0
از0 نظر

مقبره پیغمبران

    2128
    نمایش

    مقبره پيغمبران، از جاذبه های تاریخی و مذهبی استان سمنان است که در ۲۰ کيلومتري شرق شهر سمنان و بر فراز کوهی مرتفع خودنمایی می کند. قدمت این جاذبه دیدنی به دوران قاجار مربوط می شود. همچنین، در تاریخ ۵ آذر ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۴۲۶ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات مقبره پیغمبران

    با توجه به کتیبه موجود در ایوان شرقی مقبره پیغمبران، که در حال حاضر قسمتی از آن به علت بی توجهی از بین رفته و همچنین اعتقادات مردم سمنان‌، صاحب مدفون در بقعه دو نفر به اسامی "سام" و "لام" از فرزندان حضرت نوح پیغمبرند که مشهور به "سام النبی" و "لام النبی" هستند. مفاد مطالب نوشته شده بر روی کتیبه چنین است: "در بیان نسب شریف پیغمبران سام و لام علیه‌السلام بدان که دو بزرگوار دو پیغمبرند از نسل نوح، یکی سام و یکی لام پسران عراق بن عالم بن سام بن نوح هستند، بنای سمنان از ایشان شده. از راه البرز به سمنان آمده و قلعه جنبدان و اسفنجان و ناسار و کوشمغان و زاوغان(اسامی محلات قدیمی شهر سمنان) را بنا نهادند و بعضی از مردم سمنان از نسل سام و لامند و وجه تسمیه سمنان آن است که باعث آن سمنک پیغمبر شده و این کوه را سیمنک می‌نامند."

    تاریخچه مقبره پیغمبران

    این جاذبه از دوران قاجار در استان سمنان به یادگار مانده است.

    ویژگی‌ها مقبره پیغمبران

    مقبره پیغمبران در تاریخ ۵ آذر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۴۲۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    سیمای عمومی مقبره پیغمبران

    این بقعه متبرکه دارای گنبد مخروطی شکل به شعاع 20 متر و با گریو کوتاهی است که ارتفاع آن از سطح بام مقبره حدود 4.5 متر است. فاقد کاشی بوده و از داخل دارای آینه کاری بسیار زیبایی است. حرم به صورت مربع شکل به ضلع 5.5 متر است که در وسط ضریح، فلزی سبز رنگ مشبک به طول 3 متر و عرض 2 و به ارتفاع 2.70 متر بر روی قبر ساخته و نصب شده است و زیر آن سنگ مرمر قرار دارد و روی آن نسب پیغمبران حک شده است. در سمت جنوبی و شرقی بقعه، بیرون مقصوره دو ایوان و دو پیش فضا وجود دارد و دو طرف دیگر آن پرتگاه و دره است.

    امکانات ویژه مقبره پیغمبران

    در سال 89 نسبت به ساخت حسینیه و مسجد و زائرسرا در این بقعه متبرکه اقدام شده است. همچنین در اطراف صحن شرقی 9 حجره برای سکونت زائران وجود دارد که تعداد 3 حجره آن در ضلع شمالی و 3 حجره و یک انباری در ضلع شرقی و دو حجره در ضلع جنوبی بوده که برای استفاده زائرین مرمت شده است. در سال‌های 80 تا 84 هیئت امناء به علت استقبال زائران و کمبود فضای اسکان و آب مورد نیاز مراجعان منبع آب جدیدی با گنجایش 200 هزار لیتر ذخیره آب در کنار این بقعه ساخته است. همچنین تعدادی سکوی سیمانی جهت اسکان موقت زائران و استفاده از چادر در آن محل‌ها پیش بینی شده است. همچنین در سال 1372، چهار اطاق اسکان موقت زائران در منتهی‌الیه جاده (پایین کوه) احداث و توسط اداره بهداشت محیط، نیز امکانات بهداشتی نیز در این زایرسراها فراهم شده است.

    زمان مناسب بازدید مقبره پیغمبران

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان سمنان، فصل بهار زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه خواهد بود.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    زائرانی که قصد رفتن به محل این بقعه را با وسیله نقلیه دارند، پس از پیمودن 27 کیلومتر با اتومبیل و گذشتن از چند کلاته و مسیر رودخانه و جاده خاکی پرپیج و خم به پای کوه مرتفعی می‌رسند که در گذشته زائران بایستی تا فراز کوه که محل مقبره است را با اسب و الاغ و یا پیاده طی می‌کردند. اما در سال‌های اخیر نسبت به احداث جاده جدید از پای جاده تا محل بقعه و تامین برق بقعه اقداماتی به عمل آمده است.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.