0
از0 نظر

موزه حمام حاج آقا تراب نهاوند

    2281
    نمایش

    موزه حمام حاج آقا تراب، تنها یکی از چندین جاذبه گردشگری تاریخی و موزه های دیدنی استان همدان است که در يکي از محله های قديمي شهر نهاوند واقع شده و به عنوان يکي از جاذبه هاي تاريخي مورد بازديد گردشگران قرار مي گيرد. همچنین، قدمت بنای اين موزه که نزديک بازار قيصريه و رو به روي مسجد حاج اقاتراب نهاوند قرار گرفته، به دوران قاجاریه مربوط می شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات موزه حمام حاج آقا تراب نهاوند

    حمام حاج آقا تراب که از معدود حمام های دو قلو(مردانه و زنانه) است، از دو قسمت تشكیل شده؛ قسمت اول دارای سردینه (حمام سرد) و گرمینه (حمام گرم) بزرگ بوده و فقط مورد استفاده رجال، اشراف و شاهزادگان قرار می گرفته و قسمت دوم هم به نوبه خود دارای سربینه و گرمینه بوده ولی در ابعادی كوچكتر و ویژه افراد عادی و طبقات پایین جامعه بوده است. این حمام همچنین دارای 2 بخش مردانه و زنانه نیز می باشد، که برای نمایش مراسم شست و شو در بخش حمام مردانه و سنت حنابندان عروسی در بخش حمام زنانه بیش از 20 مجسمه با لباس‌ های محلی ساخته و نصب شده است، که هر یک از آن ها حالت ‌های مختلف‌ بخشی از مراسم حنابندان را نشان می ‌دهند.

    تاریخچه موزه حمام حاج آقا تراب نهاوند

    بنای حمام حاج آقا تراب در سال 1289 هجری شمسی در زمان ناصر الدین شاه قاجار به سبک دوران صفوی، به وسیله مرحوم حاج میرزا محمد تقی که از خوانین و محترمین شهر بوده، ساخته شده وبه نام فرزندش حاج اقا تراب معروف شده است.

    ویژگی‌ها موزه حمام حاج آقا تراب نهاوند

    حمام حاج آقا تراب در 6 دی 1355 با شماره ثبت 1492 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

    سیمای عمومی موزه حمام حاج آقا تراب نهاوند

    سردرهای دو حمام حاج آقا تراب در کنار یکدیگرند؛ و سردر حمام بزرگ با دهانه بزرگتر و دو ستون سنگی در طرفین آن شاخص تر است. آثار بالای سردرها و دیوارهای حمام نشان می دهد که در این قسمت، گذری سرپوشیده وجود داشته که طاق آن فرو ریخته است. با گذر از سر در حمام بزرگ، می توان به هشتی پشت آن و سپس با تغییر زاویه نود درجه و بدون واسطه، به سربینه راه یافت.

    ورودی حمام کوچک هشتی ندارد و پلکان پشت سردر این حمام به پاگردی ختم می شود که مستقیما به سربینه راه دارد. آب این حمام از طریق چاه، تهیه می شده، ولی در سال های پایانی فعالیتش، از طریق سیستم لوله کشی و آب شهری، تأمین می شد. فاضلاب حمام از طریق چند کانال به رودخانه ‌ای می ریخت، که اکنون به عنوان مسیل در وسط شهر نهاوند واقع است و شهر را به دو نیمه‌ ی تقریباً شمالی و جنوبی تقسیم کرده است.

    سیستم گرمادهی حمام شامل انبار سوخت، تون (گلخن، آتشدان)، آتشدان ها، تیان، گربه رو، دود کش ها و گودالی برای جمع آوری خاکستر است. به نظر می رسد در ابتدا سوخت حمام از طریق خار بیابان، برگ خشک درختان و فضولات حیوانی تأمین می شده و بعدها نفت و مواد سوختی شیمیایی جای گزین آن ها شده و در زیر خزینه ها صفحه ای فلزی یا فلز هفت جوش به قطر 60 الی 110 سانتی متر در حد فاصل آب و آتش قرار می گرفته است.

    فضای این حمام شامل سربینه، میان در و گرم خانه است و تقریبا تمامی گرمابه ها از چنین نقشه ای پیروی می کنند. در حمام حاج آقا تراب مسیر دسترسی به سه فضای یاد شده، به شیوه‌ خاصی انجام گرفته است. به این ترتیب که هر فضای آن به وسیله‌ راهرو و هشتی از فضای دیگر متمایز شده، تا دما و رطوبت هر فضا نسبت به فضای مجاور، تنظیم شود.

    در تزیینات این جاذبه، بیش تر سعی شده از سنگ های آهکی سفید و دیگر سنگ ها، استفاده کنند. در بعضی موارد کف ها را با سنگ مرمر آرایش نمودند. به نظر می رسد جا کفشی های حمام از آجر بوده و برش بالای آن دارای طرحی از قوس های مرسوم آن زمان است. ازاره‌ ی حمام از سنگ و کاشی سبز رنگ تزیین شده است. در سردر حمام تزیینات خاصی از سنگ به کار رفته است و اشعاری را بر روی آن حک نموده اند که تاریخ ساخت آن و سازنده‌ حمام را مشخص می کند.

    زمان مناسب بازدید موزه حمام حاج آقا تراب نهاوند

    فصل های بهار و تابستان زمان مناسبی برای سفر به همدان و بازدید از این جاذبه هستند.

    پیشنهاد ویژه موزه حمام حاج آقا تراب نهاوند

    شهرستان نهاوند دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی متعددی است که بازدید از آن ها را نیز در کنار بازدید از این حمام به شما پیشنهاد می کنیم.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.