0
از0 نظر

موزه گرافیک تهران (ارباب هرمز)

    227
    نمایش

    موزه‌ی گرافیک ایران به عنوان اولین موزه طراحی گرافیک آسیا شناخته می شود .موزه گرافیک در محل عمارت ارباب هرمز واقع در بوستان پلیس تهران احداث شده و با بازدید از آن می توان هر آنچه به عنوان تاریخ طراحی گرافیک ایران شناخته می‌شود را نظاره کنید.اين اثر در سال ۱۳۸۴ به شماره ۱۴۶۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات موزه گرافیک تهران (ارباب هرمز)

    موزه‌ی گرافیک ایران به همت انجمن صنفی طراحان گرافیک و حمایت سازمان زیباسازی شهرداری تهران به منظور حفظ، پژوهش و نمایش میراث طراحی گرافیک در عمارت تاریخی ارباب هرمز تاسیس شده است. مجموعه‌های موزه، شامل آثاری از پیشگامان گرافیک مدرن تا طراحان هم-عصر است.

    تاریخچه موزه گرافیک تهران (ارباب هرمز)

    بنا بر شواهد تاریخی عمارت مجید آباد یا ارباب هرمز، بنایی متعلق به اواخر دوره­ی قاجاریه بوده، که در قریه­ای به همین نام قرار داشته است.

    نخستین مالک این اراضی که به روشنی در اسناد تاریخی از او نام برده شده، حاج محمد خان ابری (بسطامی) معروف با حاجب­الدوله است.

    پس از وی اراضی، به فرزندش محمد حسین خان مشیر خلوت رسید و در زمان مظفرالدین شاه این اراضی در تصرف میرزا نصرالله ناصرالسلطنه بود.

    بعد از استیلای مشروطه خواهان بر تهران، مالکیت اراضی به لطفعلی امیر مفخم فرزند امام قلی خان بختیاری منتقل شده و پس از او به فرزندش ابواقاسم خان بختیار می‌­رسد.

    هرمز آرش معروف به ارباب هرمز از زرتشتیان محله­ی خیرآباد یزد، پس از بازگشت از هندوستان، با حاصل کار و تلاش خود در سال ۱۳۲۷ خورشیدی تهران­پارس فعلی را که حدود ۳۶ میلیون متر مربع مشتمل بر سه قریه­ی مجید آباد، مهدی آباد و حسین آباد بود از همسر بیوه­ی ابوالقاسم خان بختیار خریداری می‌­کند.

    عمارت فعلی ارباب هرمز بخشی از اراضی خریداری شده است که در ابتدا در باغی به نام «باغ اناری» به وسعت یک میلیون متر مربع بنا شده بود، که در حال حاضر ۴۲۰۰۰ مترمربع از باغ باقی مانده است.

    زمان مناسب بازدید موزه گرافیک تهران (ارباب هرمز)

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه تمام فصول سال مي باشد.

    سانس‌ها موزه گرافیک تهران (ارباب هرمز)

    ١٠:٠٠ الي ١٨:٠٠

    نکات مثبت موزه گرافیک تهران (ارباب هرمز)

    این بنا در سال ۱۳۸۴ به شماره­ی ۱۴۶۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

    ویژگی‌ها موزه گرافیک تهران (ارباب هرمز)

    موزه‌ی گرافیک ایران با گردآوری مجموعه‌ها، برگزاری نمایشگاه‌ها، تفسیر آثار و فعالیت‌های آموزشی، منزلت و ارزش طراحی گرافیک را در وجوه گوناگون زندگی مردم آشکار ساخته و زمینه‌ای مستعد برای اندیشیدن و طرح افکنی آینده طراحی گرافیک ایران فراهم می‌-آورد.

    چشم انداز موزه‌ موزه گرافیک ایران بر آن است در حوزه‌ی تاریخ گرافیک ایران و همچنین تحولات معاصر طراحی گرافیک با مخاطبین ارتباط برقرار کند و به موزه‌ای معتبر در سطح ملی و بین‌المللی تبدیل شود.

    سیمای عمومی موزه گرافیک تهران (ارباب هرمز)

    عمارت فعلی معروف به ارباب هرمز مساحت تقریبی ۹۰۰ مترمربع دارد و به سبک ترکیبی از معماری سنتی با معماری غربی، در دو طبقه ساخته شده است. این بنا به‌همراه زیرزمینی کوچک در ابتدا در باغی به وسعت یک میلیون مترمربع بنا شده بود که در حال حاضر ۴۲ هزار مترمربع از آن باقی مانده است.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    نزدیکترین اماکن مهم
    پمپ بنزین
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.