2.4
از8 نظر

موزه مردم شناسی طبس

    19917
    نمایش

    موزه مردم شناسي طبس، تنها یکی از چندین جاذبه گردشگری خراسان جنوبی است که در محل موقوفه عمادالملکي معروف به «باغ خان» با مساحتي حدود 4400 متر مربع واقع شده و مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می گیرد. در موزه مردم شناسي طبس فضايي با زير بناي حدود 600 متر مربع به نمايش فرهنگ و آداب و رسوم اين خطه از ايران زمين اختصاص يافته است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات موزه مردم شناسی طبس

    موزه مردم شناسی طبس با موضوع و محتوای مردم شناسی با حدود 500 قلم شیء فرهنگی اهدایی از مردم فرهنگ دوست و علاقهمند طبس و در دوبخش نمایش پیکره ها (9 عدد مانکن مشاغل سنتی) و سالن های ویترینی (20 ویترین) به معرفی برخی مشاغل، حرف سنتی و ابزار و لوازم کاربردی- معیشتی مردم در روزگار گذشته می پردازد.

    ویژگی‌ها موزه مردم شناسی طبس

    مجموعه «باغ خان» یک باغ تاریخی به یادگار مانده از دوران صفویان است؛ عمارت اصلی باغ که قدمتی از دوران صفویه تا قاجاریه داشته که در زمین لرزه سال 1357 شهرستان طبس بطور کلی نابود شده و پس از زلزله، کارکنان شرکت نفت کشور اقدام به ساخت بنای حاضر با طرحی سنتی و با هدف جلوگیری از خروج اشیاء تاریخی و اموال فرهنگی طبس نموده که بنا به ضرورت مردم زلزله زده، کاربری بنا به حمام عمومی تغییر پیدا کرد، این حمام عمومی تا سال 1384 مورد استفاده و بهره‌برداری مردم قرار می‌گرفت ولی به دلیل پیشرفت ساخت و سازهای شهری و توسعه منازل مسکونی، خود به خود به صورت بلا استفاده قرار گرفت و حدود هشت سال بلا تکلیف رها شد.

    سایر اطلاعات موزه مردم شناسی طبس

    با توجه به اینکه یکی از مصوبات سفر هیأت دولت به استان، احداث موزه مردم شناسی در طبس بود، بنای «حمام خان» طبس با رضایت مرحوم علی نقی خان نجد شیبانی متولی محترم موقوفه عمادالملکی و با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان، به عنوان ساختمان موزه مردم شناسی طبس انتخاب شد.

    نکات مثبت موزه مردم شناسی طبس

    از آن جایی که فضای داخلی و وضعیت محوطه این ساختمان بسیار نابسامان بود و شرایط لازم را برای راه اندازی موزه نداشت، اداره کل میراث فرهنگی استان طی سه سال متوالی مبلغ 430 میلیون تومان صرف تعمیرات و مناسب سازی فضاهای داخلی ساختمان، ساخت مخزن امن، محوطه سازی، تأسیسات، ویترین و ... نمود و سر انجام موزه مردم شناسی طبس در تاریخ 24/3/94 همزمان با هفته صنایع دستی راه اندازی شد.

    زمان مناسب بازدید موزه مردم شناسی طبس

    با توجه به وضعیت آب و هوایی خراسان جنوبی، فصل های بهار و زمستان زمان مناسبی برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.