو مسیر جنوبی و شمالی برای رسیدن به قله دارآباد وجود دارد، مسیر جنوبی اصلی و رایج صعود است و وابسته به پای صعود می‌تواند از پارکینگ دارآباد و یا از ازگل شروع شود. در صورت صعود از محله دارآباد در تهران، ابتدای این مسیر پارکینگ دارآباد است و بعد از کافه "سربند غلاک" به وسیله یال شن سیاه و یا کلاغ میزان به خط الراس و سپس قله صعود می­شود. مسیر شمالی تنها از طریق خط الراس شمال تهران و یا همان خط الراس توچال قابل پیمایش است. بدین منظور می­توان از منطقه پیازچال و قله لزون و پس از پیمایش تیغه به قله دارآباد رسید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.