3.5
از4 نظر

منطقه شکار ممنوع کهندان

    453
    نمایش

    منطقه شکار ممنوع کهندان،یکی از منطقه حفاظت شده ایران و جاذبه طبیعی استان قم به شمار می رود که در دامنه رشته کوه هاي زاگرس و بخش خلجستان قرار دارد.  منطقه کهندان از لحاظ گیاهان مرتعی ودارویی، گون‌زارهای متراکم وکما(ریواس علوفه ای)، آویشن و گونه‌های بالشتکی، گل خطمی ، شیرین بیان ، گل بابونه ، خاکشیر، کاسنی ، شاتره ، ریواس،مورت حائز اهمیت است. همچنین، این جاذبه می تواند به عنوان محل مناسبی برای گذران اوقات فراغت باشد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات منطقه شکار ممنوع کهندان

    مساحت منطقه شکار ممنوع کهندان بیش از 54 هزار هکتار است. این منطقه که در ضلع غربی استان قم قرار گرفته است، دارای بیشترین ارتفاع و بارش در سطح استان بوده که به لحاظ شرایط آب و هوایی و زیستگاهی از مناطق بکر و ویژه به شمار می رود. و وجود گونه ارزشمند سیاه گوش و سایر گونه های ارزشمند در این منطقه گزارش شده است.

    کهندان در دامنه قلّه وتوس درارتفاع حدوداَ ۲۰۰۰متری بالاتراز سطح دریا قرار دارد،

    سایر اطلاعات منطقه شکار ممنوع کهندان

    ازنظر حیات وحش این منطقه زیستگاه گرگ ، روباه ،شغال، تشی، گراز، خرگوش،ب زکوهی، قوچ و میش، کبک،کرک یاکلک(بلدرچین )، قرقاول و قرقی ،شاهین ،عقاب و انواع لاشخوران است همچنین وجود سیاه گوش در این منطقه گزارش شده است.

    زمان مناسب بازدید منطقه شکار ممنوع کهندان

    با توجه به وضعیت آب و هوایی منطقه فصل بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه خواهد بود.

    ویژگی‌ها منطقه شکار ممنوع کهندان

    منطقه کهندان از مناطق مهم ییلاقی قم و اطراف آن بشمار می‌آید و پوشش گیاهی آن در فصل‌های گرم سال بسیار متنوع است. پوشش گیاهی این منطقه بعلت فاصله دور آن از جاده اصلی ودوری از مرکز استان کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

    محیط طبیعی این منطقه به علت چرای مفرط دربرخی از سالها با خطر نابودی روبرواست و حیات وحش نیز دراثر عدم مراقبت‌های لازمه وشکاربی رویه در حال حذف از محیط است. وجود پستی و بلندی‌ها، جهات جغرافیایی و شیب‌های مختلف، سبب تنوع رویشها شده و تاحدودی می‌توان علت تنوع رویشها را ناشی از آن دانست.

    عوامل خاکشناسی و زمین‌شناسی نیز می‌توانند معرف تغییر رویش‌ها در منطقه کهندان باشند، زیرا تفاوتهای مشهودی در منطقه مورد مطالعه از لحاظ زمین‌شناسی و خاکشناسی دیده می‌شود.

    بعلاوه فلور و پوشش گیاهی منطقه کهندان منحصر به فرد می باشد. منطقه کهندان از لحاظ گیاهان مرتعی ودارویی، گون‌زارهای متراکم وکما(ریواس علوفه ای)، آویشن و گونه‌های بالشتکی، گل خطمی، شیرین بیان، گل بابونه، خاکشیر، کاسنی، شاتره، ریواس، مورت حائز اهمیت است.

    سیمای عمومی منطقه شکار ممنوع کهندان

    منطقه کهندان در دامنه رشته کوه های زاگرس قرار گرفته و این رشته کوه ها مرز بین استان مرکزی (شهرستان تفرش ) و استان قم است. در شمال شرقی منطقه کهندان روستاهای کاسوا و انجیله و در شمال غربی آن روستای کهک تفرش و شهرستان تفرش قرار دارد. در جنوب کهندان روستای روشگان و در سمت شرق کهندان روستای ونان است.

    این منطقه برروی کمربند آتشفشانى ارومیه دختر واقع شده و سنگ هاى ولکانیک ائوسن آن را توده هاى نفوذى به سن الیگومیوسن قطع کردند. تاثیر عمده نفوذ توده آذرین گرانیتى تا تونالیتى بر سنگ هاى ولکانیک بصورت آلتراسیون هیدروترمال است و در این سنگ ها کانی هایى مانند کلریت، کلسیت، زوئیزیت، اپیدوت، اسفن، اکتینوت و کانی هاى اوپاک بوجود آمدند. میان لایه هاى آهکى همراه با توده هاى ولکانیکى تاثیر نفوذ توده گرانیتوئیدى را بیشتر نشان داده و در آن ها اسکارن هاى چندکانیایى (پیروکسن اسکارن، گارنت اسکارن و اکتینولیت اسکارن) و تک کانیایى (اپیدوتیت و گروناتیت) بوجود آمده است.

    مناطق دیدنی کهندان شامل مواردی چون چشمه های آب معدنی، چشمه خون آب، چشمه مرّه، چشمه علی اِستان، قنات بندموران، قنات علمک می شود. همچنین، مقبره امام زادگان شاهزاده حسین و شاهزاده ابوطالب از نوادگان امام موسی ابن جعفر(ع) در این منطقه قرار دارد.

    شرایط استفاده منطقه شکار ممنوع کهندان

    کهندان در انتهای یک مسیر پرپیچ و خم کوهستانی واقع است و برای دسترسی به آن باید از مسیر قم یا تهران وارد شهرستان ساوه شوید و در سمت چپ میدان مشهور ساوه که تندیس انار دارد مسیر سمت غرب را بپیمایید که مستقیما ختم به قهوه خانهٔ رحمت آباد می‌شود و با ادامهٔ این مسیر به جاده‌ای کوهستانی وارد می شوید که پس از عبور از دهات متعددی به نام‌های اسپید موشکیه، بسنگرد، چمانگ، الگان و ونان نهایتا به کهندان می‌رسد. از سلفچگان تا این قهوه خانه ۳۰ کیلومتر فاصله است.

    وسایل مورد نیاز منطقه شکار ممنوع کهندان

    مواردی همچون کفش مناسب طبیعت گردی، یک دست لباس اضافه، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، کلاه و پاوربانک به همراه داشته باشید.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.